Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple håller presentation under NAB

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här diskuterar vi följande nyhet:
http://99mac.se/vbindex.php?id=203

/M

  • Medlem
  • Ale
  • 2004-03-10 22:59

Kanske något bärbart iPod-liknande? Hoppas kan man ju alltid

Mycket intressant!

Eller lite uppdaterade datorer och nya programsviter! Jag fick Logic Pro i helgen och det rockar!!!

Ursprungligen av Jont Olof:

Eller lite uppdaterade datorer och nya programsviter! Jag fick Logic Pro i helgen och det rockar!!!

Fast det är väl enbart effekterna som är ändrat sedan Loggic Platinum 6, right?

Hmmm... Avslöjad! Jodå, nog är det så allt, men det är inga dåliga pluggar heller!

Vad har Apple släppt på NAB?

Hej

Mitt dåliga minne, men vad har Apple släppt för prylar på NAB tidigare? QuickTime Streaming Server? Någon som kommer ihåg?

Så länge www.apple.com/pr INTE släppt någon pressrelease så placerar jag detta på listan över rykten - för att skifta focus på hela mediabranchen, dvs. "Moving the industry" behövs mer än att bara den nuvarande programvaran visas upp, allt annat skulle få besökarna att gäspa. Själv så tror jag det är så enkelt att "Moving" står för mediahantering, dvs. man kommer att köra XServer och peka på fördelarna av stora cluster.

Ursprungligen av [email protected]:

Så länge www.apple.com/pr INTE släppt någon pressrelease så placerar jag detta på listan över rykten - för att skifta focus på hela mediabranchen, dvs. "Moving the industry" behövs mer än att bara den nuvarande programvaran visas upp, allt annat skulle få besökarna att gäspa. Själv så tror jag det är så enkelt att "Moving" står för mediahantering, dvs. man kommer att köra XServer och peka på fördelarna av stora cluster.

Nja det lär ju bli mer än det. NAB är en viktig mässa och Jobs nya "partner" HP's Carly Fiorina ska tydligen överraskande hålla en Keynote.
Jag gissar på att iTunes för filmdistribution kan lanseras plus eventuellt en iPod för film eller nya PBs. Plus lite programuppdateringar och några nya mjukvaror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-11 08:29
Ursprungligen av jazzper:

Nja det lär ju bli mer än det. NAB är en viktig mässa och Jobs nya "partner" HP's Carly Fiorina ska tydligen överraskande hålla en Keynote.
Jag gissar på att iTunes för filmdistribution kan lanseras plus eventuellt en iPod för film eller nya PBs. Plus lite programuppdateringar och några nya mjukvaror.

Nja... Jag tror inte att iTunes för film kommer lanseras eftersom Steve Jobs under ett flertal intervjuer har sagt att han inte tror på videonerladdningar. Musiknerladdningar är ett smidigare sätt att få hem musik på än att behöva gå till en musikaffär och köpa en dyr skiva för en enda låt. Men video "takes forever to download" och det är så lätt att gå till videobutiken och hyra filmen.
Men det skulle ju vara väldigt kul om det kom iaf.

Jag tycker att sloganen verkligen låter som om det skulle bli en slags sevolutionerande ny iPod med videouppspelning, men jag tvivlar ändå på att det händer. Det känns inte riktigt "Apple" att det skulle komma. Istället tror jag att det handlar om något program, kanske ett i-ljudredigeringsprogram (hoppas jag) och uppdaterade versioner av film-programmen? Men så brukar jag ju också vara väldigt dålig på att förutspå...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 10:32

Moving pictures. Moving sound. Moving the industry. << Låter det inte som om det kan komma att handla en del om bärbart..? *PBFeber* :rolleyes:

Ursprungligen av Rajje:

Nja... Jag tror inte att iTunes för film kommer lanseras eftersom Steve Jobs under ett flertal intervjuer har sagt att han inte tror på videonerladdningar. Musiknerladdningar är ett smidigare sätt att få hem musik på än att behöva gå till en musikaffär och köpa en dyr skiva för en enda låt. Men video "takes forever to download" och det är så lätt att gå till videobutiken och hyra filmen..

