Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adamo ADSL 8Mbit fast IP för 297kr i månaden

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hnhl:

Enligt Tptest så ligger jag på ca 5,9 mbit/s ner och 0,75 mbit/s upp. Gott mos!

Hmm, kul att du är nöjd. Men hastigheten är faktiskt lägre än utlovat. Har du kontaktat Adamo, vad säger dom om det?

Sen har jag hört att Adamo kör med öppen port 25 vilket jag gillar. Stämmer det?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 12:06
Ursprungligen av whoami:

Hmm, kul att du är nöjd. Men hastigheten är faktiskt lägre än utlovat. Har du kontaktat Adamo, vad säger dom om det?

Sen har jag hört att Adamo kör med öppen port 25 vilket jag gillar. Stämmer det?

Den uppmätta hastigheten ligger på ungefär samma som för mitt gamla telia 8000. Sen kan ju testresultatet variera mycket beroende på när man mäter på dygnet. 8 mbit/s ner får man ju bara om man typ bor i telestationen. Runt 6 mbit/s är nog vad dom flesta kan räkna med i realiteten.

Port 25 är öppen. Enligt Adamo själva är inga portar stängda.

  • Medlem
  • 2004-05-17 12:48

Det lutar åt Adamo efter sommaren.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-03-21 19:13

Jag gjorde ett försök att se om jag kunde få deras bredband, men det kunde jag inte. Konstigt för jag kan ha alla andra operatörer.

Jag knyter ihop diskussionen med en annan, nå´n kanske drar samma parallel som jag:
http://99mac.se/forum/showthread.php?p=349125#post349125
-----------------
Jo men 1300:- i startavgift samt inga garantier på att dom gör en "Telia" och chockhöjer priser så snart du valt dom och betalat dyr startavgift. Rixtelecom har nästan halverad startkostander och priset är bundet i 12 månder (350-385:-) för 8MBit.

Men, visst, om jag får en garanti på att deras pris är stabil då piskar dom RixTelecom. Den höga startavgiften ät då upp på mindre än 10 månader.
------------------

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-04-15 12:07

Fick just igång mitt Adamo ADSL, funkar grymt bra!!!

Första Testresultat:
-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2004-04-15 12:04:23
Test avslutad: 2004-04-15 12:06:02

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 737.25 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 762.75 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 96.7 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 6.87 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 6.98 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 98.4 %

  • Medlem
  • 2004-04-15 12:47

Coolt! Jag tror jag lägger in en beställning snart. Godbajs com hem!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 20:05

Har beställt Adamo idag. Tjänsten ska kopplas in den 17 maj. Hoppas att inte några norrmän är inblandade i bytet från Telia till Adamo.

Telia, here we go!

Igång sedan 15/4

Har bytt från Telia (ADSL) 0,5MBit/s till Adamo ADSL.

Jag skulle bli urkopplad från Telia samt inkopplad till Adamo samma datum (15 april). Var lite skeptisk till att det skulle fungera direkt samma dag. Bytet gick helt friktionsfritt. Så fort jag startade om mitt modem gick Adamo-tjänsten igång.

Jag kommer upp i nästan 6 Mbit/s i nedriktningen och ca. 750kbit/s i uppriktningen. Bor strax över 3,5 km till "telestationen" vilket tar ned farterna något. Är väldigt nöjd såhär långt.

Har ej fått någon information om hur jag skall få tillgång till epost-tjänsten dock. Informationsmaterial lär dock vara på väg.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 21:08
Ursprungligen av Prakta:

Har bytt från Telia (ADSL) 0,5MBit/s till Adamo ADSL.

Jag skulle bli urkopplad från Telia samt inkopplad till Adamo samma datum (15 april). Var lite skeptisk till att det skulle fungera direkt samma dag. Bytet gick helt friktionsfritt. Så fort jag startade om mitt modem gick Adamo-tjänsten igång.

