Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia spärrat ADSL-konto !!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En vän har problem med sin Telia ADSL -uppkoppling. Får meddelande om att kontot är spärrat pga av förekomst i abuse-utredning:

"Bredbandsabonnemanget som du använder är
delvis blockerat för närvarande, på grund av
otillåten användning.

E-post, ftp och annan funktionalitet är avstängd. Detta beror på att ditt bredbandskonto används för att skicka skräppost (spam) och/eller virus. "

Jaha... han sitter med en mac, och så vitt jag vet finns det väl inga backdoor-virus på mac? De kan väl för sjuttsingen ingen spärra bara för att hans epost-adress kan ha använts spoofat av en spammer??

(Å andra sidan stängde de ju av mail till AOL i två dygn nyss också... hallå!)

Nån som vet vad som kan ha hänt, och hur man ska gå tillväga för att få spärren lyft?
Abuse-gruppen har bara öppet fm! Och "support" säger ju bara som ett mantra "VI KAN INGET OM MAC!" (Nä uppenbarligen inte...)

Help!?
/j

Har han en trådlös router? I sådant fall kanske någon har använt din kompis nät och spammat vi det oskyddade nätet.

Men, allt förblir hypoteser innan Telia lägger fram sina bevis. Det är synd för din kompis, men som måltavla för spam kan jag inte annat tycka att det är helt rätt att stänga av alla IP-adresser som det vräks ut spam ifrån. Det är ett säkert sätt för användare att märka att dom är hackade, om inte annat.

Jag håller med, med tanke på hur många pc-burkar som sitter och spyr ut både det ena och det andra så är det enda sättet att uppmärksamma dem på problemet.

Men... om man tar till såna "drastiska" åtgärder (ja jag vet, det är inte liv och död men ändå..) bör man ju få veta vad man "anklagas" för (särskilt när supportsidorna bara pratar om pc-specifika problem) och man bör ju kunna nå dem som har makten i sin hand att lyfta spärren.

Nej han har ingen trådlös router, så den är ingen annan som kommit åt hans access.

Nu har han fått besked om att de minsann har bevis! "Du har ju port 25 öppen..." Ehhh. han har en gammal iMac, system 9 och jag kan verkligen inte tänka mig att han har nån smtp-server snurrande på datorn. Och nåt backdoor-program kan det ju inte vara frågan om heller, eller??

"Det verkar väldigt underligt" säger de på support, "men vi har bevis!"

*suck*

Det där låter som om Telia gjort ett misstag.

Kör han med Telia ahr han väl även en DHCP server som datorn kopplar upp sig emot?

Jag asner det är fel att stänga av något på så otydiga gruner. Se till att han får ta del av bevisen och se till att polisanmäl det hela.

Nu har jag pratat med support (för abuse har öppet vardagar 8-11.30....) och om än hjälpsamma så kanske inte så... kunniga... "Det går på data" ungefär...

Det är vara att vänta till på måndag och sen kanske få prata med nån som vet nåt och som kan nåt. Det ska bli intressant att se bevisen! Det är inte utan att det är lite Guantanamo-känsla över ärendet....

Läge att byta operatör kanske...... :rolleyes:

Meddela gärna hur det går med abuseavdelningen på måndag, det skulle vara intressant att höra deras förklaring!

Ursprungligen av Svante S:

Läge att byta operatör kanske...... :rolleyes:

Det hjälper inte det heller. Jag har en lokal operatör, men har råkat ut för att Telia "missat" att bevaka operatörsbyte, och nu senast "råkat"(!) dra ur kabeln för min uppkoppling. Sammanlagt 5 + 4 dagar denna månad (som är min första) utan uppkoppling :rolleyes:

Du också!
Hade själv ett litet h-vete när jag skulle över till BBB. Tog dubbelt så lång tid som det skulle plus att jag var offline i en vecka.

Ja själv håller jag mig så långt borta från Felia som det bara går!

1
Bevaka tråden