Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer på tisdag ?

Tråden skapades och har fått 387 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-06 14:01

Ajdå, inte kul att inte bara ha fel, utan feeeel!

Måhända är det så, och isåfall sticker jag till Apple.com nu med detsamma...
Edit: Nähä, inget än... Men jag tänker ÄNDÅ kolla igen klockan sex!

Förresten, visst är det deprimerande att leva sitt liv för "nästa tisdag"?

hm...konstigt - och vad gör PowerMac'en på apples förstasida?! dom brukar bara köra nyheter där - är det för att strö salt i såren :rolleyes:

Ursprungligen av el gringo:

hm...konstigt - och vad gör PowerMac'en på apples förstasida?! dom brukar bara köra nyheter där - är det för att strö salt i såren :rolleyes:

Ja
Fast allvarligt talat så verkar det som att dom pushar extra för den just för att den är på väg att uppdateras , och antagligen så ville dom få in extra många beställningar innan deras kvartalsrapport ska lämnas om någon vecka.

Enligt vissa så beror dom uppskjutna uppdateringarna på att Apple har fått några jätteorders från USAs försvars och säkerhetsdepartement. Dom vill tydligen bygga ett kluster betydligt kraftigare än Virginia Techs...Kan behövas om dom nu ska synka och kontrollera alla kreditkortsuppgifter med flygningar och visumansökningar mobiler mail m.m.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-06 16:54

Tirsdag 29. Juni har det nok hendt noe

Apple får skärpa sig, deras pro-line börjar kännas pinsam.

Ursprungligen av Crille:

Apple får skärpa sig, deras pro-line börjar kännas pinsam.

G5an är ju långt ifrån pinsam , men vad gäller PowerBook seriens utveckling så är jag böjd att hålla med.

Senast redigerat 2004-04-06 21:14

Apples datorer är inte pinsamma, MEN deras priser är!
Det är inte rimligt att behöva betala samma pris för G5 (och allt annat) nu när det gått flera månader sedan lanseringen... Därför vill man ju inte köpa dator nu.

Någon som har koll på alla rykten? Är det Powermac eller Ibook / PowerBook som står inför nästa uppdatering?

Ursprungligen av johan_a:

Någon som har koll på alla rykten? Är det Powermac eller Ibook / PowerBook som står inför nästa uppdatering?

Speedbumpad PB om en el. två veckor enligt Powerpage. Powerpage är kanske inte kända för att ha koll men det är de enda som har ngt alls.

Har väntat och väntat men jag gav upp.. så nu sitter jag och skriver detta på min nya PB 15" 1 GHz.

Dock hoppas jag att det kommer nya modeller inom kort för er andra som orkar vänta.

/S

Blir det inga nya Powermac G5 då? När kommer dessa att uppdateras enligt ryktena?

Ursprungligen av Daniel Bergvall:

Speedbumpad PB om en el. två veckor enligt Powerpage. Powerpage är kanske inte kända för att ha koll men det är de enda som har ngt alls.

Nu var jag kanske lite snabb för nu har även Appleinsider skrivit om PB:en.

Varför då?

:rolleyes: vi vet - men kan inte säga någonting...tragiskt när det har gått så långt i ryktessvängen

"After confirming the most recent wave of delays, sources provided AppleInsider with an updated time-frame for Power Mac revisions. Due to the sensitivity of the subject, AppleInsider will refrain from publishing these details until they can be confirmed. However, it should be noted that a number of larger Apple resellers have received a significant shipment of the current Power Mac G5 offerings over the past week."

Det kommer inget nytt ifrån Apple för än tidigast den 15:e April. Den 15:e April går leasing promotion ut, och jag tror inte att dom släpper nya Power Mac G5 eller något annat tidigare, så att företag kan leasa ny släppta datorer och öka på väntelistan ännu mer.

Vem köper en G5a med under 3GHz om det nu skall komma en 3GHz på WWDC (som ju Steve lovade förra året)...?

