Problem med fildelning, rättigheter, nätverk mm

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 19:17

Hej!

Jag har under en längre tid retat upp mig på några småsaker, så jag samlar mina fem frågor i samma tråd.

1. Nätverket
Använder trådlöst nätverk hemma (Dlink) med iBook och PowerBook. Vid flyttning av filer mellan datorerna går det fruktansvärt långsamt. Det känns som att routern inte skickar filerna internt, utan går ut pån nätet och tillbaka. Hur skulle man kunna lösa detta?

2, Flytt av filer
När jag flyttar filer mellan datorerna eller skickar backuper till min iPod kommer ibland meddelandet (ej citerat) "vissa filer kan inte flyttas eftersom du inte har behörighet/rättigheter". Jag är ju admin för min dator, varför får jag då detta meddelande?

3, Fildelning
Av någon anledning glömmer min burk att personlig fildelning är på. Varje gång jag bootar är den avslagen. Kör Panther och har låst inställningarna men det spelar ingen roll.

4, Fildelning igen
Hur kan jag lägga iBooken på skrivbordet som en enhet i nätverket? Jag blir tvungen att logga in varje gång och får även meddelandet "originalfilen jörgen kunde inte öppnas eftersom den inte kunde hittas" (jörgen är admin för sin burk). Det fungerar dock ändå, men inte klockrent.

5, Shapeshifter
Installerade shapeshifter, men använder det inte längre. Vid installation frågade programmet om förändringen skulle omfatta alla användare eller bara jag. Jag valde bara jag. När jag avaktiverat Shapeshifter och bootat var skrivbordet tomt. Den hade flyttat allt till rodin -> rodin, dvs gjort en ny mapp under min hemmapp. Vet någom vad detta kan bero på? Har flyttat tillbaka allt till skrivbordet, är det säkert att ta bort mappen rodin -> rodin (tom)?

Pust.. Frågan är om någon orkar läsa detta..

Ursprungligen av rodin:

1. Nätverket
Använder trådlöst nätverk hemma (Dlink) med iBook och PowerBook. Vid flyttning av filer mellan datorerna går det fruktansvärt långsamt. Det känns som att routern inte skickar filerna internt, utan går ut pån nätet och tillbaka. Hur skulle man kunna lösa detta?

Låter väldigt konstigt att filerna skulle gå sådana omvägar när båda datorerna är anslutna direkt till en router. Kör en traceroute från ena datorn till den andra så kan du följa vilken väg paketen tar. Traceroute hittar du i terminalen, men har du terminalfobi så finns pekaåklickagränssnitt via programmet Nätverksverktyg.

Eftersom jag utgår från att paketen går rätt väg så tror jag att problemet ligger i att du kör trådlöst. När algoritmerna i TCP utformades för evigheter sedan fanns inte en tanke på att folk skulle komma att skicka filer genom annat än koppartrådar och fiber, och en följd av det är att överföringshastigheten sjunker kraftigt redan vid ganska små försämringar av signalstyrkan. Det du kan göra om du vill ha en stabilare anslutning är i så fall att förbättra signalkvaliteten, vilket du kan göra genom att flytta datorerna närmare basstationen, köpa bättre antenner och eventuellt att ställa ner wlan-hastigheten i routern. Det sistnämnda behöver du bara göra om du har riktigt dålig signalkvalitet.

Citat:

2, Flytt av filer
När jag flyttar filer mellan datorerna eller skickar backuper till min iPod kommer ibland meddelandet (ej citerat) "vissa filer kan inte flyttas eftersom du inte har behörighet/rättigheter". Jag är ju admin för min dator, varför får jag då detta meddelande?

Att man är administratör betyder inte att man alltid har behörighet att göra allt, utan bara att man har möjligheten att tillfälligt få den behörigheten. Behörigheter och ägarskap av filer kan du enkelt ändra i Finderns inforuta.

Citat:

3, Fildelning
Av någon anledning glömmer min burk att personlig fildelning är på. Varje gång jag bootar är den avslagen. Kör Panther och har låst inställningarna men det spelar ingen roll.

Om inget annat fungerar kan du prova att redigera /etc/hostconfig och se till att raden "AFPSERVER=-YES-" finns med.

• Oregistrerad
  • 2004-03-05 14:41

Tack för svaren! Angående flytt av filer så står det att jag kan ändra och skriva när jag klickar info på jobb-mappen, men den klagar när jag vill flytta den. Måste jag kolla behörighet på tusentals filer?

1
Bevaka tråden