Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spector spionerar på anställda och partners

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Spector är också idealiskt för affärsverksamhet där man är oroad över hur de anställda använder företagets datorer. Håller dina anställda på att larva sig för mycket på nätet? Skickar sexistiska och rasistiska epostskämt? Skriver de om företagshemligheter i anonyma chatt och meddelanderum? Du får reda på det med Spector.

Kommentera här!

Visst känns det lite obehagligt att sådan här mjukvara finns/behövs?

Saxat från deras hemsida, första textstycket:

Citat:

Installera Spector i din dotor och den spelar in ALLT någon gör på nätet. Nu även för Macintosh!

dotor! Borde dom inte kunna stavningskolla så pass?

Kan man verkligen på programvara som den här?

Sjukt och en verkligt otrevlig sak. Frågan är om det ens är lagligt med tanke på att en eller flera parter förmodligen inte känner till det.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 09:05

Satt ute hos PC polaren för några år sedan och han avlyssna ju mina lösenord osv, så tycker inte om dessa typer av program!

Fan att man inte skall kunna få vara ifred någonstans...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 10:26
Ursprungligen av freeze:

Fan att man inte skall kunna få vara ifred någonstans...

Så sant, så sant!!!

Spector leder til Eurodex vars VD heter Deniz Özen. Det är väl inte ett vanligt namn på två personer? Kan det vara Robinson-Deniz?

Sveriges radio - Efter 12:

""På ett helt nytt sätt kan du på distans ta reda på vad dina barn gör på internet. Eller du som arbetsgivare: kan se vad de anställda besöker för sidor på nätet. Snart kommer ett nytt dataprogram ut på marknaden, berättade Eurodex VD Deniz Özen. Men enligt Hans-Olov Lindblom på Datainspektionen finns det många begränsningar i hur en arbetsgivare får spionera på sina anställda. Däremot når inte lagstiftningen in i hemmet."

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Spector leder til Eurodex vars VD heter Deniz Özen. Det är väl inte ett vanligt namn på två personer? Kan det vara Robinson-Deniz?

Sveriges radio - Efter 12:

""På ett helt nytt sätt kan du på distans ta reda på vad dina barn gör på internet. Eller du som arbetsgivare: kan se vad de anställda besöker för sidor på nätet. Snart kommer ett nytt dataprogram ut på marknaden, berättade Eurodex VD Deniz Özen. Men enligt Hans-Olov Lindblom på Datainspektionen finns det många begränsningar i hur en arbetsgivare får spionera på sina anställda. Däremot når inte lagstiftningen in i hemmet."

Jo det är han.
Se vad de anställda surfar på för sidor är väl bara titta i ens logg. Inte så svårt. Programmet i sig är också löjligt enkelt att leta rätt på i OS X. Ta upp processkontroll i princip. Sedan finns det sedan länge Keystroke recorders till Mac OS X.

Spinera mera! Låt oss sätta in svarta boxar på alla svenska internet leverantörer och särskilt granska politik, terror, ekonomisk brottslighet och förstås, har man varit ute och chattat på arbets tid ..:) fy fy!
Låt oss sätta detta i perspektiv.
hur farligt är det egentligen?
Spionera mera!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-15 15:31

Att använda ett sådant här program på sina anställda kräver sannolikt att varje anställd har skrivit på ett papper att man förstått och accepterat att bli övervakad och vari denna överakning består i. Annars måste det bli ett kraftfullt lagbrott. Om företaget har inhämtat sådant tillstånd och den enskilde vet om det så är det väl inga juridiska problem förutom möjligheten till missbruk av tex. den övervakades lösenord. Å andra sidan har man skrivit på ett sådant avtal behövs ju inget sådant här verktyg för ingen kommer att vara så korkad att man gör något otillåtet i en sådan situation.

Nej, det här är inget trevligt program eftersom det är väldigt integritetskränkande. Då finns det betydligt mindre kränkande loggsystem som lägger ribban på en mer rimlig nivå och som inte går att missbruka på det här uppenbara sättet.

Det enda jag skulle kunna motivera användande av ett sådant program, är när en anställd hamnar under utredning. Som t.e.x när en Ericsson anställd mordhotade min fästmö och hade sig via mail och ett community. Då satt dom in något liknande som ledde till att han fick sparken.

Annars. Kanske inte. Om man inte litar på sina anställda kanske man skall funder på varför man har anställt dom i första taget.

