Förvirrad - behöver hjälp! Ibook eller ej...

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Sitter i valet och kvalet om jag skall införskaffa mig en Ibook G4. Har vanligt vis en burk till PC men jobbar lite här och där och har sällan tillgång till den därav mitt behov av en laptop.

Har fastnat för Ibooken (rent utseende mässigt - som tjej är väl det man först tittar på... ) men är egentligen helblåst när det gäller datorer! Vilket spec behöver man? Vad skall man satsa på?

Var i Sverige köper man billigast? Skall även till NY över påsk och tänkte eventuellt att det är billigare där men då kommer ju alla frågor om det är någon större skillnad på datorerna (förutom tangentbordet). Har apple världsomfattande garanti?

Fördelar / nackdelar med mac vs windows????????????????

Snälla hjälp en förvirrad tjej!

Hälsningar Anna

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 12:48

beror på vad du skall göra, sök lite i forumet på ibook så får du svar på de flesta av dina frågor, de flesta har diskuterats nyligen.

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 12:53
Ursprungligen av kustvagen:

Hej
Vilket spec behöver man? Vad skall man satsa på?

Snåla inte med minne...

Citat:

Var i Sverige köper man billigast?

Det är nog ganska lika...

Citat:

Har apple världsomfattande garanti?

Jupp...

Citat:

Fördelar / nackdelar med mac vs windows?

Vad tror du när du frågar på ett sånthär forum
Jag kör både och - men aldrig annat än Mac privat... Svar nog

Citat:

Hälsningar Anna

Hälsningar tebax!

Vilket spec behöver man? Vad skall man satsa på?

Har du funderat på om du vill ha 12 tums- eller 14 tumsmodellen? 12" är lite smidigare, om du frågar mig. Men numera finns 12" bara med den långsammaste processorn, så vill man ha maximal prestanda måste man köpa 14".

Som Pär skrev; snåla inte med minne.

Angående rykten om ny modell så verkar det inte vara nån ny modell pågång just nu, men nån gång senare i vår kommer det antagligen en ny modell.

Man behöver inte vara tjej för att falla för iBook. Den är läcker ...

Mac samarbetar lättare med PC än tvärtom. Dessutom samarbetar Mac med Unix/Linux på ett mer smärfritt sätt än PC gör. Och jag har aldrig råkat i bryderi vad gäller garanti/reparationer/tillbehör. Då har jag behövt grejor/reparera osv i Stockholm, Göteborg, Paris och Tokyo. Inget problem. Förutsägbara priser. Nöjd.

Jag använder min iBook med både MacOSX och Yellowdog Linux installerade och kör mot Mac, PC, Linux, Unix och PC. Inga problem.

Den andra sidans synpunkter får någon annan leverera. Jag har aldrig varit stor användare av PC men kör PC vid behov.

Skillnader mellan amerikansk och svensk iBook:
- Tangentbordet (utbytbart dock)
- Strömadaptern (utbytbar, går att köpa till adaptrar som passar)
- Manualerna är på engelska

Garantin gäller oavsett var du köper den.

/M

• Medlem
  • 2004-03-03 14:20

Det är bara att springa iväg och köpa. Blir du inte nöjd, så kostar den ju inte mer än en korvmacka i alla fall.

Beroende på exakt vad du använder datorn till, så finns det en möjlighet att du inte behöver köpa till ett enda program, vilket knappast är sant på en Windows-PC. De program som följer med är enkla, men inte begränsade.

Köp till 512MB RAM så fort som möjligt, så kan jag garantera att du kommer att vara nöjd... och Airport... bluetooth... snygg väska.

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 14:59

Om du ska över till NY så skulle jag köpa en PowerBook over there! Dom ligger ju på ungefär samma priser som iBook'arna gör här hemma..!! Då får du bla fördelen av att kunna köra med extern skärm.

/jensa

Tack snälla ni! Jo jag förstår givetvis att ni alla föredrar Mac. Hade nog tänkt att satsa på en 12 tums efter alla lästa inlägg här på 99mac. Var lite osäker innan men anledningen till att man går över till bärbar är just att den är bärbar!!!