Ursprungligen av Jürgen B:

Vem köper en G5a med under 3GHz om det nu skall komma en 3GHz på WWDC (som ju Steve lovade förra året)...?

Prisfråga , 3ghz lär väl bli toppmodellen. Många skulle ju nöja sig med typ 2X2 & 2X2.5ghz

Ursprungligen av Jürgen B:

Vem köper en G5a med under 3GHz om det nu skall komma en 3GHz på WWDC (som ju Steve lovade förra året)...?

Sa han inte "by next summer"?

Ursprungligen av Jürgen B:

Vem köper en G5a med under 3GHz om det nu skall komma en 3GHz på WWDC (som ju Steve lovade förra året)...?

Jag behöver en ny dator för min verksamhet. Har blivit av med min lånade PM Dual 867 och nedgraderats till iMac DV-användare igen. Den räcker inte långt när man ska jobba med ljud, och även om det kommer en ny värstingdator om ett halvår så är det idag jag behöver datorkapaciteten. Dessutom räcker Dual 2GHz väldigt långt i ljudsammanhang, så jag kommer säkert klara mig på den i ett par, tre år tills den avskrivits och jag kan köpa en kvadruppel G6:a...

/Jont Olof

Jaja.. dvs fram till september, men skulle du köpa en 2,4GHz om du vet att det kommer en 3GHz inom några månader? Det kommer inga nya G5or innan WWDC om man ser till kampanjerna som slutar dagen innan WWDC.

AppleInsider har också skrivit om vad som kan vara skälen till problemen med PowerMac G5. Det är *inte* grafikkorten i alla fall. Riktigt vad som är fel är inte klarlagt (och lär väl aldrig bli det heller) men det låter ju inte bra när en källa till dom säger att "Something has gone terribly wrong"...

Helt rätt skall man vänta på det senaste får man vänta...Nu är nu och kommer inte igen köp det du behöver nu och var nöjd med det.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-10 16:31

Vänta?...

De flesta här vet ju hur det går till när Apple släpper nya burkar. Dom aviserar om dom och så kommer dom 3-4 månader senare. Vid några få tillfällen så säger dom att dom finns för leverans omgående vilket normalt brukar betyda inom några veckor efter eller kanske upp till någon månad senare. Framförallt för oss som inte bor i USA. Inte allt för sällan så har dom barnsjukdomar med ytterligare leveransproblem som följd.

Så att sitta och vänta i veckor, månader på att det kanske ska släppas något som sen inte hamnar i dina händer för ens flera månader senare, känns som slöseri med tid. En sak är väl om du har en dator så du klarar dig. Då kan man ju vänta. Men behöver man en gör man nog bäst i att köpa. Har det du köper funnits ett tag på marknaden kan du ju också vara ganska säker på att du slipper bekymmer med barnsjukdomar och andra problem. Sen ska man nog se till det faktum att du kommer vara väldans nöjd med det du köper nu i vilket fall som helst och detta för något eller några år framöver. Sen kan du ju tänka dig hur häftiga datorer Apple kommer ha lagom tills du känner att du "behöver" en ny dator igen.

Så behöver du en ny dator nu. Köp.

Ursprungligen av Albert:

Så behöver du en ny dator nu. Köp.

Men riktigt så enkelt är det ju inte , många sitter ju med några år gamla macar som fortfarande står sig bra mot det mesta som Apple har att erbjuda nu , ska man uppgradera så vill man ju gärna att det man uppgraderar till skall vara ordentligt mycket snabbare inte bara marginellt.

Kolla t.ex. Powerbook's iMac och eMacs utveckling de senaste åren. Dom har ju i princip stått stilla prestandamässigt.

bingo Albert !

