Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I stället för Kharma

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-03-10 17:00

Kharma är borta. Frid över dess minne...

Jag efterlyser en annan sorts gradering, eller kanske mer en flagga, på inlägg.
Om jag har kört fast med något så söker jag - så klart - på 99mac för att se om lösningen finns här. Ibland kan det gälla ett område som är väl diskuterat och jag får sitta och läsa igenom en he-es massa trådar för att se om lösningen till mitt problem finns med.
Ibland gitter man helt enkelt inte och startar i stället - kanske helt i onödan - en ny tråd.

Tänk om man kunde markera inlägg med en "konkret-lösning-på-mitt-problem-flagga".
Trådar som innehåller flaggade inlägg kommer sedan överst i sökresultat.

Antingen kan man gradera lösningen i 1-5 "hyvens-hjälp-poäng", eller så diciplinerar vi oss och ger enbart flaggor till lösningar som är konkreta, tydliga och allmängiltiga.

Vad säger ni?

/Bosse

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 17:09

Låter som en mycket bra idé!

Det blir inte lika "personligt" som Kharma blev.

Då blir det verkligen att man ger poäng till inlägget och inte personen. Mycket bra!

J.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-03-12 08:10

Eller så kan man bara lägga ner hela idén med någon form av belöning/bestraffnings system.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-03-12 08:42
Ursprungligen av iggy:

Eller så kan man bara lägga ner hela idén med någon form av belöning/bestraffnings system.

???
Mitt förslag handlar varken om belöning eller bestraffning. Det handlar om att underlätta för oss användare att få hjälp.
Om jag har ett specifikt problem med min PB och du kommer med ett konkret förslag som löser detta problem, så tycker jag att ditt inlägg - inte du - ska få en markering som gör det lättare för andra som har liknande problem att hitta lösningen.

Mitt förslag kan inte missbrukas. Antingen är det en problemlösning eller så är det inte...

/Bosse

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-03-12 09:14
Ursprungligen av BosseBus:

???
Mitt förslag handlar varken om belöning eller bestraffning. Det handlar om att underlätta för oss användare att få hjälp.
Om jag har ett specifikt problem med min PB och du kommer med ett konkret förslag som löser detta problem, så tycker jag att ditt inlägg - inte du - ska få en markering som gör det lättare för andra som har liknande problem att hitta lösningen.

Mitt förslag kan inte missbrukas. Antingen är det en problemlösning eller så är det inte...

/Bosse

Ok du har säkert rätt. Blev lite osäker på hur graderingsskalan 1-5 skulle kunna användas. Det med flaggan som gör att det hamnar överst i sökresultaten tycker jag dock lät mycket bra, om det går att lösa.

Utmärkt idé!
Vad som krävs är dock att vi i rubriceringen klart och tydligt anger vilket problem vi har.
T ex "Pipande ljud vid start av PB15" och inte "Trubbel vid bootning" eller något annat snorvalpshäftigt...

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-03-12 11:09
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Utmärkt idé!
Vad som krävs är dock att vi i rubriceringen klart och tydligt anger vilket problem vi har.
T ex "Pipande ljud vid start av PB15" och inte "Trubbel vid bootning" eller något annat snorvalpshäftigt...

Hear, hear!

Var med i ett forum för länge sedan (kommer inte ihåg vilket) som hade som krav att inläggen skulle ha en beskrivande rubrik. Borde vara lika viktigt hos oss som att inläggen görs i rätt forum.
"Vad är det för fel?" eller "Strul hela tiden" gör ju ingen människa klokare, precis...

/Bosse

Iofs tror jag att det var så Martin tänkt sig, när han startade forumet, men det har ju runnit mycket vatten sedan dess... och åt många håll...

1
Bevaka tråden