12 tum, 384 MB minne, 40 GB hårddisk, airport card = räcker det för normalbruk eller är det något mer man "bör" ha???? Detta skulle kosta i runda slängar 10.500 SEK om man köper i USA - det är ganska billigt eller hur?

Tack än en gång!!!

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 15:03

Instämmer i alla ovanstående inlägg. Måste dock tillägga att jag inte bara är man, utan manlig man, men endå tycker att det absolut viktigaste på en fungerande dator (speciellt laptop) är att den är snygg! Och saknar klistermärken (på datorn alltså, de trevliga apple-loggorna som man får i kartongen är bara bra).

Också inskärpa vikten av att skaffa AirPort (surfa i soffan = trevligt).

Skulle nog ändå satsa på minst 15" (eller om det nu var 14,5 på iBook) skärm. Det är trevligt med yta.

Billigast i Sverige, eller i alla fall med på topplistan, är Mecenat Apple Store, på www.mecenat.se . Man måste vara student för att logga in, men är du inte det kan du kanske be någon som är det att logga in åt dig. Det spelar ingen roll om man tar leveransen till en annan adress än studentens...

Citat:

Skulle nog ändå satsa på minst 15" (eller om det nu var 14,5 på iBook) skärm. Det är trevligt med yta.

Men iBook 12" är ju såååååå bärbar och sååååååå läcker. Jag skulle ta kustvagens alternativ utom att jag nog skulle vilja att man petade i max primärminne.

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-03 15:16

Den setupen skulle gå på ~9.600 SEK, släng på mer minne samt 60GB hd istället för 40.
Blev tveksam nu när man kikade och märkte att om man bad en släkting att köpa med en powerbook från staterna istället för att köpa en ibook i sverige så landar det på ungefär samma summa.. uhm.

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-03 15:18

Dock.. vad kostar det att lämna in en dator med engelskt tangentbord och få det utbytt till svenskt?
En prisidé så man har nåt att gå på.

Ursprungligen av vortex:

Dock.. vad kostar det att lämna in en dator med engelskt tangentbord och få det utbytt till svenskt?
En prisidé så man har nåt att gå på.

Du behöver inte lämna in den. Den sitter med snäppfästen, busenkelt att byta ut. Kostnaden är jag lite osäker på, skulle tippa på ca 500 spänn. De går att köpa hos välsorterade Apple-återförsäljare.

/M

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-03 17:06
Ursprungligen av Martin Belak:

Du behöver inte lämna in den. Den sitter med snäppfästen, busenkelt att byta ut. Kostnaden är jag lite osäker på, skulle tippa på ca 500 spänn. De går att köpa hos välsorterade Apple-återförsäljare.

Kan nog vara lite dyrare, när jag kollade för min Tibook för ett tag sedan så låg sv tgb på 800+moms.

Till Anna. Maxa minnet! Det kommer du inte att ångra.

primärminne är det RAM???????????????????????????????? i USA tillkommer skatt med cirka 8% som inte står med på AppleStores priser.

På vilket sätt är Powerbooken bättre? Tror nog att den kanske är för "powerful" - jag är ju bara en glad amatör som vill syssla med textbehandling samt redigera mina foton + videofilmer, samt surfa nätet i soffan

Citat:

primärminne är det RAM????????????????????????????????

Ja

Citat:

i USA tillkommer skatt med cirka 8% som inte står med på AppleStores priser.

Men det är värt det

Citat:

På vilket sätt är Powerbooken bättre? Tror nog att den kanske är för "powerful" - jag är ju bara en glad amatör som vill syssla med textbehandling samt redigera mina foton + videofilmer, samt surfa nätet i soffan

Glöm den. Du fastnade för iBook för att den är så läcker. Och det är den. Visst är PowerBook kraftfullare men jag kunde ändå inte hålla mig då jag skulle välja. Det blev iBook för att den duger och den är så läcker.

