Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktmod till Quicksilver

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är intressant! jag suger i mig all info jag kan få. En dag åker min 120 mm ut, så är det bara!!!

  • Medlem
  • 2004-04-06 22:20

Vet iofs inte specifikationerna på dina nätaggsfläktar, men vad jag fick göra initialt var att jag helt enkelt monterade ut alla fläktar ur datorn, skrev ner vad de hette och alla specar på dem och sedan sökte jag upp respektive fläkts företag på nätet. Där kunde jag få fram vilka specifikationer som gällde för originalfläktarna. Ville ju inte på något sätt riskera att ge datorn mindre luft än vad den fick original. Sedan startade en febril jakt efter fläktar som levererade lika mycket luft eller mer, samt hade en lägre ljudnivå. Kanske skulle jag ställa upp en liten "tabell" över vad som satt i original och sen vad jag bytte ut dem med? Om intresse finnes kunde detta vara nåt kanske. När det gäller nätaggsfläktar igen så rekommenderar jag varmt Thermaltake SmartFan II. Den är temperaturstyrd och blåser mer än dubbelt så mycket som originalfläkten. Jag satte temperaturavkännaren på nätaggregatets "kylflänsar" inne i nätagget och detta funkar ypperligt. En sista grej jag funderar på är om jag skall våga mig på att även dämpa plåten innuti burken med ljuddämpande mattor som finns i en uppsjö olika märken o dimensioner. Kan tänka mig att detta sänker ljudnivån ytterligare, men med risk för ev ökad temperatur i burken.

  • Medlem
  • 2004-04-06 22:23

Vet inte specarna på dina papstfläktar, men kan ju även nämna specen på min Thermaltake Smart Case Fan II. (80mm)

1300-4800 rpm
20,55 - 75,7 cfm
17 - 48 dba

Levereras med tre alternativ som man väljer fritt från. Antingen kontinuerlig drift, eller med vridpotentiometer då man själv ställer varvtalet, eller som jag valde, temperaturstyrning.

Köpte min från datorfixarna.com och pröjsade 140:-

* (Originalfläkten levererade 37cfm, vid 3000rpm och lät minst 32dba. Var nåt kinesiskt skitmärke så den var nog även sliten vilket ökar på ljudnivån kan jag tänka.)

Senast redigerat 2004-04-06 22:48
  • Medlem
  • 2004-04-06 22:47

Kom på en grej till när jag satt nu o gick igenom tråden. Rekommenderar inte Thermaltake 60mm fläkt i alla fall. Det var en sån jag beställde som processorfläkt. Provade den i burken en liten stund, o sen bytte jag tillbaka till originalfläkten. Den nya lät som ett tröskverk i den här datorn tycker jag. Lät inte mycket när man provade den utanför lådan dock. Står även ewerflow på den fläkten. Gjord i kina... hmm skumt Nätdelsfläkten är däremot inte gjord i Kina, kanske därför den funkar bättre?

Du gjorde helt rätt i att avbeställa Everflow-fläkten. Enligt min egna åsikt, samt folk på jobbet, så har Everflow ett störande tickande ljud över sig, som även papst har. :/ Dock så har ADDA's fläktar inte detta ljudet, så om någon annan funderar på att byta fläktar så kan jag rekommendera ADDA istället!

  • Medlem
  • 2004-04-12 00:53

Funderade även på ADDA, men ingen hade dessa i lager, så jag fick strunta i det. Nu är min dator så tyst att det enda jag stör mig på är de skumma ljuden min nya Seagate Baracuda7 120Gb disk ger ifrån sig. Läst en del om detta också och det skall tydligen vara helt normala ljud. Nåt säkerhetssystem som är implementerat i diskteknologin. Någon som provat att "kapsla" in disken? Funderade på att klä insidan av datorn med dämpmatta o kanske kan man också bygga en liten ljudhuv över hårddisken med kartong och skumgummi (den typen som många företag levererar hårddiskar o annat i som skydd.) Får väl se vad man möter för kunskaper, alternativt kommer på själv

Noterar att ingen nämner Verax lösningar, kostar iof lite väl mycket men är klart bra. Betsår av 2 små nya fläktar för nätagregatet, 1st 80 mm fläkt istället för 120 mm fläkten samt en kåpa med 2st fläktar över en helt annan kylfläns än den som följde med datorn. Petade även i en PCI-fläkt för att få ännu bättre luftcirkulation - ligger på max 60-61°C och bara ett svagt konstant ljud från burken. Kostar iof mer än andra lösningar men i längden så var det värt det.

Att kappla in disken tror jag inte är så bra, det finns annars specialfläktar för att evakuera en del värme från dom. Det stora felet är nog att burken är dåligt designad då det gäller vilka vägar luften tar.

Här får du lite helgläsning som allternativa modifikationer av en QS

http://www.g4noise.com/mods.php?ID=77&p=all

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 09:27

Verax lösning fungerar dock bara på MDD:s om jag inte minns fel. Synd om alla QS-ägare..
Ska föresten Veraxa min MDD om ett par dagar, återkommer i den andra tråden med hur det gick

OK, du Sundevall - var försiktig när du snäpper upp den pyttelilla kontakten för den stora fläkten, snäppet vill gärna gå av... dvs. den som sitter på moderkortet. Var även noga med kylpastan. Det har förekommit lite olika uppgifter var exakt scensorn för värmen inne i nätdelen ska sitta - tror Verax har uppdaterat sig när det gäller detta, handlar nog bara om 1 centimeter längre bak än när man först specade dess placering.

Tack för omtanken (och tipset!) Olle, men jag har fegat ur och låter MacForum göra det åt mig. Jag har bränt alltför många datorer pga klåfingrighet för att våga göra en sådan här omfattande mod i min burk.

Hur mycket tar Macforum ut i arbetskostnad för detta ??

Jag vet inte exakt hur mycket av priset som är för deras arbete. Båda kitten (processor & nätagg) + installation kostar i alla fall 4800 kr. Det är mycket pengar, men ifall datorn blir tyst så tycker jag att det är värt det.

Om det finns plats över så kan du ju alltid köra med zalmans heatpipe-kylare.. Den har gummipluppar som sitter emellan chassit och själva hållaren, annars finns det geléringar att köpa hos mycom som visserligen är till fläktar, men jag tror nog det går att använda dem till hdds också faktiskt.

http://www.mycom.se/produkter/840289/ dessa menar jag.. Enligt tillverkarens ( http://www.acoustiproducts.com/en/acoustifan.asp#AFM01C ) hemsida är de till fläktar som sagt, men borde nog funka till hdds och dylikt också tycker jag. Annars går det nog att köra med vanliga o-ringar eller gummipackningar mellan skruvens huvud och chassit.

Verax var länge sen man hörde något om, hade nästan glömt bort dem..
Antec har endel ljuddämpningsprodukter, bland annat så har de gummi-ramar för fläktarna som sitter mellan fläkten och chassit, samt en för nätdelen som sitter mellan nätdelen och chassit, men det är dock för PC och jag vet inte riktigt om de passar för mac, men det går ju att göra egna annars.

Sen så har vi alltid www.whynoi.se, dock mest PC-prylar, men men.. :/

Veraxens ersättningsfläkt som minskade från 120 mm till 80 mm sitter fast på en gummiliknande platta som har 1 hål i vardera kant och som har just en sorts fetare gummistroppar... bra minimering av vibrationsljud.

Bevaka tråden