  • Medlem
  • Lekeberg
  • 2008-04-04 01:39

Halloj! Lustigt. Jag läste den här tråden (sökte runt på sådana här program). Testade att söka Spector på min dator. Ingen träff. Testade med att söka på dolda filer. Träff! Två anteckningsfiler, varav en genväg på 3 kb nånting och en "vanlig" på 27 kb. Klickar man på dom kommer bara "http://www.spectorsoft.com/" upp. Installerades 25/2. Lustigt - jag hade ingen aning om spector förrän jag läste här! Jag har med andra ord INTE installerat det själv. Nu undrar jag, lite akut sådär: hur fasen får jag bort programmet fortast möjligt?? Har egentligen ingenting att dölja alls, så tråkig är jag. Men mina vänner kanske har, som skriver till mig! Plus att jag faktiskt är lite rädd om min integritet! Hilfe! Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 17:45

Men är det så nytt? Så vitt jag förstår loggar min arbetsgivare all verksamhet på nätverket.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-05 10:46
Ursprungligen av Ylan:

Men är det så nytt? Så vitt jag förstår loggar min arbetsgivare all verksamhet på nätverket.

Vänligen, Ylan

Låter Ambiöst

Hur som helst så måste det finnas en IT-Policy som du ska godkänna etc, redan innan du blir anställd, där detta om ev. övervakning kan stå.

Trotts IT-policy och hot om avsked etc så har jag rensat ett par arbetsdatorer på porr... det roliga var att snubben var sjukskriven 75% och de resterande 25% surfande han porr .

  • Medlem
  • 2008-04-05 19:10
Ursprungligen av Lm:

Trotts IT-policy och hot om avsked etc så har jag rensat ett par arbetsdatorer på porr... det roliga var att snubben var sjukskriven 75% och de resterande 25% surfande han porr .

Det porrsurfades nog en del under sjukskrivningen också ... eller så hade han ingen dator hemma, och blev så illa tvungen att ta sig till jobbet för att få sin porr.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-05 10:43
Ursprungligen av Tilda08:

Halloj! Lustigt. Jag läste den här tråden (sökte runt på sådana här program). Testade att söka Spector på min dator. Ingen träff. Testade med att söka på dolda filer. Träff! Två anteckningsfiler, varav en genväg på 3 kb nånting och en "vanlig" på 27 kb. Klickar man på dom kommer bara "http://www.spectorsoft.com/" upp. Installerades 25/2. Lustigt - jag hade ingen aning om spector förrän jag läste här! Jag har med andra ord INTE installerat det själv. Nu undrar jag, lite akut sådär: hur fasen får jag bort programmet fortast möjligt?? Har egentligen ingenting att dölja alls, så tråkig är jag. Men mina vänner kanske har, som skriver till mig! Plus att jag faktiskt är lite rädd om min integritet! Hilfe! Tacksam för svar.

Säkert Cookies du hittar från när du ev. besökte deras hemsida eller från någon av deras ev. partners

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 11:04

Jag har för mig att arbetsgivaren får läsa personalens mail och även kontrollera innehållet i datorn (om den är företagets egendom.

/Tangen

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-05 17:16
Ursprungligen av Tangen:

Jag har för mig att arbetsgivaren får läsa personalens mail och även kontrollera innehållet i datorn (om den är företagets egendom.

/Tangen

Stämmer i viss mån .. om du har en jobbdator via arbetsgivaren får man vid skälig misstanke gå igenom webbhistorik . nedladdningar osv .. Men din postlåda förblir
(även med företagets domän) integritetets skyddad enligt lag . och ett brotts förelägande måste ligga till grund för att typ / en It-avd gå igenom din mail... eller spana in den !?!

och även där kan massa juridiskt tjaffs uppstå

  • Medlem
  • 2008-04-05 17:23
Ursprungligen av Trisen:

Stämmer i viss mån .. om du har en jobbdator via arbetsgivaren får man vid skälig misstanke gå igenom webbhistorik . nedladdningar osv .. Men din postlåda förblir
(även med företagets domän) integritetets skyddad enligt lag . och ett brotts förelägande måste ligga till grund för att typ / en It-avd gå igenom din mail... eller spana in den !?!

och även där kan massa juridiskt tjaffs uppstå

Jag tror att du har helt fel.

http://www.duochjobbet.se/viewNavMenu.do?menuID=5&template=questionDetails.jsp&oid=126

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-05 17:32
Ursprungligen av Baron:

Jag tror att du har helt fel.

Inte fel ... Men när du fick datorn Kan företaget skriva ett kontrakt ang
deras rättighet och användning av deras maskin...,

Som du då möjligen skriver på ?! men annars har dom ingen rätt ang -> Postlådan..

