Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UML-applikationer för OSX?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 22:21

Finns det några bra UML-applikationer för OSX? Gratis alternativt billigt är att föredra. Det får jättegärna stödja UML 2 dessutom. Jag har nu suttit och testat AgroUML en stund och kommit fram till att det är rätt ok.. men det saknar lite väl mycket

Kolla i denna tråd om UML-apps: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=35150

Det finns ett par till trådar där begreppet förekommer.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-03-04 01:02

personligen så brukar jag köra Poseidon for UML av tyska Gentleware (http://www.gentleware.com/), den är skriven i Java och är i mina ögon en väldigt komplett editor även om den kräver rätt mycket hårdvaru mässigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 21:47

den där ser ut att ha alla features jag är ute efter.. tack för länken

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 23:41

Poseidon är inte alls bra tro mig, vi kör det i skolan på både macarna och på solaris maskinerna. Ska man sitta vid mac så kan man inte köra in alla tecken man vill i koden. Detta eftersom de kör med PC layout för allt i programmet så för att få { och } så får man ha alt-gr och det har man inte. Jobbigt att man inte kan kopiera på vanliga mac viset utan bara med ctrl-c snabel-a går inte iheller att göra massa sådana saker, sen är där rätt många buggar. Varning kör inte Poseidon.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-03-06 00:25

Jag kör den med extern editor - funkar bättre. Vet du något bättre verktyg?

P.S vad går du på för skola? På Datavetenskap här i umeå har inte vi studenter tillgång till några Macar bara Solaris,Linux och Windows(skräp).- det bara vissa föreläsare som använder Macar

/ ToK

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 00:14
Ursprungligen av tok:

Jag kör den med extern editor - funkar bättre. Vet du något bättre verktyg?

P.S vad går du på för skola? På Datavetenskap här i umeå har inte vi studenter tillgång till några Macar bara Solaris,Linux och Windows(skräp).- det bara vissa föreläsare som använder Macar

/ ToK

Lunds Universitet, NatFak-Datavetenskap. LTH'arna i rummen brevid eller nedanför har dock inga macar, men vi på Naturvetenskapliga sidan har det

Nej vet inget bra verktyg, pröva eclipse UML verktyg kanske? Jag har inte testat det och lär inte göra pallar inte med lång startup tid av eclipse, samt att min installation av plugin för aspectJ inte fungerar som den ska där i.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-06 14:54

surt att det var så.. de hade ju riktigt bra studentrabatt å allt
Fler tips? Jag har laddat hem ett par demos lite här å var nu.. får se om jag hittar nån som verkar va vettig.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-19 23:24

Jag har sedan länge använt MagicDraw och är numera också distributör för den i Sverige. Skriven i Java och är faktiskt SNABB. Klarar hela UML, databasmodellering (och reverse engineering), webbmodellering etc etc. Har också JPython inbyggt som scriptspråk. Den är dessutom förhållandevis billig för att vara ett UML-verktyg.

En och samma licens gäller för samtliga plattformar. Det finns också färdiga installers för bland annat MacOS X (.dmg), Windows, Linux etc.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:53

rawrez: Klarar den av andra språk än Java ? Eller det är bara ett verktyg för att rita upp diagram och inte för att innehålla och behandla kod.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-21 08:50
Ursprungligen av Ekelund:

rawrez: Klarar den av andra språk än Java ? Eller det är bara ett verktyg för att rita upp diagram och inte för att innehålla och behandla kod.

Den är skriven i Java men klarar Java, C++ och C# samt Corba och databasmodellering. Det nämns också stöd för .Net.

  • Medlem
  • 2004-03-27 16:42

Visul Paradigm är ett program jag kört ganska länge nu. Skrivet i Java och fungerar i win/mac/linux.

Programmet finns förutom som en gratisversion.

Visual Paradigm kan skapa java-kod av UML och tvärt om. Dessutom finns det bra export-stöd till pdf och html. Användargränsnittet är enkelt och du kommer snabbt igång med dina projekt. Har du använt Visio tidigare kommer du nog ännu snabbare igång då programmet liknar detta på många sett. Det är otroligt mycket bättre än vad Visio är.

Fungerar bra med Panther.

http://www.visual-paradigm.com/

  • Medlem
  • 2004-03-27 16:57

Är det någon som har provat Omnigroup's OmniGraffle Pro som UML-verktyg?

Funderar ev. att skaffa mig en licens om den är värd att använda.

  • Medlem
  • 2004-03-27 17:34
Ursprungligen av NiVec:

Är det någon som har provat Omnigroup's OmniGraffle Pro som UML-verktyg?

Funderar ev. att skaffa mig en licens om den är värd att använda.

Det tråkiga är att det bara blir en bild. Jag började göra mina UML-diagram i Pro-versionen för att testa, men fann snart att det inte direkt passade mig. Visst, det blir snyggt rent grafiskt, med skuggor och allt fluff, men man blir ganska låst till att använda de få symboler som kommer med programmet.

Än en gång vill jag flagga för Visual-Paradigm (ta även en titt på Poseidon) som är gratis och är bäst på en sak: UML-diagram.

OmniGraffel Pro är dock ett mångsidigt och kompetent verktyg som gör saker och ting snyggt. Men då det kommer till att enbart göra ER-, EER- och UML-diagram bör du nog titta på ngt annat program...

  • Medlem
  • 2004-03-27 17:40
Ursprungligen av moki:

Än en gång vill jag flagga för Visual-Paradigm (ta även en titt på Poseidon) som är gratis och är bäst på en sak: UML-diagram.

Tack för tipset! ska ladda ned och kolla direkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-28 09:55

Jag jobbar sällan med UML men OmniGraffle Pro (eller vanliga) ser jag som en riktig killer app för de flesta ändamål där man behöver visa något grafiskt. Kvaliteten på resultatet, användarvänligheten och funktionaliteten är helt oslagbar. Jag har haft ovärdelig nytta av programmet och resultatet imponerar på alla!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 15:40

Hekr: Det jag har sätt i OmniGraffle Pro för UML ser snyggt ut, men då får man rita allt själv. DVS man kan verken importera eller exporta kod från det, om man inte behöver de funktionerna fungerar det ju riktigt nice som jag förstått det.

Ursprungligen av Ekelund:

Hekr: Det jag har sätt i OmniGraffle Pro för UML ser snyggt ut, men då får man rita allt själv. DVS man kan verken importera eller exporta kod från det, om man inte behöver de funktionerna fungerar det ju riktigt nice som jag förstått det.

Prova att dra en nib-fil till OmniGraffle Pro och se vad som händer!

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-03-29 16:08
Ursprungligen av Ciryon:

Prova att dra en nib-fil till OmniGraffle Pro och se vad som händer!

Ciryon

Det fungerar ju perfekt!

Vet inte om jag direkt har behov av att importera/exportera kod då jag endast ska använda den för OOA och OOD. Implementation kan man alltid göra utfrån någon utskrift över klassdiagram m.m.

Jag ska nog köra med OmniGraffle Pro istället.

(Den ev. export jag skulle kunna tänkas vilja göra är till .m. Och det klarar ingen av dem )

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 15:18

Men inte säkert man använder nib filer, plus att jag inte kan testa har inte det installerat.

1
Bevaka tråden