Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm!!!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-09 23:00

Oj,oj. Min PB12, tre månader gammal beter sig underligt. Skärmen slocknar och går inte att få igång om jag inte startar om. Ungefär som om den går i vila men inte vaknar.
Har detta hänt någon annan?
Behöver datorn denna vecka. Vill inte skicka på service. I och för sig har Apple blivit snabbare på detta, men ändå...

Detta händer med min nya AluBook med jämna mellanrum. När jag skall ta datorn ur vila så är skärmen svart. Men datorn är igång och i full fuktion men inte skärmen. Igår la blåtanden ner så nu är det service som väntar. Efter 3 månader. Suck.

Det där låter ju nästan som problemen med iBook, som Apple nyligen (efter stora protester på nätet) skapade ett reparationsprogram för även om garantin gått ut. Men hittills har jag inte sett att PB skulle vara drabbad....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-10 12:45

Jo. Detta händer min alu15 oxå. Ibland vaknar ju datorn när man trycker i en mus eller nåt. Sen öppnar man locket o skärmen är svart. Den vägrar gå i vila och skärmen vaknar inte på nåt sätt. Så det är bara blunda o hårdstarta om skiten.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 13:44

Samma här. Öppnar locket och den vaknar inte. Tror dock min sover fortfarande, kan tex inte ssh in från en annan maskin.

Detta har dock börjat hända mer frekvent sedan jag satte i mer RAM.

Två gånger den senaste veckan har det hänt på min pismo. Allt surrar och låter som vanligt, men skärmen är svart.
10.3.2 och 1 GB i ram, och det har hänt både under batteridrift och nätdrift. Trist.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 19:58

vet inte om jag har missuppfattat allting men om jag går ifrån min ibook ett tag så är den ju den också helt svart, det räcker ju då inte bara att röra lite på musen utan jag måste stänga skärmen och sedan fälla ut den fullt (alltså dra den väldigt långt bak) då vaknar den... inte bara så att ni missat att göra det? böja skärmen extra långt alltså...

Ursprungligen av oskarrr:

vet inte om jag har missuppfattat allting men om jag går ifrån min ibook ett tag så är den ju den också helt svart, det räcker ju då inte bara att röra lite på musen utan jag måste stänga skärmen och sedan fälla ut den fullt (alltså dra den väldigt långt bak) då vaknar den... inte bara så att ni missat att göra det? böja skärmen extra långt alltså...

Det låter som om det är nåt glapp i din burk. Det ska räcka att bara öppna den lite för att den ska vakna.

I mitt fall handlar det inte om att den inte vill vakna ur vila, utan här är det fråga om ren narkolepsi. Den störtsomnar medan jag skriver, och vill inte vakna. En annan grej, alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-15 20:30

Kanske det beror på Panther?? Eftersom det händer på alla möjliga modeller. Eller måste det nödvändigtvis vara ett hårdvarufel? Alltså när skärmen inte vill vakna trots allt annat är vaket...

Ursprungligen av c5j:

Kanske det beror på Panther?? Eftersom det händer på alla möjliga modeller. Eller måste det nödvändigtvis vara ett hårdvarufel? Alltså när skärmen inte vill vakna trots allt annat är vaket...

Ja, det är klart. Black Panther.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 14:16

Detta kan røra sig om power manager. Læs denna artikell.

Ett annat knep är att ta bort filen com.apple.PowerManagement.plist som ligger i /Library/Preferences/SystemConfiguration/

(Dvs på 10.3.x)

  • Medlem
  • 2004-03-26 10:10

Verkar okej nu

Hmm, verkar ok efter att ha "zappat PRAMEN" (reset parameterminne) som jag fick tips om. Fick göra det tre fyra ggr i följd. Inget problem på en vecka nu. Sen jag började köra Pnther har detta varit lösningen på de flesta problem.

Jag hade samma problem på min 15" alu när den var ny.
Jag återställde PMU.
Nu är den normal.

1
Bevaka tråden