Ja det är lätt att gå till videobutiken med deras begränsade utbud av ofta repiga DVDs eller slitna videos. Dessutom brukar toppfilmerna ta slut rätt tidigt på dan.

Så filmneddladdning har nog en ljus framtid om det lanseras på rätt sätt och med 10mbs så tar det heller inte så lång tid att få ned en film.

Med tanke på Jobs Pixarbakgrund så vill han nog vara först ut med en framgånsrik nedladdningstjänst även för film och tv serier. Intresset är ju enormt sett till hur många som varje dag illegalt laddar ned dåliga kopior och ofullständiga filmer varje dag.

Sen vad Steve Jobs säger ska man ta med en nypa salt , han påstod ju en gång i tiden att macar aldrig skulle vara expanderbara överhuvudtaget.

Ska dom lansera en sådan tjänst och möjligtvis en vPod så är NAB ett av dom bästa mässorna att göra det på eftersom hela branschen är där men som sagt det är ju inte säkert att dom gör det.
Att Carly Fiorentina från HP överraskande skall hålla ett keynote kanske pekar på att hon och Jobs har nåt mer på gång.

Senast redigerat 2004-03-11 23:21

För att komma ikapp Avid så behöver dom en motsvarighet till "Avid Unity for News" där även DVC Pro 25 och 50 ingår. SVT i Göteborg är bland de första i världen med att ha kopplat in ca: 2 Terabyte hårdiskutrymme för program och nyhetsproduktion i ett Unitysystem... då pratar vi om "Moving the industry".

Avid Unity for News is a true media network for news. It provides an open and expandable architecture for sharing, making, managing, and moving high-resolution video throughout the news production process - all in real time. With steadfast system-wide reliability, support for cross-platform clients, and unmatched scalability, an Avid Unity for News network protects your investment for the future, right now.

Key Benefits of Avid Unity for News

Proven mission-critical reliability and flexibility; built on the same Avid Unity MediaNetwork technology that is installed at over 600 sites worldwide

Supports a larger number of simultaneous clients than any other system (up to 50 real-time clients)

High-speed background media transfers to and from shared storage; any client may access or record any media at any time

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-11 10:53

Jag tror varken att Powerbooks eller iPods kommer dyka upp, NAB känns som fel mässa för det. Centrum för Apple på NAB brukar vara Pro-apps, så säkerligen har dom kokat ihop fler features och uppgraderingar till sina Pro-apps. Iofs så har jag oftast haft fel om vad Apple ska släppa härnäst, men men..

Ursprungligen av Steephill:

Mitt dåliga minne, men vad har Apple släppt för prylar på NAB tidigare? QuickTime Streaming Server? Någon som kommer ihåg?

Från nyheten:
Under förra årets NAB-mässa presenterades Final Cut Pro 4, DVD Studio Pro 2 samt Shake 3.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 11:14

Jag gissar på någon slags produkt typ Broadcast Studio Pro där G5 servrar, G5 macar och lite andra grejor gör att man kan skaffa sig en TV-studio för direktsändning kanske i sammarbete med Sony.

Man får en hel produktserie för mediaproduktion.
Film redigering produktion, musik, och slutligen sändning.

Bland det viktigaste borde vara att få en ny mediahantering i fcp.

En annan del borde vara att ge fcp bättre ljudeffekts reglage, mer åt emagic hållet.

Eller göra ett ljudredigeringsprogram för film, å andra sidan används protools så...

Självklart kommer tjänsten att ladda ner filmer till sitt mediacenter så snart som detta går snabbt och enkelt med bra kvalite.

Idag tar det ändå ett bra tag att ladda ner dvd film från nätet - mycket enklare att gå till butiken och hyra trots repor och annat.

