Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filarkiv på 99mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle det vara intressant att ha ett filarkiv på 99mac?

Dvs att ladda ner direkt ifrån vår server (kanske någon forum av en lokal versiontracker med kommentarer ifrån medlemmar osv).

Ja det tycker jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-12 13:30

Ja det hade ju inte varigt fel.

Hur driver man det? Design? Fyll på med tips!

Kolla upp att det är OK först från "Ägarna"

På t.ex. ATGs hemsida står det så här:

(Materialet och länkarna får ej kopieras eller publiceras utan ATGs tillåtelse.)

Jag tror nog att filerna skall laddas ner direkt från en 99mac-server,
inte från versiontracker, med länkar till dessa här. Det låter inte
99mac att göra en sådan snålåknings-lösning.

// Danne

  • Medlem
  • 2004-03-12 16:46

Om det ska vara riktigt intressant, så tycker jag att bara moderatorer ska få lägga till program. Tips skickas till dem, och de lägger bara upp det bästa. Versiontracker har ju allt, så ska man "konkurrera" med dem, så måste man ha mindre. Dvs ett medvetet urval.

Ursprungligen av stfm:

Om det ska vara riktigt intressant, så tycker jag att bara moderatorer ska få lägga till program. Tips skickas till dem, och de lägger bara upp det bästa. Versiontracker har ju allt, så ska man "konkurrera" med dem, så måste man ha mindre. Dvs ett medvetet urval.

Japp - det bör ju vara "99mac rekommenderar" inom olika områden, eller hur?

  • Medlem
  • 2004-03-13 01:14
Ursprungligen av Björnström:

Japp - det bör ju vara "99mac rekommenderar" inom olika områden, eller hur?

Exakt. "filfyren" kanske?

Kanske en avdelning med bra program på svenska?

/Kristofer

Trodde att trafiken till sajterna redan var i dyraste laget. Lär väl inte bli bättre om alla börjar tanka hem en massa mer eller mindre tunga filer också.
Men det kanske skulle vara praktiskt att filer som tas upp i genomgångar, exempelvis hur du installerar fileutils för att få färger i terminalen eller konverterar en dvd till vcd med open source-verktyg. Då blir också urvalet lättare och mer genomtänkt.

Vi har en ny webhotell-deal på gång. Öppnar lite nya möjligheter!

Låter som en bra idé.

Det skulle vara trevligt med någon form av kvalitetsindikation - exempelvis att folk kan kommentera sina upplevelser av programmet och/eller sätta betyg på en femgradig skala där det genomsnittliga betyget visas. Något i stil med VersionTrackers rating alltså.

Ursprungligen av Björnström:

Skulle det vara intressant att ha ett filarkiv på 99mac?

Dvs att ladda ner direkt ifrån vår server (kanske någon forum av en lokal versiontracker med kommentarer ifrån medlemmar osv).

känner jag att någon vill börja använda sitt nyfundna överflöde av bandbred?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 01:29

Vad är syftet? Vilken typ av filer skulle vara aktuellt att hosta?
Shareware, freeware, demos och liknande hittar man väl ändå på två röda, antingen hos apple.com eller via allas vår vän Herr Google? I båda fallen oftast med den stora fördelen att man direkt får senaste versionen av det man söker...

Ursprungligen av macce:

Vad är syftet? Vilken typ av filer skulle vara aktuellt att hosta?
Shareware, freeware, demos och liknande hittar man väl ändå på två röda, antingen hos apple.com eller via allas vår vän Herr Google? I båda fallen oftast med den stora fördelen att man direkt får senaste versionen av det man söker...

Du har naturligtvis helt rätt!

Jag tänkte mest kombinera själva arkivet med kommentarer och betyg ifrån vår egen community. Målet är att erbjuda så mycket mervärde som möjligt för medlemmarna - dvs ni ska känna att "jäklar vad bra det är med 99mac, dom har ju till och med en egen xxxxx tjänst som jag tycker är grymt bra!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 21:17
Ursprungligen av Björnström:

Jag tänkte mest kombinera själva arkivet med kommentarer och betyg ifrån vår egen community.

Aha, då ser jag poängen lite tydligare.
Det skulle helt klart vara uppskattat, tror jag.

Personligen uppskattar jag ren design och möjligheten att med få klickningar hitta fram till en bra översikt av det jag söker. Listboxarna på Pricerunner tycker jag är en bra sök- och filtreringslösning. När man väl har hittat fram till en viss programvara är det väl inte fel att betygs- och kommentarsdelen har precis samma upplägg som forumet i övrigt?

1
Bevaka tråden