Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ata-66 = 137 Gb Max ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-11 07:26

ATA-66 = 137 GB MAX ? Är det slutgiltigt på MAC ? På PC sidan vet jag att det finns mjukvaru relaterade formaterings alternativ för att kunna nyttja större hårddiskar internt upp mot 250 GB osv. på gamla ATA-66 bussen.

jag har testat SpeedTools nån version 3.6 . Fick visserligen synligt upp mina 200 Gb eööer r'ättare sgat 186 Gb efter formatering men kunde ändå bara nyttja 128 GB innan jag fick en massa errors vid kopiering överstigande 128 GB?s kapaciteten.

Någon som har prövat och kan ge mig ett råd hur jag skall kunna köra tex. en 250 GB hårddisk i en Powermac G4 CUBE ?

Tacksam för seriösa och konkreta tips.

Formatera disken i en nyare/annan dator och partitionera disken i flera partitioner där ingen är större än 128Gb!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-14 11:43

Har prövat det på en moderna Quicksilver burk. Och visst partionerna finns där på min 200 gigare. Men så fort som jag försöker kopiera in mer än 127-128 Gb data på min ATA-66 buss i min Cube så blir det error i kopieringarna.

Har prövat speedtools som formaterings grund men samma resultat.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-14 11:52

Testa att göra som Xplane säger, dela upp den i två partioner, förslagsvis på 100 GB styck.

För att förtydliga...;) Skapa 2 eller 3 eller hur många du vill. Så länge var och en inte är större än 128Gb så lär det fungera men du kommer fortfarande inte att kunna kopiera över filer som är större än vad du har storlek på partitionerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-14 12:29
Ursprungligen av xplane:

För att förtydliga...;) Skapa 2 eller 3 eller hur många du vill. Så länge var och en inte är större än 128Gb så lär det fungera men du kommer fortfarande inte att kunna kopiera över filer som är större än vad du har storlek på partitionerna.

Det har ävan jag hajat tänka sig ,att man inte kan kopiera en 128 Gb´s fil till en 40 gigs partion:)... trots bara 14 års mac användande :)....

Men har ni killar praktiskt prövat att fylla upp en partionerad 200 gigare ända upp till bredden dvs.. 187 Mb dvs. alla partioner nästan fyllda eller fyllda till mer än 128 gig ?

Jag har praktiskt prövat detta och jag får kopierngs error så fort det "totala" utrymmet som utnyttjas på en 200 gigare överstiger 128 GB ! Då är det ju föga meningsfullt att sitta med en intern 200 gigare som man ändå bara kan utnyttja till 128 Gb..

Hur många partitioner har du och hur stora är dom? 187Mb är ju knappast upp till bredden om det partitionerade utrymmet är 187Gb...;) Men om du har en eller flera filer som är 187Gb tillsammans så är det ju inte hela sanningen då du kan få informationen att en fil är 187Gb men i själva verket är den kanske lite större än så då informationen är avrundad neråt.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 20:55

Jag har en Western Digital WD2000JB i en gammal PM G4/500. Den har en (1!) partition på 189MB som fungerar utmärkt. Formaterad i en ny MDD. Har fyllt den till bredden och det fungerar också. Det låter dock tveksamt om det fungerar på ALLA maskiner när xplane har invändningar.

Det där med 128GB beror på LBA (Logical Block Adress). ATA66-bussen har normalt sett 32-bitars LBA (128GB). ATA100 och ATA133 har vanligtvis 48-bitars LBA. Nu kan man dock gå runt detta med programvara som adresserar alla 48-bitarna i alla fall. Mac OS X i detta fall. Det är alltså operativet själv som fixar de 48 bitarna. Samma sak på Windows XP. Ta en färsk 200GB disk och kör XP-intallationen på en ATA66-buss. Den hittar 128 GB. Formatera sedan disken i en anna Windows XP-maskin (tex. med ATA66- eller ATA100-buss), stopa tillbaka den och XP-installationen hittar 189GB (200) helt plötsligt. Operativet har alltså gått runt hårdvarubegränsningen.

...lite i den andan Connectix alltid har gjort "omöjliga" programvaror (Optima, Mode32, RAM-Doubler).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-28 12:12
Ursprungligen av Schuckert:

Jag har en Western Digital WD2000JB i en gammal PM G4/500. Den har en (1!) partition på 189MB som fungerar utmärkt. Formaterad i en ny MDD. Har fyllt den till bredden och det fungerar också. Det låter dock tveksamt om det fungerar på ALLA maskiner när xplane har invändningar.

Det där med 128GB beror på LBA (Logical Block Adress). ATA66-bussen har normalt sett 32-bitars LBA (128GB). ATA100 och ATA133 har vanligtvis 48-bitars LBA. Nu kan man dock gå runt detta med programvara som adresserar alla 48-bitarna i alla fall. Mac OS X i detta fall. Det är alltså operativet själv som fixar de 48 bitarna. Samma sak på Windows XP. Ta en färsk 200GB disk och kör XP-intallationen på en ATA66-buss. Den hittar 128 GB. Formatera sedan disken i en anna Windows XP-maskin (tex. med ATA66- eller ATA100-buss), stopa tillbaka den och XP-installationen hittar 189GB (200) helt plötsligt. Operativet har alltså gått runt hårdvarubegränsningen.

...lite i den andan Connectix alltid har gjort "omöjliga" programvaror (Optima, Mode32, RAM-Doubler).

Nu funkar det . Jag kör en 250 gigs HD i min käre G4 CUBE med programmet "ATA Hi-Cap Support for MacOS X" från inTech Cop...!

Hur du fick det att funka i din gammle G4/500 mhz burk, utan den lilla tingest som fixar 48 bitars LBA det övergår mitt förstånd ?????!!!!!

På PC sidan har dessa mjukisar funnits ett tag men det är först nu som det funkar på MAC OS X plattformen !

Nu ska jag fylla upp den snabbt och längta efter att få klämma in en 400 gigs disk som tydligen är på G vilken dag som helst .

Tänk när en terabytes diskar kommer så småningom. Tänk att sätta in den i min upphottad CUBE ...

Jag får gåshud redan nu..........:)................

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 22:15
Ursprungligen av CUBEIS:

Hur du fick det att funka i din gammle G4/500 mhz burk, utan den lilla tingest som fixar 48 bitars LBA det övergår mitt förstånd ?????!!!!!

Min lilla tingest heter Mac OS X.
Man måste alltså formatera disken i en maskin med hårdvarustöd för 48-bitars LBA, för att sedan flytta den till din "gamla" maskin med 32-bitars LBA i hårdvaran, men 48-bitars i mjukvara (OS X eller Win XP)

1
Bevaka tråden