Jag kommer upp i nästan 6 Mbit/s i nedriktningen och ca. 750kbit/s i uppriktningen. Bor strax över 3,5 km till "telestationen" vilket tar ned farterna något. Är väldigt nöjd såhär långt.

Har ej fått någon information om hur jag skall få tillgång till epost-tjänsten dock. Informationsmaterial lär dock vara på väg.

Jag pratade med supporten innan jag beställde förra veckan och fick då reda på följande: e-posten var då inte igång, men är var på g (Freebsd och Communigate enligt teknikern).

Det är lite Apple över Adamo för när man ringer dom hamnar man hos den svenska kundservicen i Barcelona, fast i Apples fall är det Irland.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 08:37

Nu blir jag alldeles osäker. Jag var ganska inställd på att byta ut min xstream (2.5/0.75) till scream (8/0.8) men om jag kan få samma tjänst för 100 kr mindre i månaden lockar ju det. Hur fungerar det med faktura via e-post?

  • Medlem
  • 2004-05-16 18:21

Ni som har bytt till Adamo. Hur är hastigheten, stabiliteten, supporten, ... osv?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-05-17 21:18
Ursprungligen av 3OPAH:

Ni som har bytt till Adamo. Hur är hastigheten, stabiliteten, supporten, ... osv?

Är grymt nöjd med mitt byte

Har kört med Adamo sen början av april & linan har inte varit nere nån gång

Hastigheten som jag uppmätt med TP-test ligger runt 7 Mbit ner & 0,7Mbit upp i genomsnitt (Bor 1200m från stationen) - Klart godkänt, när man ser folk med Bostream Scream ADSL som bara kommer upp i 6Mbit :p. Dessutom får man helt OK ping när man lirar MOHAA (har varit nere i 7ms).

Har just fått den första fakturan via e-post, verkar funka fint? Supporten var väldigt snabb på att svara & verkade kunnig när jag skickade frågor om bytet, och att folk snattrar på spanska i bakgrunden när man ringer är mycket roligare än telias specialerbjudanden i 30minuters-telefonkön

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 17:52

Angående de än så länge obefintliga e-postkontona hos Adamo så mejlade jag supporten idag och fick följande svar:

"Hej!
Vi räknar med att skicka ut information om epost-tjänsten under nästa vecka!

Mvh
Adamo Bredband "

Har inte fått mitt ännu på grund av oskälig uppsägningstid hos Glocalnet (3 mån). Återkommer...

Har dock varit i kontakt med Adamo, dom svarar snabbt på mejl samt telefon och är trevliga. Men, men, som sagt. Återkommer.............

Jag har beställt nu. HOppas det går smidigt att flytta över från Bostream.

Jag bestållde igår också - så nu kan ni alla vänta er smaskiga sommarerbjudanden från alla andra operatörer. Det brukar ju vara så...

Jag hoppas att folket på Tiscali tar sitt förnuft till fånga och bygger ut min station till 8mbit/s (som de sade att de skulle göra och sedan backade på...) Om inte annat kan man alltid hoppas att alla andra som erbjuder 8mbit/s kanske kan få dem att ändra sig.

Det är inte Tiscali, Bostream, med flera som bygger ut stationerna. Det är Skanova. Och Skanova tycks lyda under Telia oavsett vad de själva hävdar.

Men Tiscali mfl. borde väl kunna begära att få stationen utbyggd? Don't even get me started on Skanova...

Ursprungligen av Daniel F:

Men Tiscali mfl. borde väl kunna begära att få stationen utbyggd? Don't even get me started on Skanova...

Skanova bygger inte ut stationerna runt om i landet för sitt höga nöjes skull utan för att de ska tjäna pengar, och det gör de inte förrän det finns en rejäl efterfrågan efter en viss typ av tjänst.

Så om Tiscali ringer Skanova och ber dom fixa en kvadruppel ADSL-gigabit superduperplexor-anslutning åt dig så rycker Skanova på axlarna och ber Tiscali att återkomma när det finns 500 kunder på den stationen som vill ha den typen av anslutning. typ.

