Lite speciellt nätverk, och dess följder.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 23:41

Hej. Här är lite fler underligare funderingar. Har fått utsökt hjälp här tidigare och lärt mig massor.
Mitt nuvarande scenario är. G4, G5-1 och G5-2. Tre datorer. G4an är kopplad via en Ethernet100switch till Telia ADSL. Kopplar jag, som en normalt funtad person skulle göra, G5orna till samma switch kommer jag åt internet med alla och fildela alla med varandra.

Nu kommer kruxet. G5orna måste ha ett fast IPnummer för att ett renderingsprogram jag kör (Cinema4D) ska fungera smärtfritt. Jag förmodar att jag skulle kunna ställa in IP-numren manuellt på G5orna och loosa internet kopplingen för dem. Det är inget större problem (utom kanske att smidigt hålla dom updaterade med SoftwareUpdate etc.) Men-innan jag skaffar en Gigaswitch, så behöver jag ha G5orna kopplade direkt med varandra då filerna är gigantiska.

Så- vad jag har gjort är: G4an är kopplad normalt till switchen. G5-1 är kopplad med FireWire till G4an och slutligen G5-1 och G5-2 med varandra via Giga Ethernetportarna.

Ett par problem uppstår:
1- jag får ingen kontakt mellan G4an och G5-2. Built-in ethernet info för G5-2 hävdar att jag har kontakt med internet (kan inte koppla up mig dock) och har en manuellt inställd IP: 1.1.1.3

2- G5-1 har automatiskt DHCP nummer via Firewire som är ett högre än Routern samt 1.1.1.2 via Ethernet. Built-in Firewire hävdar också att jag har kontakt med internet, men jag kan inte koppla upp mig.

3- G4an har internet-sharing påslagen (Ethernet to Firewire) och fungerar i övrigt som den ska.

Jag inser risken att eventuella svar jag får kanske blir för komplicerade men försök gärna:)

PS. Bonusfråga: Vad är den egentliga skillnaden mellan att klicka via Network>Connect och Connect to Server? Det förstnämnda fungera nämligen mycket sämre för mig. Och vad är det som gör att G4an -inte- får en "utmatnings-knapp" i findern men båda G5orna får det. Alla system är identiska. Senaste Panther.

mvh
Världen sämsta nätadministratör
Lennart

Senast redigerat 2004-03-09 23:51

Vad jag skulle göra om jag vore du är att handla en billig gigabitswith från D-Link. 5-port = 650.- 8-port = 1.255.- och tex. LINKSYS ROUTER/ETHERFAST CABLE/DSL 1-PORT 395.-
Då har du löst alla dina problem för en tusenlapp...

• Oregistrerad
  • 2004-03-10 00:32

Hm. verkar bra och lugnast så... Den där LINKSYS ROUTER... är den till hjälp när jag behöver ha fast IP på G5orna.
(Jag ska kolla själv också)
Insåg just att G5orna har FW800. Ska se om man kan gå den vägen.....Alltså FW med egen manuell IP. Det hänger på om renderingsklienten "godkänner" detta. Kunde som bekant inte tidigare styra över vilken väg fildelingen tar (FW eller Ehernet) Det är värt ett försök i alla fall.

Tack för hjälpen.

Lennart

• Oregistrerad
  • 2004-03-10 01:31

Yes! Det verkar faktiskt initialt fungera alldeles utmärkt med "dubbla" kopplingar. Har ingen FW800 kabel men 400 går nu fortare än ethernetswitchen. Har med hjälp från vänliga människor här att så smått få -lite- kläm på OSX.

mvh
Lennart

Med routern får du en dynamisk adress från Telia ADSL, denna adress visas utåt. Sedan gör du ett privat nät "bakom" routern. Här kan du ha adresser som tex. 192.168.0.1 - 192.168.0.254 för dina G5or. Du ger alltså en fast IP från denna serie till dina datorer som ligger på ditt nät.
Mycket smidigare och mer konventionellet än dina FW-trick

1
Bevaka tråden