Applestore suger

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det här blir ett långt inlägg, vilket jag ber om ursäkt för. Men jag känner att jag bara måste få ventilera mitt ärende med lite vettigt folk.

Efter att ha jobbat i Macmiljö inom den grafiska branschen i flera år hade jag äntligen beslutat att ta steget från PC till Mac även privat. Den 15 januari beställde jag således en Powerbook 15” från Applestore (man vill ju gynna 99mac!). Jag valde (i min enfald) att betala via giro. Leveranstiden skulle vara 3-5 dagar från det att Apple hade tagit emot och godkänt min betalning. Faktura skulle skickas ut, framgick det av den orderbekräftelse som jag genast fick via mejl. Orderbevakningen på Applestores hemsida berättade för mig att ordern var ”Under review” och att leverans skulle ske senast den 5 februari.
Den 5 februari stod det fortfarande ”Under review” och jag ringer då till Applestore för att kolla vad som var problemet. ”Ja, vi har ändrat rutinerna där”, säger Applestores enda svenska representant på Irland. ”Du måste betala summan i förskott, till ett kontonummer som du kan få av mig nu.”
Först efter att ha ringt och frågat fick jag alltså reda på när, hur och vart jag skuklle skciak min betalning. Lätt för mig att veta! Och det var inget bank- eller postgirokonto utan ett vanligt bankkonto som jag nu fick numret till. Smidigt värre. När jag hade betalat till Applestores bulvan i Sverige, skulle det sedan ta 6-9 bankdagar (Välkommen till vårt snabba informationssamhälle!) innan pengarna nådde Apple, fick jag reda på!

Nåväl, jag knöt handen i fickan och betalade samma dag via min internetbank. Problemet var att det inte ”var tekniskt möjligt” enligt banken att lämna något meddelande (t.ex. ordernummer) när man överför pengar till annan bank. Nytt samtal till Applestore. ”Inga problem”, sa den svenske killen. ”Jag lägger ett mejl till finansavdelningen så vet dom till vilken order betalningen ska knytas.”
Jag väntade 9 bankdagar. Då skickade jag ett mejl till den svenske killen på Applestore. Inget svar. Jag väntade 11, 12 och 13 bankdagar. Då ringde jag upp Applestore på nytt.
”Hmm”, sa den svenske killen. ”Jag hade visst fått ett svar från finansavdelningen. De vill att du faxar in ett kvitto på att du har betalat.”
Vad bra att man som kund får reda på saker och ting!!!
Nåväl, jag hade fixat ett kvitto i förebyggande syfte och faxade in det samma dag, där jag också skrev ett meddelande att jag förutsatte att min order skulle få någon slags prioritet. Senare samma dag ringer jag på nytt till Applestore (tur att man har ett flexibelt arbete) för att fråga om de hade hittat min betalning. ”Nej”, sa den svenske killen. ”Efter att du har faxat in ett kvitto brukar det ta 3-4 dagar för finansavdelningen att leta upp din betalning.”
Anfäkta och anamma, är nog det lindrigaste kapten Haddock skulle ha sagt här.
Jag frågade snällt om den svenske killen skulle kunna bevaka detta åt mig och ge mig löpande information. Det var han måttligt intresserad av, fick jag veta, eftersom han snart skulle sluta på Applestore. Han var inte heller intresserad av att lämna över ärendet till sina efterträdare.

Och där är vi nu. Mina dryga 28000 kronor är på vift någonstans mellan Sverige och Irland/USA och jag har ingen aning om huruvida jag kommer att få någon Powerbook eller ej. På Applestores hemsida är min order fortfarande ”Under review” och hade jag inte själv ringt och frågat hade jag med största säkerhet inte fått någon mer information än så.
Hur kan ett världsföretag som Apple behandla sina kunder såhär? Och måste det vara så in i helvete besvärligt att köpa en dator från Applestore? Finns det någon annat på forumet som har liknande erfarenheter, eller har jag bara haft extrem otur?

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 12:26

Jag skulle vilja påstå att du kommer att få din PowerBook, AppleStore är ju trots allt ett seriöst företag, så det kommer väl att ordna sig. Lite irriterande med den brist på information som du har tvingats på är det ju dock...

Mitt råd. Ring Apple i sverige och se till att de sätter fart på det hela. Så får det inte gå till.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-27 12:28

fyfan :/

Som det har sagts många gånger förr: AppleStore är under ALL kritik. Se över det ordentligt eller skrota skiten!

Msg till vem det nu är ansvarig på applestore: Hört talas om ordet "kaizen"? Det är japanska och står för ständiga förbättringar. Men eftersom ni inte verkar veta vad kvalitet eller kvalitetssystem är så kan ni ju inte ha hört kaizen heller.

Måste säga att jag känner med Er som haft problem med inköp via AppleStore. Man är ju full av förväntan efter beställningar. Kan emellertid inte instämma i kritiken då jag själv bara har goda erfarenheter, och köpt en hel del där. Hoppas det är så att ni haft otur och inte så att jag haft tur.

Jag har råkat ut för liknande saker med andra utländska företag - betalningar flyter runt på något bankkonto utan att det händer något och dagarna tickar iväg...

När vi träffade Oscar Bjers senast erbjöd han sig att ordna en kontaktperson för 99mac:are i ledningen på AppleStore på Irland - det är viktigt att förstå att inte AppleStore är samma företag som Apple Sverige. Vi skulle troligen kunna reda ut en hel del grejer direkt men det skulle troligen vara väldigt tidsödande. Synd att det ens skall behövas.