Ursprungligen av evillordvader:

Om det hade varit högre upplösning så hade det varit mera vettigt, men eftersom det bara är 1024 x 768 på 14"-modellen så känns det inte lika lockande.

PowerBook har sina fördelar, främst så kan du få en PowerBook med en helt annan skärmupplösning (15" PowerBook har en fiiin skärm ) och du kan ansluta extern skärm via digitalkabel (DVI). Men det är ju i en helt annan prisklass då. Hade jag råd skulle min nästa dator gärna bli en PowerBook 15", men som första mac är iBook perfekt och priset är svårslaget.

Själv är jag inne på min andra vita 12" iBook och det har varit två superba köp. Jag har svårt att tänka mig att du inte skulle bli nöjd med en iBook.

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-03 15:26

Låter gott, tack

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-03 15:56

iBook duger ju helt klart, men PB:n är ännu läckrare ju.. surt man skulle hamna i ännu ett helveteskval, var ju så såld på iBook:en.

Räcker 384 MB ?????

Räcker 384 MB ?????

Du får rum med 640MB. Ta så mycket som möjligt så funkar videoredigeringen bättre.

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 10:36

Nja, sådär om du vill redigera film som du skrev. Snåla inte eftersom det är så billigt nu, stoppa in en 512a, du kommer nog inte ångra dig. OBS! Köp inte minnet från AppleStore=dyrt.

vart köper man det annars? hur mycket skulle det kosta då?

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh.............. nu börjar min "billiga" dator bli dyr....... fast ni har rätt varför snåla. Men om man maxar den nu så lär den väl hålla ett tag dvs slippa uppgradera eller köpa ny.

Tack alla! ni är så hjälpsamma

Så här skulle jag välja (0m det skulle handlas idag)

• iBook G4 12" skärm (som jag redan sagt - sååå läcker och sååå bärbar)
• 640 MB RAM (maxa för videoredigeringen - och allt)
• 60 GB Ultra ATA-enhet (mycket video ...)
• AirPort Extreme-kort (uppkopplad närhelst det finns ett 11b- eller 11g-nät i närheten)
• Extra bärbar nätadapter - 65 W (den av de svaga punkterna man kan göra något åt)
• Extrabatteri (tolv timmars arbetstid även om man inte hittar nätuttag)
• AppleCare Protection Plan (förlänger i pricip garantitiden till tre år)

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-04 13:57
Ursprungligen av scorpion:

• Extra bärbar nätadapter - 65 W (den av de svaga punkterna man kan göra något åt)

Ursäkta om jag är dum, men vad gör denna? Visst följer det väl med en nätadapter när man köper en iBook? Vill man ha två? Eller är denna "extra bärbar", dvs extra simdig?

• Medlem
  • 2004-03-04 22:32

Extern drive för video!

Ursprungligen av scorpion:

• iBook G4 12" skärm (som jag redan sagt - sååå läcker och sååå bärbar)
• 640 MB RAM (maxa för videoredigeringen - och allt)
• 60 GB Ultra ATA-enhet (mycket video ...)
• AirPort Extreme-kort (uppkopplad närhelst det finns ett 11b- eller 11g-nät i närheten)
• Extrabatteri (tolv timmars arbetstid även om man inte hittar nätuttag)
• AppleCare Protection Plan (förlänger i pricip garantitiden till tre år)

NEJ! Du ska inte satsa på att ha den interna hårddisken som videodisk. Du kanske kan lagra videofiler där, men absolut inte när du jobbar med dem. Antar att 4200 spinns disken i nya G4 iBook INTE är snabbar än min långsamma 10Gb 4200 spinnare som sitter i min Tibook 400.

Kör extern firewiredisk på 7200 snurr istället, så får du fint flöde.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Kör extern firewiredisk på 7200 snurr istället, så får du fint flöde.

/Fredrik

eller usb 2.0...

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-04 11:01

Minne finns på komplett.se, ett stycke 512MB modul kostar runt 900 kr.

Bevaka tråden