Men som sagt det kommer.

Däremot är jag tveksam till vitsen med att se på film på sin ipod - däremot musikvideos, nyhetssändningar och andra tvprogram.

Men att se på film på en liten skärm är att gå bakåt i utvecklingen, film vill man minst se på en 32" tv och helst ännu större.

Ursprungligen av draags:

Självklart kommer tjänsten att ladda ner filmer till sitt mediacenter så snart som detta går snabbt och enkelt med bra kvalite.

Idag tar det ändå ett bra tag att ladda ner dvd film från nätet - mycket enklare att gå till butiken och hyra trots repor och annat.

Men som sagt det kommer.

Däremot är jag tveksam till vitsen med att se på film på sin ipod - däremot musikvideos, nyhetssändningar och andra tvprogram.

Men att se på film på en liten skärm är att gå bakåt i utvecklingen, film vill man minst se på en 32" tv och helst ännu större.

Med en iPod för film (vPod?) så skulle man ju kunna se på film/tv i dess högupplösta lilla skärm eller koppla den till sin storbilds TV/projektor. Så man har ju valfriheten och för många som reser mycket så skulle den ju antagligen bli en jättehit om priset är rätt. Creative lanserade en dylik för ett tag sedan men den verkade minst sagt klumpig , Apple kan bättre , frågan är om den kommer nu eller senare.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 23:49

Tror inte på en vPod. Jobbigt med liten skärm, reflektioner, och man är sällan stillasittande så pass länge att man kan se en hel film, med undantag för långa tåg- och flygresor.

Däremot så vore en iCenter för det digitala hemmet trevligt. Liten apparat som trådlöst kommunicerar med macen och kopplas med sladdar till tv och högtalare. Då kan man enkelt spela upp musik och film från sin mac på sina befintliga apparater och dessutom spela in tv och radio på sin mac. DET skulle vara trevligt.

Ursprungligen av Kim Ahlström:

Tror inte på en vPod. Jobbigt med liten skärm, reflektioner, och man är sällan stillasittande så pass länge att man kan se en hel film, med undantag för långa tåg- och flygresor.

Däremot så vore en iCenter för det digitala hemmet trevligt. Liten apparat som trådlöst kommunicerar med macen och kopplas med sladdar till tv och högtalare. Då kan man enkelt spela upp musik och film från sin mac på sina befintliga apparater och dessutom spela in tv och radio på sin mac. DET skulle vara trevligt.

Visst en iCenter vore cool men den lär ju inte revolutionera branschen eftersom det redan finns bra sådana om än inte perfekta.
Det jobbiga med en liten skärm är ju textens storlek men i Apples största marknad USA textas ju knappt några filmer ,och reflexioner går ju att lösa dessutom finns det ju redan nu Lcd glasögon som genom en optisk synvilla lurar ögonen/hjärnan till att tro att man kollar på en storbilds tv. Perfekt just vid långa resor men även för branscfolk som vill ta med sig arbetskopior och presentationer på lättaste sätt..

Efter som mässan inte är en konsumentmässa så tror i alla fall inte jag på små gadgets typ vPod... hör liksom inte hemma där - ska dom leka med de stora pojkarna så får dom allt komma med något som får dom att ens vilja besöka deras montrar. Jag har fått beskrivet för mig hur ofantligt stort denna mässa är och man lär garanterat på 2-3 dagar inte hinna passera allt som förevisas. Man räknar med att ha 90.000 besökare från 130 länder.

http://www.nabshow.com/vr2/FloorPlan-Launch-NAB2004.html

Ursprungligen av [email protected]:

Efter som mässan inte är en konsumentmässa så tror i alla fall inte jag på små gadgets typ vPod... hör liksom inte hemma där - ska dom leka med de stora pojkarna så får dom allt komma med något som får dom att ens vilja besöka deras montrar. Jag har fått beskrivet för mig hur ofantligt stort denna mässa är och man lär garanterat på 2-3 dagar inte hinna passera allt som förevisas. Man räknar med att ha 90.000 besökare från 130 länder.

http://www.nabshow.com/vr2/FloorPlan-Launch-NAB2004.html

Visst det är en jättebranschmässa och just därför ett utmärkt tillfälle att lansera något alla kan få nytta av både proffs och konsumenter.

