köpa i usa // använda i sverige

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-03-02 01:06

[ser att det finns en liknande tråd längre ner på sidan, men behöver nog egen för förklara. vet inte heller om e rätt forum posta i]

min polare bor i san francisco nu å ja tänker tvinga ner honom till den nya apple store som just har öppnats för att kolla på lite saker åt mig. problemet e bara detta att jag har så jävla dålig koll på hur saker å ting funkar...

han kommer hem var tredje månad, så frakten till sverige e inga problem. låt säga att jag köper en ipod, behöver jag köpa nåt extra för att få den att funka i sverige? (nätadapter, laddare osv osv tänkte jag på). senare om jag vill köpa en ibook, vad gäller då? antar att man inte kan få den med svenskt tbord, så kan man lämna in den nånstans i sverige å få det utbytt till ett svenskt? samma sak här, hur ligger det till med kablar osv?

inser ju att man borde tjäna rätt mkt pengar på att köpa i usa, men kommer det att funka?

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 05:02

Strömmen är inget problem om du köper ett "world adapter kit" också, man kan byta kontakten på alla apples vita nätadaptrar till svensk modell. Hur det fungerar med garanti vet jag inte, kan man lämna in på garanti i sverige om den är köpt i usa, även om det är samma företag? Borde gå, men det kanske är bökigare.

Apples garanti på sina bärbara saker (iPod, iBook, PowerBook) är så vitt jag vet "world wide".

Däremot kan det vara knepigare att få tag i svenskt tangentbord till iBook/Powerbook (går bara genom reparatörer).

Sök i tidigare trådar om köp i USA, alla dessa frågor har diskuterats och besvarats tidigare har jag för mig.

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-02 10:06

Men kan Apples adapter klara av både 110 och 240 volt? Eller fixar "World adapter kit" det hela? Och var köper man World adapter kit, hittar det inte på Apple Store?

(Jag är också lite intresserad som ni märker )

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 12:04

Adaptern skall klara alla länder men för att få det svenska trynet köper du WW adapter kit. Det kommer bli väldigt klumpigt om du försöker lösa detta med någon generell adapter. Om du köper en iPod med dockningsstation rekomenderar jag att du även plockar ut en extra kabel (firewire - dock connector) eftersom du då kan stationera den ena kabeln mellan dockan och datorn och ha den andra kabeln tillsammans med din transformator vid nattduksbordet eller i väskan tillsammans med din bärbara.

Garantin är på sätt och vis världsomfattande för bärbara produkter. Apple brukar kräva att man först ringer och talar om att man skall resa utomlands varför du inte kan räkna med att det fungerar. Jag har även hört att Apple ansett att det först blir världsomfattande garanti med Apple Care.

Du behöver bara betala ca: 10-20 kronor för adaptern, se den lilla i mitten av bilden - köptes på biltema, iPodens nätdel ( till höger ) köpt i Minneapolis, därav de amerikanska platta stiften.

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-04 13:58

Så transformatorn klarar både 110 och 240 volt. Det var starkt av Apple!

Problemet med att stickkontakten är annorlunda i USA gentemot Sverige är ett skitproblem jämfört om man hade varit tvungen att ha en transformator för varje spänningsnivå, men tack för Biltematipset, Olle! Då slipper man köpa Apple World adapter kit, är bara intresserad av USA-kontakt -> Svensk kontakt.

1
Bevaka tråden