(digital)TV-tuner till plasma?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har skaffat en plasma-skärm som bara har DVI-och VGA-ingång (RGB-stödda båda) som standard. Jag har smått trubel att kunna koppla in min DVD-spelare och antenn som ni säkert inser.

Bästa lösningen verkar vara att skaffa en TV-tuner som har VGA-ut som kopplas på plasman. Dessa har ofta SCART/SVHS/mm -ingångar, vilket skulle lösa DVD-spelarbiten med.

Dock kostar dessa analoga "plasma/projj"-TV-tuners från ?1500:- spänna vilket nästan är vad digitalbox:ar kostar. Känns mycket mer genuint att satsa på en digitalbox (=digital TV-tuner) än TV-tuners för plasma/projektor som är analoga. Vidare ger plasma märkbart bättre bild mer digital-TV kontra analog.

Tillverkaren säger "koppla digitalbox i TV-jacket, sen till en-plasma/projj-TV-tuner som alltid har VGA-utgång till skärmen". Detta känns verkligen som tårta på tårta och dyrt, eftersom TV-tuner inte ingick; ren plasma-skärm (inte "plasma-TV") är vad som köpts.

Utan analog-tunern skulle DVDn gå in på SCART-in som "alla" digitalbox:ar tycks ha. PROBLEMET LIGGER I ATT ansluta digitalbox till plasman. Paradoxalt har analoga (tänkte till plasma etc) data-utgång, men det saknar digitalbox:ar (endast antenn-ut, SCART-ut till vanlig TV).

Känner nå´n till en digitalbox-modell som har VGA ut?

Kan man inte "adaptera" från "SCART-ut" till "VGA-ingången". VGA-ingången stöder RGB och SCART-ut på konventionella digiboxar har RGB (för förbättrad bildkvalité) i sin SCART-ut.

Modell SCART -> SCART-RGB-adapter -> RGB-sladd -> RGB-VGA-adapter

Jag tappar ljudet i denna konvertering men det finns stereo eller digitalljud utgång på digiboxar så det är ju lugnt.

Krångligt värre, jag vet... Lättas vore om det fanns en box som bara har en DVI-ut/VGA-ut.

Tack för all hjälp jag kan få! El-giganten, Power mfl har gett upp och säger som tillverkaren att endast plasma-tv-tunern fungerar, vilket jag inte tror på om jag bara hittar en digibox med rätt utgång eller adapter SCART(RGB)->VGA(RGB), eller hur?

// Johannes

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 18:29

Har inte så bra koll på vad alla boxarna har.

Men jag vert att på jobbet så har vi en massa plasma skärmar och dom är kopplade med just VGA.

Så då blir det ju utag>mottagaren>skärmen
dvd>mottagaren>skärmen

Det skulle jag tycka vara ett ganska smidigt alternativ. Men vad jag oxå vet är att det är Top-of-the line mottagare och dom kostar ju en överdrivet massor pengar!

ca 5000:-

Gå in på tex nokia.com
sagem.com
philips.com
och se vilka utav deras som har VGA ut, enklast

(tycker oxå att det är idiotiskt att dom bara har analoga utgångar i en DIGITAL mottagare!!)

// tobias

>> Tobias

Tack för svaret, men grejjen är att jag luskammar markninaden efter digtalbox med VGA-utgång för att slippa adaptrar. Men hittar ingen! Detta är ju vansinne.

-------
Om det blir RGB via SCART har jag dock hittat följande:
Supra *Scart -VGA
.
# RGB överföring från tex Dvd, Digitalbox eller Spelkonsol
# Scart – VGA (RGB+HV/C)

# Pris: 645:-/st 1m
# Pris: 745:-/st 2m
# Pris: 945:-/st 4m
# Pris: 1 245:-/st 8m
# Pris: 1 945:-/st 15m

RGB-HV/C =
Red, Green, Blue - Horizontal sync, Vertical sync, Composite sync
[http://www.hembioconsult.com/kablar.html#Videokablar]
------------

Det låter ganska bra, eller hur? Analoga TV-tuners till plasmor kan gå och dra nå´t gammalt över sig om det verkligen fungerar. Anledning till att jag tvekar är följande:

"Nästa problemet gäller själva H-sync (horisontella synkroniseringen) signalen. En datorskärm vill ha en H-sync på minst 30 kHz, medan en DVD spelare eller liknande alltid använder 15 kHz. Det finns s.k. "Upscan converters" att köpa, kostar enligt uppgift $25 och uppåt..."
[http://hem.passagen.se/brum/rgb/]

Status kring vertikal synk och Composite sync vet jag inte riktigt än...

Från plasm-manualen:
Horizontal: 31~106kHz
Vertical: 50~85Hz

Det blir bara snurrigare och snurrigare....

Kolla här: http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=50968
Det verkar som om digital-boxar med DVI kan vara på gång.

Hittade även denna tråd: http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=53421
Kanske går att köra med scart till DVI ?

/henrik

>> Den boxen måste jag förmodligen vänta på... TACK för tipset!

>> Om du har RGA-signal (över SCART) och kan ta emot RGA-signal över DVI-in så, ja, då fungerar adapter.
Problemet är att mina VGA- och DVI-ingångar inte stöder vanlig RGB utan bara RGB med högre synktal (31kHz)= "progressive scan" = samma signal som en vanlig data-skärm använder.

Men om din DVI-in stöder RGB@15kHz (signal-stand. för 99% av dagens digiboxar, VHS, DVD) så är det lugnt.
Dock kan olika kontakter/sladdar transportera olika signalstandarder och kan ha annan kontakttyp i vardera ända. Frågan är vad apparaturer SKICKAR resp. klarar att ta emot för signaltyp(er).

Du kan se SCART, VGA, DVI-kontakter som sugröret i en milkshake: Alla smaksorter kan bäras av röret men min skärm tycker vare sig om jordgubb, banan eller hallon utan bara chakladsmak.

// johannes

1
Bevaka tråden