Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

modemkapning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör framförallt Mac. Men behöver ibland försöka se till att två stycken pc funkar någorlunda. Nu verkar det som om de bägge två har råkat ut för s.k. modemkapning. Har laddat ner bluffstopparen som förhindrar uppringning, men den verkar inte förhindra nerkopplingen. Ngt bra tips om hur man även kan stoppa nerkopplingen. ja ja jag vet att detta är en pc-fråga men hoppas ngn kan förbarma sig och svara ändå.
Om inte annat länka mig till ngt bra tips.
Det är när sånt här händer som man är glad att man är macare

En brandvägg löser ditt problem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 11:42

Nu har jag ingen PC, men hur skulle en brandvägg hjälpa mot modemkapning? En kapning bygger ju på att användaren luras att klicka nånstans så att webbläddraren laddar ner och installerar ett nytt modemskript. Jag kan inte se att det skulle påverkas av vare sig brandväggar eller virusskydd.

För att chansa till ett svar på originalfrågan: kan du inte konfigurera bort så mycket ActiveX, JavaScript, Java etc som möjligt ur webbläddraren (IE, antar jag) på PC-burkarna? Alternativt (och mycket bättre) byt webbläddrare till någon säkrare = vilken som helst annat än IE (Firefox, Mozilla, Opera, ...)

Med en brandvägg går det att hindra kommunikation utåt likaväl som inåt...Och andra sidan är det svårt att gardera sig mot användare som låter sig luras att klicka någonstans där dom inte skall...:)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 15:10
Ursprungligen av hellmark:

Kör framförallt Mac. Men behöver ibland försöka se till att två stycken pc funkar någorlunda. Nu verkar det som om de bägge två har råkat ut för s.k. modemkapning. Har laddat ner bluffstopparen som förhindrar uppringning, men den verkar inte förhindra nerkopplingen. Ngt bra tips om hur man även kan stoppa nerkopplingen. ja ja jag vet att detta är en pc-fråga men hoppas ngn kan förbarma sig och svara ändå.
Om inte annat länka mig till ngt bra tips.
Det är när sånt här händer som man är glad att man är macare

Det är nog bara bra att modemet lägger på, då får dom sig lite pavlovsk beteende förändring ,så dom lär sig att inte svara 'ja' i fortsättningen.

1
Bevaka tråden