Finns massa JO anmälningar och utfall i detta.. och som jag sa massa juridiskt tjaffs..

Men en grund regel är Brottsförelägande ( Trakaserier tex ) eller spioneri misstanke
på utlämnande företagssekretess mm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 11:07

En kontroll av arbetstagarens användning av arbetsgivarens IT-utrustning kan vara tillåten efter en intresseavvägning. I vilka fall en arbetsgivares intresse av kontroll väger över de anställdas intresse att få ha sina personuppgifter i fred får avgöras efter en bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet.

länk

En ytterligare good anledning till att man arbetar för sitt eget företag. Ingen behöver spionera och om man slösar tid på surfande så tycker chefen att det är en nödvändighet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-05 16:11

Dom som installerar detta program för att övervaka sina barn...ska givetvis inte ha barn. Dom är inte lämpade för det.
Dom som installerar programmet för att övervaka anställda...ska skjutas. Nackskott.
Hallelujah!

  • Medlem
  • 2008-04-05 17:04

Det är klart att det är ok att ha en viss övervakning av datorerna på jobbet. Vad ska man annars med loggar till?

Man har heller ingen som helst "ensamrätt" till sin egen e-postkorrespondens om man använder jobbets e-post.

  • Medlem
  • 2008-04-05 19:04

Jag vill gärna veta hur det ligger till, så om du har några länkar så posta dem gärna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-05 20:52
Ursprungligen av Baron:

Jag vill gärna veta hur det ligger till, så om du har några länkar så posta dem gärna.

"- Arbetsgivaren får inte läsa innehållet i privat e-post utan att den anställde samtyckt, säger Jeanna Thorslund. Däremot får de kontrollera den anställdes e-post om han eller hon vet om det." - Aftonbladet 8 februari 2002

Om något har ändrats sen dess vet jag inte.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-05 22:13

Till Baron"
Från 2001 lagen om PUL finns mer att söka här http://www.datainspektionen.se/

PuL SKILJER SIG PÅ flera punkter från den gamla datalagen. Det
innebär att många företag och organisationer kan behöva
utarbeta nya rutiner inför att PuL träder i kraft fullt ut den 1
oktober 2001.
Enligt grundregeln i PuL krävs de anställdas samtycke innan
arbetsgivaren behandlar uppgifter om dem. För att kunna
samtycka måste den anställde ha fått information om vilka
uppgifter som ska behandlas och i vilket syfte det ska ske. Varje
anställd ska lämna ett eget, frivilligt samtycke. Med andra ord
kan t.ex. en fackförening inte samtycka på medlemmarnas
vägnar. Det finns inga regler som säger att ett samtycke måste
vara skriftligt men för att undvika tvister bör arbetsgivaren se till
att de anställda lämnar sina samtycken skriftligt, t.ex. på formulär
med information om behandlingen.

+ lite mer natt läsning för den oroliga / pdf -> nedladdning
http://www.datainspektionen.se/sok/?searchtext=arbetsgivare+e+post&search-submit=S%C3%B6k

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 23:35
Ursprungligen av Trisen:

Till Baron"
Från 2001 lagen om PUL finns mer att söka här http://www.datainspektionen.se/

PuL SKILJER SIG PÅ flera punkter från den gamla datalagen. Det
innebär att många företag och organisationer kan behöva
utarbeta nya rutiner inför att PuL träder i kraft fullt ut den 1
oktober 2001.
Enligt grundregeln i PuL krävs de anställdas samtycke innan
arbetsgivaren behandlar uppgifter om dem. För att kunna
samtycka måste den anställde ha fått information om vilka
uppgifter som ska behandlas och i vilket syfte det ska ske. Varje
anställd ska lämna ett eget, frivilligt samtycke. Med andra ord
kan t.ex. en fackförening inte samtycka på medlemmarnas
vägnar. Det finns inga regler som säger att ett samtycke måste
vara skriftligt men för att undvika tvister bör arbetsgivaren se till
att de anställda lämnar sina samtycken skriftligt, t.ex. på formulär
med information om behandlingen.

+ lite mer natt läsning för den oroliga / pdf -> nedladdning
http://www.datainspektionen.se/sok/?searchtext=arbetsgivare+e+post&search-submit=S%C3%B6k

Jag arbetar som lärare för vuxna, och det går i princip inte att studera hos oss utan att skriva på att man accepterar att vi registrerar allt. Tror inte att vi är unika, och att det förväntas att man skriver på som anställd hos många företag!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden