Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ytterligare konstigt ljud från PowerBook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tidigare skrivit om en syrsa i min PowerBook. Jag har accepterat honom och vi lever numera i harmoni.

Men nu har jag upptäckt ytterligare en insekt som jag har lite svårt att stå ut med. Jag hoppas någon kan hjälpa.

Det är ett surrande/brummande ljud, väldigt lågt. Uppstår i högtalare/hörlurar. Försvinner när jag tar på någon metalldel på PowerBooken, eller kopplad till PowerBooken. Drar jag ur strömadaptern försvinner nästan ljudet helt.

Det måste ju nästan vara något elektriskt fel.

Den jordade förlängningsdosan är tydligen kass. Kopplade direkt i väggutaget istället och oljudet försvann.

Så var det med det.

Tillägg:

Trodde jag. Den jordade förlängningsdosan var inte kass. Det är snarare jag som inte läst manualerna ordentligt.

Man får nämligen två kontakter till strömadaptern, en jordad och en ojordad. Jag trodde de var jordade båda två. Men det visade sig att den korta kontakten man sätter direkt på adaptern är ojordad. Denna har jag kört med eftersom jag inte behövet längre sladd. Detta bör man alltså inte göra. Den är den kontakten med sladd man ska använda till adaptern, den som gör att man får en bit sladd på båda sidor om själva strömadaptern det vill säga.

Ett litet tips till er andra som har lika lite koll som jag vad gäller säkerhet.

Senast redigerat 2004-03-04 19:42
  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 03:42

Om datorn är ny ring Apple och fråga hur det ligger till. Datorn ska gå att köra med den lilla strömkontakten kopplad till ström adaptern. Det verkar vara något problem med din powerbook och ju snabbare du fixar problemet desto bättre. Jag rekommendera oxå att du skaffar Applecare om du inte redan har det. Även om Apples datorer har rätt bra kvalitet vet man aldrig vad som kan hända speciellt med bärbara datorer som har väldigt små delar plus flyttas runt mycket mer. Och att reparera en Powerbook kan kosta i vissa fall oerhört mycket. Applecare för an bärbar dator är nästan ett måste.

//Rob

Jag tror inte det är nödvändigt att kontakta Apple. Jag har inga som hellst problem med datorn nu. Det var precis som jag skrev här ovan ett jordningsfel. Jag har kollat runt lite på internet och sett att fler haft problem med oljud i hötalarna just på grund av att det inte varit jordat hela vägen. Den lilla kontakten funkar inte för mig, men det kan jag leva med.

Applecare ska jag absolut köpa, men det räcker väl att inhandla någon månad innan datorn blir ett år gammal? Det är väl ett års garanti för fabrikationsfel?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 11:22

Ja du kan köpa Applecare tills datorns 1 års garanti går ut. Jag skulla i alla fall ringa Apple.

//Rob

Jag har också haft samma problem (och har det fortfarande). Har nu bytt till den jordade kontakten och ljudet har försvunnit delvis men inte helt och hållet. Är skadan redan skedd och jag måste leva med ljudet eller? Jag har en rel. ny powerbook men är inte sugen på att lämna in den för att den skall skickas till Holland och vara borta flera veckor...

/A

Ursprungligen av lepetitgarcon:

Jag har också haft samma problem (och har det fortfarande). Har nu bytt till den jordade kontakten och ljudet har försvunnit delvis men inte helt och hållet. Är skadan redan skedd och jag måste leva med ljudet eller? Jag har en rel. ny powerbook men är inte sugen på att lämna in den för att den skall skickas till Holland och vara borta flera veckor...

/A

Det behöver verkligen inte bli flera veckor. kan gå på några dagar ibland.
Har du förövrigt varit och kollat med ngn autoriserad service firma om de kan åtgärda det hela? (Macsupport mfl) fixar ju sådent som går på garantin de med.

1
Bevaka tråden