En nedladdningstjänst för film och video plus en eventuell vPod vore ju naturligt att lansera för Apple. Och skulle givetvis dra massvis av folk till deras monter.

Tyngre proffsprodukter/program lär det ju också lanseras av Apple på NAB och möjligtvis något uppköp till.

Men vi får väl se.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-12 10:38

Fast det är ju inte där några konsument-tidningar för att göra några större reportage, däremot tidningar specifika för branchen, men dom är mer intresserade av ett nytt capture kort som klarar hdtv än en vPod.

icenter vore trevligt. Broadbandbox finns och är betydligt bättre än Microsofts alternativ.

Ipal kanske är något åt detta håll.

Jag skulle för min del vilja slippa att köra alla cd skivor vid musiklyssnandet - visst funkar det med ipod men jag skulle gärna se en display med ett itunes interface och tryckkänslig skärm.

Men som sagt jag tvivlar att detta eller liknande kommer på NAB.

Däremot high end 3d kort.

Uppgraderat Fcp med framförallt en bättre mediahantering

Och gärna något nytt som ingen av oss kan förutspå

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-13 12:10

Det är nästan bäst när man gissar fel, alltid mycket trevligare när man blir överraskad..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 12:53

Inför förra NAB var det mycket snack om nya iPods, en vPod ok m.m. Jag tror dock att chansen att det händer är MINIMAL. NAB är en broadcast mässa. Det är high-redigering, high-end nyhets skapande m.m. som gäller där.

Förra åter fick vi:
- FCP 4
- DVDSP 2
- Shake 3
- AJA + Apple sammarbete (Io)

I år hoppas jag på utveckling i samma linje:

FINAL CUT PRO 4.5
- xGrid-teknologi (avlasta rendering på en annan enhet eller en kluster av enheter)
- Stabilare
- Bättre mediahantering
- Bättre effecthantering (ljud och bild)
- Multikamera editering
- Multi editing-statiion redo
- MPEG2 redigering (Sony IMX m.m.)
- Stöd för flera format (JVC HDDV - HD på DV Tape, MPEG2 compression bl.a.)
- Buggfixar

Kanske att Apple lanserar eller demar nya G5:or som väntas komma nu i Mars -> April shiftet. Det är troligt. Som någon sagt här tror jag också på att Apple kommer, oundvikligen, gå in på AVIDs linje med mer kompletta lösningar. Det är den utveckling vi sett so far på Apple.

DVDSP hoppas jag också får en update - det programmet är bra men kunde vara mycket smartare och smidigare

Compressor måste uppdateras också. The list is long there:
- MPEG1 encode och decoding
- MPEG2 förbättringar för SD
- MPEG2 för HD
- En vettig MPEG4 codec i så väl compressor som QuickTime.

QuickTime 7 kanske lanseras….Vi kan alltid hoppas på en H.264 codec... Sorgligt att Apple inte gjort något åt Codec-sidan på QuickTime gällande video. Sorensson 3.1 är okej, men i regel krossas det av så väl DivX som VM9 och 3ivX. Apple borde licenciera 3ivX eller göra något bättre själva!

Shake tros komma i ny version. Hörde även ett löst ryckte om att även detta program skulle delas upp i Shake Pro och Shake Express. Frågan är hur ljust det är att Apple kommer med en produkt som direkt konkurrerar på samma prisklass som After Effects och Combustion...

Jag HOPPAS att Apple visar lösningar som funkar bra MED andra företag. Det är livsfarligt att gå själv i denna stora värld

1
Bevaka tråden