Gamla mac-BBSer

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 01:02

I brist på bättre forum (tycker heller inte denna passar på OT.se då det är av specifik mac-karaktär)

Satt här i kväll och tänkte tillbaka på den tiden då dylika dikussionsforum på nätet inte existerade. Eller snarare, när Internet inte fanns alls Själv hängde jag och mitt 14.4-modem på olika typer av Hermes-BBSer där man kunde snacka mac och ladda hem de senaste programmen och uppdateringarna.

Är det någon annan som också är gammal mac-BBS-räv? När det begav sig hängde jag mycket på BigMac BBS (för övrigt driven av densamma bigmac som dyker upp och blir utslängd här på 99mac med jämna mellanrum). Så för er som kategoriskt ogillar Fredrik (med viss rätta kan jag väl tycka) kan jag säga att han var för mitten av 90-talet vad Björnström är idag för mac-communityn så lite respekt förtjänar han faktiskt!

Hade själv en BBS faktiskt som hette Maxi BBS. Även den driven med Hermes-programvara.

Någon som känner igen sig? Någon som har en Hermes-BBS fortfarande?

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-14 01:19

Jag drev en BBS mällan 95 - 99, men under windows (fy för den lede).
Jag ville egentligen driva en First Class BBS, men det var alldeles för dyrt för mig.
Startade med Remote Acces och gick sedan över till Excalibur.

Bland macorienterade bbs:er fanns det väl bara en värd namnet!? BtB - Bomb the Base!

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 11:26

Mmmm, den hade jag glömt totalt. Där hängde jag också en del om än inte lika mycket som på BicMac. Sen fanns det ju förstås en massa FirstClass-bbser såsom StingNet (expressens) också men det är ju inte särskillt macrelaterat.

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 12:08

Jag använde bara FirstClass, missade jag alla de riktiga Mac-BBSerna då?

Man hittade anslutningsinformation längts bak i tidningen MacWorld, visst var det så? På Arenet (man anslöt till nån snubbe i Åre?) kunde man hitta ett begränsat utbud av mac-shareware, men framförallt "chatta" (det hette självklart inte chatta på den tiden? Vad kallade man det tro?) med vännerna i grannstaden Vadstena, som också anslöt till Arenet.

Visst var det ganska häftigt med BBSer, före sin tid liksom? De flesta, även jag, levde väl helt ovetandes om vad Internet var och att det skulle "lanseras" snart?

I juni -97, då jag var 14 år, förärades familjen en gratis internetanslutning. Då glömde man snabbt allt man inte kunde ansluta till med Netscape. När upptäckte ni Internet? När kunde man upptäcka Internet?

Ursprungligen av jonny R:

I juni -97, då jag var 14 år, förärades familjen en gratis internetanslutning. Då glömde man snabbt allt man inte kunde ansluta till med Netscape. När upptäckte ni Internet? När kunde man upptäcka Internet?

Jag körde mycket TeleFinder före man fick tag i en internetanslutning första gången. Det var betydligt trevligare att ha ett mac-aktig, grafisk gränssnitt istället för att brottas med på med ZTerm och liknande. Men även när man kom ut på nätet så var det ju skithäftigt att köra mot TeleFinder BBS:er runt om i världen. Hängde mycket på en som hette CBreeze nånstans i karibiska övärlden...

Kommer inte riktigt ihåg när det var, men jag minns att första surfning skedde i början av 95 då jag fick följa med sonen till min gymnasielärare till universitetet och söka info på nätet. Då förstod jag nästan ingenting... Fast jag lärde mig snabbt. Minns att Mosaic var den härskade webbläsaren, men att en uppstickare som hette Netscape var pågång med version 0.9... *nostalgi*

Man hängde ju på Ellinge BBS med TeleFinder via modem!

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-03-14 23:19
Ursprungligen av Adrian B:

Man hängde ju på Ellinge BBS med TeleFinder via modem!

Ja, det gjorde man ju! Telefinder var *grymt!*
Sen blev det ju mest FC bbser - men Ellinge och Telefinder... Those were the days.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-03-14 14:57

Jag drev MacExchange BBS (TeleFinder) som var en av de största Mac BBSerna i Sverige under många år. De sista 3 åren (1995-98) med egen internet och 10 modem linjer. Om jag minns rätt så var det ca 1300 aktiva användare registerade.
Började erbjuda mail under min egen domän i mars 1993 (tidigare kom mailen via FIDO net)

*domainname.name: macexchange.se
*domainname.status: REGISTRERAT
*domainname.regdate: 1993-03-02

Har hela BBSen liggande på en backup CD och funderar på att dra igång den när jag får ADSL

Om någon vill se bilder på ett par av de som skapade TeleFinder kan ni titta in på min sida på .Mac http://homepage.mac.com/mikaelf

Rusty startade och ägde Spider Island nu på Apple och jobbar med Quicktime Servern
Jose jobbade med Tech support är nu på Keyspan
Chris som skrev mycket för internet anslutningarna saknas på bilden jobbar på Aladdin (gör en About i Stuffit Expander

/skryt på/
Startade och skrev själv min första BBS som kördes på en dator som heter Microbee på mitt första jobb hos Spirab Data i Göteborg vintern/våren 1983-1984 (20 år sedan!) då fick ALLA landets BBSer plats på ett halvt A4 /skryt av/

Mikael

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 20:32
Ursprungligen av MikaelF:

Jag drev MacExchange BBS (TeleFinder) som var en av de största Mac BBSerna i Sverige under många år.

Det kommer vi allt ihåg. Faktum var att jag inhandlade en fet licens till mitt gamla jobb på Citat för att kunder skulle kunna skicka jobb via modem, ISDN och Internet. Klockrent! FirstClass var rena skämtet jämfört med TF.

Hade du inte BBS:en nere i Lindome där telefonledningarna var riktigt ruttna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-14 18:15

Nostalgi!!

1
Bevaka tråden