Ursprungligen av Daniel F:

Men Tiscali mfl. borde väl kunna begära att få stationen utbyggd? Don't even get me started on Skanova...

Det man gör som operatör är att gör en förfrågan om att bygga ut en station, Skanova/Telia kan sedan godkänna eller neka det. Neka kan de t.ex. göra om de anser att telefonstationen är full, att det inte finns någon ledig kopparkabel på stationen eller liknande. Vi anmäler till PTS och historien går vidare.

Detta gäller enbart de operatörer som bygger ut egen stationsutrustning, de som köper direkt från skanova (tele2 t.ex.) är bundna till deras utbyggnad.

Gällande om vårat pris på 297kr är ett lockpris kan jag bara säg att vi i dagsläget inte har några planer på att höja det. Dock är vi beroende av externa faktorer, som skanova t.ex. Det man kan göra som kund är att dra nytta av vårt sommarerbjudande som kommer snart där man om man vill får dela upp intallationsavgiften på 9 månader räntefritt, då blir de 9 månaderna också en bindnignstid.

I övrigt vill jag bara säga att om ni hittar liknande trådar som denna där ni anser att vi själva borde svara på frågor får ni gärna informera mig om detta fredrik.gillstrom(a)adamobredband.com

Mvh
Fredrik Gillstrom
Ansvarig Sverige
Adamo Bredband
http://www.adamobredband.com/

Jag bara hoppas att alla rykten om att Tiscali skall lämna Sverige är sanna så att jag kommer ur mitt avtal och kan välja en leverantör med högra bandbredd, och då ligger Adamo bra till (aldrig fel att välja någon som kommer från mina egna krokar av världen ).

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-06-30 10:27
Ursprungligen av AdamoFredrik:

Det man kan göra som kund är att dra nytta av vårt sommarerbjudande som kommer snart där man om man vill får dela upp intallationsavgiften på 9 månader räntefritt, då blir de 9 månaderna också en bindnignstid.

Skulle vara intressant att veta när detta erbjudande lanseras.

  • Medlem
  • 2004-06-30 15:41

Grymt att Adamo svarar i den här tråden.

/Blivande kund hos Adamo

P.S. Lämnar com hem efter sommarn.

Kan man använda samma "modem" till Adamo som till andra leverantörer? Jag ska beställa adamo så fort stationen är utbyggd (kvartal 3) men behöver något annat än modem under tiden.

Ursprungligen av David Molarin:

Kan man använda samma "modem" till Adamo som till andra leverantörer? Jag ska beställa adamo så fort stationen är utbyggd (kvartal 3) men behöver något annat än modem under tiden.

Det finns en lista på Adamos hemsida över de modem som de vet fungerar med sin tjänst. Jag tänker gladeligen pröjsa 500 spänn för att använda ett som de själva rekommenderar.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 02:52

Ojdå. Själv har jag just lämnat Telia för jag tyckte det var svindyrt. Hade ADSL 8000. Och så har jag fått bredbandspanik eftersom jag just märkt att jag skurit av min navelsträng. Ajaj. Så då beställde jag Scream... men därifrån har jag bara fått ett automatgenererat mailsvar att min beställning är mottagen. Är 26 Mbit också bara bullsh*t? Beställde ihop med ett nytt ADSL-modem för intropriset 900:-, men det faller ju gentemot Adamo på månadskostnaden (398 mot 297). Vad göra? Jag vill ha något inkopplat _NU_... pronto... urk. Kan jag dra mig ur BoStream-beställningen? Ett jäkla meck med bredband...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 13:36

Tiscali kan ta sig i ändan. Telia kan ta sig i ändan. Bostream kan ta...

Det är väldigt vanligt att spy galla över bredbandsleverantörer... vilka är dom riktigt bra då?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-07 18:14

Alla har nog lika idiotiska avtal. Det står väl något liknande i avtal för telefonabonnemang också, har jag för mig. De som får räknas som bra leverantörer är väl de som inte utnyttjar sina idiotiska klausuler.

Bevaka tråden