Hyra en mac en bra idé?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 15:05

Apple har en kampanj med räntefritt hyrande under 36 månader. Efter hyrestiden kan man återställa datorn, eller köpa ut den eller förlänga hyrandet. För min del sneglar jag på en Powerbook 15" vilket skulle innebära en månadskostnad på 750:-/månaden. Jag är frestade men vill veta om någon har efarenhet av datorhyra. Bra eller dåligt?

Just Apple:s hyreskampanj har ett problem: restvärdet. "Marknadsvärdet" skall ju vara 100kr vid hyrestidens slut och inte bedömas av en återförsäljare eller leasingbolag.

En återförsäljare borde ge dig priset 550kr (1GHz) eller 700kr (1,25GHz) med ett garanterat restvärde på 100kr efter 36 månader. (cirkapriser med snålt tilltagna marginaler)

Med tanke på hur låga räntorna är skulle jag klart rekommendera en datorhyra (vilket i princip är väldigt likt ett köp) där du får ett restvärde på 100kr.

• Oregistrerad
  • 2004-03-09 16:33

OK. Tack för svar.
Fast hur mycket är den värd efter tre år, ett par tusen? Vilket är mindre än den ränta jag kommer att betala vid vanlig leasing.

Jag har ju sålt en hel del på leasing och hyra under mina år som återförsäljare (97-00). Enda skillnaden i praktiken mellan att hyra och leasa din Powerbook är restvärdet (10% för leasing och oftast 100kr för hyra).

Jag rekommenderar som sagt ett hyresavtal med förutbestämt andrahandsvärde - då har du koll på totaltkostnaden. Om Apple sätter restvärdet till 4000kr vid hyrestidens slut så stiger ju din effektiva ränta ganska mycket, eller hur?

• Oregistrerad
  • 2004-03-09 18:43

Jag får räkna på det. Sannolikheten att jag vill ha en ny dator om tre år är ju hög och då vore det praktiskt att bara skicka iväg den och hyra en ny. Är det någon fler som har erfarenheter av hyra/leasing. Känns det någon skillnad mot att slänga upp pengarna på bordet och veta att den här datorn är min bara min.

Jag köper gärna din dator (oavsett modell) för 100kr plus en helkväll på Operakällaren om tre år

(andrahandsvärdet är ofta rätt bra - titta på en Powerbook G4 som lanserades 2001, den är ju värd rätt mycket mer än 100 spänn idag)

• Oregistrerad
  • 2004-03-09 19:23

En väsentlig skillnad mellan hyra och leasing är att hyran tillåter dig att byta grejerna efter, låt säga, 1 år. Hyr du 100.000 på 36 månader kan du efter 1 år peta in nya grejer för 33.300:- och förlänga avtalet 1 år. Hyran är dessutom "hyra av tjänst" och behöver inte bokas upp i bokföringen (du MÅSTE ju punga ut med restvärdet och ta in prylarna som inventarier när du leasar). Om du hyr grejerna lämnar du tillbaka allt när hyrestiden är slut. Utan extra kostnad (restvärde = 0:-). Vanligtvis skriver man ett sidoavtal som reglerar huruvida du kan behålla maskinerna för en administrativ kostnad eller att du skall lämna tillbaka allt. Detta kan av juridiska skäl inte framgå på hyresavtalet , för då är det ingen hyra utan en avbetalning.

Generellt använder sig Apple av marknadsvärde som restvärde. Det är alltså Apple Finance som på förhand sätter ett restvärde utifrån vad man tror sig kunna få ut för maskinen (via Datalenna). Detta innebär att man får en relativt låg månadskostnad eftersom restvärdet är högt, dvs högre än 0:- (som vanligtvis används). Tro nu inte för den delan att Apple bedriver välgörenhet. Den effektiva räntan spelar stor roll.

ÅF har fler valmöjligheter, bland annat Resonia, Wasa Kredit, Siemens Finans, Telia Finans osv. Det går att komma ner till samma månadskostnad med ett vanligt avtal som med Apples avtal, så tveka inte att kolla alternativ

Intressant tråd som passar mina frågor perfekt!

Om jag har för avsikt att köpa en PMG5:a men, som initierad Macfanatiker och självklart medveten om närstående rejäla prestandaökningar, helst skulle vilja vänta tills nästa uppdatering har gjorts. Finns det då någon som hyr ut Powermacar under kort begränsad tid, exempelivis fyra-fem månader!? Och vad kan kostanden för detta bli!? Är det över huvud taget ett alternativ att tala om!?

/Jont Olof

Ursprungligen av Jont Olof:

Intressant tråd som passar mina frågor perfekt!

Om jag har för avsikt att köpa en PMG5:a men, som initierad Macfanatiker och självklart medveten om närstående rejäla prestandaökningar, helst skulle vilja vänta tills nästa uppdatering har gjorts. Finns det då någon som hyr ut Powermacar under kort begränsad tid, exempelivis fyra-fem månader!? Och vad kan kostanden för detta bli!? Är det över huvud taget ett alternativ att tala om!?

/Jont Olof

Problemet är ju relativt uppenbart. Andrahandsvärdet på Power Macarna är ju relaterat nya modeller. Begagnatpriserna för Mac faller inte i en kurva utan som en trappa. För varje ny generation faller den ett trappsteg. Många relaterar macar som "förra modellen" eller "Förr-förra modellen" osv eftersom modellerna lanseras så hackigt.

Att alltid ligga med den senaste modellen blir dyrt hur man än ser på det eftersom andrahandsvärdet troligen droppar typ 35% var 6:e månad (minst).

Det är nog inget att tänka på att hyra mindre än 24 månader. http://www.macrent.se/ hyr ut mac datorer i från allt till en dag till 3 år. Kolla priset på att hyra i en månad.

• Medlem
  • Kristianopel
  • 2004-04-27 19:57

Vi hyr numera, och till ett hyfsat bra pris. Ska man leasa så är det ju precis som Schuckert skriver. Vi räknar inte med att vi är intresserade av att köpa loss datorerna efter hyrestidens utgång. Vi är intresserade av att ha bra produktionsmedel till bra pris. Om 2-3 år är våra behov antagligen helt annorlunda, då är det bra att kunna lämna tillbaka den gamla skiten och få nya fräscha grejer! Tidigare köpte vi och lät det gamla få nya uppgifter, att sälja var inget alternativ då jag tyckte vi blev bjudna alldeles för dåligt för grejerna.

1
Bevaka tråden