Usb minne, pc till mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att använda ett usb minne plattformsoberoende?
Jag vill använda det till att flytta filer mellan pc och mac.

Daniel

Jadå, om det inte funkar skulle jag bli förvånad. Mellan Mac OS 9 och X till Windows XP fungerar det alldeles utmärkt. Se till att formatera minnet som "MS-DOS" så rullar det bra även till Windows.

Använder jag skivverktyg då? och kan jag köpa villket fabrikat som helst?

...om du är på väg att köpa ett nytt minne så se åtminstone till att få öppet köp ifall det mot all förmodan inte skulle funka i din mac.

(Jag köpte mitt genomskinliga blåa Viking 128 MB hos Computer City Backaplan. Använder det ofta mellan Macen hemma och Win XP på jobbet och skyfflar oftast mp3-musik...)

Skivverktyg? Ja!

Märke? Vilket som helst, men gardera med öppet köp!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-02 22:47

heh.. Jag köpte ett exakt likadant blått viking 128mb på computercity backplan. Jag har inte ens formaterat det på något speciellt sätt, tror den var formaterad i fat.. Swichar vanligvis mellan os9 och osx men ibland också i en å annan windowsburk. Flera jag känner har skaffat usbminen nu, alla med olika fabrikat och ingen har haft problem mellan mac och pc. Det finns ju en del å välja mellan, men välj den som passa dig bäst. Känns som kvalitén är rätt lika överlag.

• Medlem
  • 2004-03-02 22:49

Har varit med om att usb-minnen som funkar utmärkt på pc antingen inte alls ses, eller skapar badbollshelvete där man är tvungen att ta till en brutal omstart på macar. Andra minnen funkar helt utan problem. Jag kan tänka mig att nya minnen från tillverkare som har lite mac-erfarenhet funkar bättre än de billigaste no-name. Kan också vara så att man bör formatera om minnena på macen innan man börjar använda dem ordentligt.
Observera också att man behöver ladda ner drivisar till win98 och tidigare - ett problem om man inte har dem på cd eller internet. (disketter - vad är det?)
Men i stort sett är det det överlägset bästa sättet att flytta filer mellan maskiner. Datormagazin har ett test av minnen i aktuellt nummer, har inte hunnit läsa än men de har ju blivit mer mac-tillvända på senare år så det är ju möjligt att de kollat hur de funkar både på pc och mac.

Ursprungligen av lime:

. . . Datormagazin har ett test av minnen i aktuellt nummer, har inte hunnit läsa än men de har ju blivit mer mac-tillvända på senare år så det är ju möjligt att de kollat hur de funkar både på pc och mac.

SanDisk verkar vara det som ska finnas på "handla-listan". Oavsett vad man handlar, så se bara till att ev. för****** switch för "write-disable" inte hamnat i "enable". Det blir bara stök då. Ska inte behöva formattering.

Tackar för alla inlägg, köper ett imorgon.

Daniel

Ett tips kanske är att köpa ett USB2-minne för att vara "framtidssäker". Kan vara skönt med lite fart om du börjar flytta mycket data. Men det är klart; det hjälper ju föga om datorerna enbart har USB1-portar...

1
Bevaka tråden