I DN idag angående butiker som inte vill ta emot garantiärenden

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) uppmanar konsumenter att anmäla butiker som vägrar att ta emot garantiärenden. Det är INTE kundens uppgift skicka en felaktig vara till verkstad för reparation utan butikens/säljarens uppgift.

DN 1/3 3004 Konsument sidan 19:

<citat>

Fel kräva köparna på transportkostnaderna
Allmänna reklamationsnämnden uppmanar kunderna att anmäla om företagen missköter sig under garantitiden.

Vad kan man begära av en garanti på en vara? Ska man själv behöva stå för transporten till en verkstad? Frågan aktualiserades då DN nyligen berättade om Magnus Backlunds trasiga skrivare till datorn.
/../
Torsten Palm, byråchef på Allmänna reklamationsnämndens:

- Det är en säljares ansvar om en vara har ett ursprungligt fel och felet påtalas inom två år efter köpet. Felet ska i sådana fall avhjälpas kostnadsfritt (min kursivering) för konsumenten. Detta gäller även transporten. (min understrykning) /../ Torsten Palm anser att det är bra om den konsument som anser sig felbehandlad gör en anmälan till Allmäna reklamationsnämnden. /../

<slut citat>

Så om man handlar en vara hos t.ex. en icke namngiven säljare av macdatorer och tillbehör på Birger Jarlsgatan och blir uppmanad att själv, på egen bekostnad, skicka den till t.ex. generalagent för reparation skall man anmäla det företaget till ARN enligt byråchef Torsten Palm på ARN.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 09:24

Nu får dom skärpa sig på Mackoteket. Och på de andra datorhandlarna. Inlife tar tex 500 kr i "administrativ avgift" för att ta emot en iPod för en garantilagning!

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 10:20
Ursprungligen av Axel von Matern:

Nu får dom skärpa sig på Mackoteket. Och på de andra datorhandlarna. Inlife tar tex 500 kr i "administrativ avgift" för att ta emot en iPod för en garantilagning!

What!!?

Ursprungligen av Axel von Matern:

Inlife tar tex 500 kr i "administrativ avgift" för att ta emot en iPod för en garantilagning!

Även om Apple gör livet surt för återförsäljarna så ska inte kunden drabbas av detta. Vägra betala och anmäl till ARN om de vägrar ta emot iPoden. Usch! Fy!

Jag tycker det är bra att DN uppmärksammar våra rättigheter.

/c

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-01 09:31

Återförsäljaren måste inse att det är han som är säljaren och inte hans leverantör. Om återförsäljarens leverantör (t ex Apple) vill ta ut kostnader från återförsäljaren vid en garantireparation, så är det en förhandlingsfråga mellan återförsäljaren och leverantören. Köparen(slutkunden) behöver bara ombesörja eller bekosta transporten till återförsäljaren. Om varan skall skickas till en verkstad på annan ort så skall inte köparen behöva stå för den kostnaden.

Jag måste ge en eloge och kanske ett fång rosor till Macfixaren (reklam, reklam:Björnnäsv. 21, 113 47 STOCKHOLM
08-16 09 35 - ute i Albano, strax utanför Roslagstull, innan universitetet - mitt över Roslagsvägen från matematikum sett). De fixade snabbt mitt logikkort då iBook:en pajade och de rådde mig till att skaffa två års förlängning av garantin - AppleCare. De har agerat direkt och utan gruff. Tvärtom har de fört en dialog med mig som gjort mig väsentligt mer insatt i garantifrågor. Där måste man också ge lite ris til Apple som försvårar garantireparationsarbetet med knäppa ersättningsregler. Det är olönsamt för verkstan som utför garantiarbetet om det är mer än en detalj som ska åtgärdas eftersom Apple inte ger full ersättning då. Alltså är det mer lönsamt att ta en grej idag och nästa efter två månader (om man har garanti kvar). Eller att gå till två olika verkstäder. Jag har haft några fel på iBook:en men inte tvekat att gå till MacFixaren med problemet.

Apple gör alltså livet surt även för reparationsverkstäderna, men (reklam) med MacFixaren (slut reklam) leds detta inte vidare till kunden.

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 14:56

Det är helt fel at Macoteket inte tar hand om produkter. Kunden framför mig, Christer, lämnade in sin Freestyle (iPod) för vidarebefordran till Apple och det gick ju bra. Nåja, för mig gick det ju inte så bra eftersom min iPod aldrig varit i närheten av ”Freestyle” (och inte heller någonstans mellan Dover & Calais) så fick jag ett telefonnummer och fick klara mig själv.

Vad jag vill säga är att på Macoteket beror det på vem du är om du får service eller inte.

Macfixaren har alltid varit bra på service och leveranser. Mats och Tom har alltid varit bra att ha med att göra.

Angående iPod så skall man komma ihåg att återförsäljaren inte får en spänn ifrån Apple för att hantera den.
Det är därför kunder uppmanas att ringa till Apple själva. Då kommer det en trevlig herre (eller dam) ifrån DHL och hämtar iPoden direkt hos kunden. Ny eller reparerad iPod leveras sedan direkt till kunden.
Hela hanteringen går fortare och kunden behöver inte ens gå hemifrån. Jag tycker i alla fall att det är smidigare men...

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 18:56

Haken är ju om det uppstår fler problem med t.ex. ipoden så är det säljaren som måste svara för reklamationen. Då kan (brukar?) säljaren hävda att ärendet måste lösas med Apple, vilket absolut inte går /(inte är sant). Säljaren kan senare hävda att de ej har något ansvar för att kunden inte löst detta med dem från början. Detta har hänt mig ett par gånger.
Som jag skrivit förut vet jag att Apple oftast har å-försäljarna "by the balls", problemet är att allt strul & skit som det kan vara med Apple ibland, får faktiskt å-försäljaren ta hand om, det bara är så. Som sagt; är marginalerna dåliga, servicen dålig o.s.v. får faktiskt ni som är å-försäljare skälla på Apple istället för att strula med kunderna. De som vill får ta åt sig, ni vet vilka ni är;-).

Köper faktiskt ofta Apple-prylar från NK av alla ställen, där har de inte hunnit bli PC-krängare (än) utan behandlar ärendet som det vore vilken annan vara som helst, faktum är att detta känns tryggare.

1
Bevaka tråden