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-10 22:13

Tja. jag har en iBook G3 800 som jag köpte för att jag behöve en liten och smidig laptop. Jag har också sedan tidigare en 533 MHz G4:a som jag köpte begagnat. iBooken är nu helt otillräcklig för mina behov. G4:an hänger med ett tag till, men den skulle också behöva en rejäl prestandaskjuts uppåt. Jag ska skaffa en 15" powerbook. Jag skulle egentligen kunna beställa den som redan finns, men samtidigt känner jag att jag skulle göra en dålig affär eftersom jag dels redan har en iBook som trots allt fungerar och att jag kallt räknar med att priserna på befintliga Powerbooks kommer att sjunka en del innan de nya släpps. Därför avvaktar jag någon eller några veckor till.

Jag räknar kallt med att den nya maskin jag köper inte kommer att räcka till alltför länge heller, utan att jag kommer att beställa en sån där G5 Powerbook när de släpps. När det nu blir. Men tills dess har jag i alla fall en hyfsad släpbar maskin som jag kan arbeta med.

Jag funderar också på att beställa ett gäng xServe G4:or för att hyra ut. Jag driver en ISP (vi levererar fasta anslutningar och IP-telefoni) och co-locationcenter och jag tror (hoppas i alla fall) att det finns ett intresse för att hyra xServe som dedicerad server. Om inte så kan jag säkert hitta på något annat att använda dem till.

Ingenting verkar ha hänt ett antal tisdagar i rad nu. När ska Apple släppa nya burkar egentligen? iMac och eMac känns som allt annat än heta modeller, och G5:an är i behov av en speedbump, för att inte tala om den bärbara linjen.

Ursprungligen av Sundevall:

Ingenting verkar ha hänt ett antal tisdagar i rad nu. När ska Apple släppa nya burkar egentligen? iMac och eMac känns som allt annat än heta modeller, och G5:an är i behov av en speedbump, för att inte tala om den bärbara linjen.

Apple satsar allt på ketchupeffekten..................

Ursprungligen av Sundevall:

Ingenting verkar ha hänt ett antal tisdagar i rad nu. När ska Apple släppa nya burkar egentligen? iMac och eMac känns som allt annat än heta modeller, och G5:an är i behov av en speedbump, för att inte tala om den bärbara linjen.

När det gäller alla modeller innehållande en G4 håller jag med dig. Men när det gäller PowerMac G5 tycker i alla fall inte jag behovet är så stort. Utvecklingen på pc-sidan är minst lika slö, P4an har bara ökat 200mhz sen G5an introducerades (3,2->3,4Ghz) och AMDs 64-bitars processorer har ju också stått i stort sett still ett bra tag. Det är samma sak för Xeon och Itanium. Det enda som egentligen gör att det känns som en uppgradering krävs är att det snart gått ett år sen introduktionen vilket ju är evigheter i tekniksammanhang.

Självklart ska ju inte en avmattning på pc-sidan motivera samma sak för apple men när det nu känns som man "kommit ikapp" prestanda och teknikmässigt ser i a f jag hellre att de lägger krut på att utveckla nya modeller av de produkter som verkligen är i behov av ny teknik än den som ligger i framkanten.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-11 22:34

På Pc sidan och jag skulle gissa även på IBM/Apple är det PCI Express och alla kretsar runt omkring som utvecklas just nu. Ingen idé att ha en massa hästkrafter om transmissionen är kass. Intel ger mitten av året som planering. Hoppas att Apple följer upp med ny G5 vid den tiidpunkten.

Ursprungligen av pepparkaka:

På Pc sidan och jag skulle gissa även på IBM/Apple är det PCI Express och alla kretsar runt omkring som utvecklas just nu. Ingen idé att ha en massa hästkrafter om transmissionen är kass. Intel ger mitten av året som planering. Hoppas att Apple följer upp med ny G5 vid den tiidpunkten.

På PC sidan är det PCI Express som gäller, Apple har bestämt sig för PCI-X det är två olika och inkompatibla tekniker, Apple kommer att få äta upp det beslutet tyvärr, PCI-X är en betydligt dyrare teknik än PCI Express, dom kan inte ensamma ha en teknik som resterande 90+ % inte kommer att köra med.

Bevaka tråden