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 12:55

Sen är väl en reflexion att det är väl inte konstigt killen på apple-store irland skulle sluta...

• Medlem
  • 2004-02-27 13:00

Det är jobbigt när det blir så, själv har jag haft tur men det är många som har råkat illa ut. Det är nog bra om de ser till att det funkar ordentligt då det är superviktigt för skolor och företag att inköp och support går smärtfritt.
Macis

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 13:13

Jag var med om samma sak när jag beställde min Powerbook. Det krävdes 2 månader, 4 st fax av banköverföringskvitto och ett tjugotal telefonsamtal innan jag fick besked om min beställning. Tro inte att de erbjöd eller gick med på någon form av kompensation för den delen heller.

Personligen kommer jag ALDRIG handla från Apple Store igen!

En slutsats man kan dra är att något annat betalningssätt än kort inte är att rekommendera. Jag har gjort fyra eller fem beställningar från Apple Store de senaste tre månaderna och allt har fungerat super. Inte mycket till tröst för de som inte har eller som inte vill/kan skaffa kort men kanske någon form av rekommendation för era och andras framtida affärer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-27 20:28
Ursprungligen av Johan Andersson:

En slutsats man kan dra är att något annat betalningssätt än kort inte är att rekommendera.

Precis. Jag har också gjort ett antal privata beställningar via AppleStore och betalt med kort. Då har det inte varit något problem alls.
När jag däremot skulle beställa Panther efter lanseringen i höst så beställde jag även då via AppleStore. Men när jag såg att man kunde betala via postgiro, valde jag det. Jag tänkte att det kunde fiffigt eftersom jag ville hellre betala från ett annat konto än mitt vanliga kreditkortskonto. Resultatet blev dock endast en beställningsbekräftelse via mail och en status på AppleStore i ständigt ”Under review”. Ingen räkning fick jag. Tiden gick och det slutade med att jag skaffade Panther från annat håll.
Min slutsats är att AppleStore erbjuder detta betalningsätt fastän den inte alls fungerar för privatpersoner. De borde ta bort den möjligheten tills de har ett fungerande pålitligt system på plats (bättre fly än illa fäkta). Om de har svårt för att förstå hur räkningar betalas i olika länder kan de ta till sina lokala Applekontor (Apple Sverige i det här fallet) för att få det förklarat för sig.

Fråga:
-Kan man inte beställa på postförskott från AppleStore?

Dvs så man betalar vara först då man hämtar ut den på posten?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-27 19:54
Ursprungligen av Chaosstar:

Fråga:
-Kan man inte beställa på postförskott från AppleStore?

Dvs så man betalar vara först då man hämtar ut den på posten?

Nej, för de levererar inte med Posten utan med bud (DHL om jag minns rätt).

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 20:27

Sorgligt att ett företag av Apples storlek beter sig så förvirrat och inte kan kan hålla sig med ordentliga och enkla rutiner som funkar. Det är ju tämligen enkelt och hos nästan alla företag jag handlat av via nätet och telefon har det fungerat bra. Jag är inköpsansvarig på en större skola och hade "pengar över" i december. Tänkte då handla på Applestore education och försökte få kontakt via telefon. "Om du vill komma i kontakt med Apple Store for Education, ring 0200-111.777" står det längst ner på sidan.
OK, jag möts av en telefonsvarare som ger mig sedvanliga tryckalternativ. Tutar upptaget. Efter 7!!!!arbetsdagars ihärdigt ringande kommer jag fram och får hjälp.
Inte konstigt att folk väljer PC trots....
Det ska ju inte behöva en dåres envishet och hängivenhet för att på nåder få köpa något från Apple.

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 14:35

Jag blir faktiskt jävligt irriterad på såna här saker.

Jag har ALDRIG haft problem med Apple Store och tycker dom har bra service men du måste tänka att misstag händer alla och med hur stort Apple är det klart att det blir mer misstag.

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 19:01

Jag var med omnästan samma sak, när det gäller min iBook som jag fick igår...
Men i mitt fall så betalade jag manuellt på banken, och när jag frågade varför inget hände och de sa att jag skulle faxa kvitto, så scannade jag in det på direkten och bifogade i ett mail.
Nån dag senare fick jag ett fint litet mail där det stod att jag skulle få datorn innom en vecka.
Blev överlycklig igår när den kom. Sitter nu i vardagsrummet och surfar för förförsta gången i mitt liv trådlöst.
Kan bara säga att jag alldrig tänker köpa någonting från applestore igen, men jag är jävligt nöjd med datorn.

Eh!
Suger säger du? Varför blir man hungrig av Apple Store.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-27 19:16

Å, stackars dig Björnbusen. Jag skulle ha blivit GALEN om jag varit i din situation. Hoppas nu att du får din nya dator så fort som möjligt och att allt kommer att fungera bra. Skriv och berätta om hur det går. Lycka till.

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 19:23

Det är tråkigt att höra att du har problem, min erfarenhet av applestore är den totalt motsatta, beställde lite saker på en måndag och fick leverans onsdag samma vecka.

Jag hoppas att dina problem blir lösta och att du får datorn snart.

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 08:06

När jag hade kontakt med aplestore försökte jag hålla mig till e-post (telefonofob?). Fungerade ganska bra förutom den gången, när de tog en vecka för dem, att skicka ett meddelande om att de inte hade tid att svara just nu.

• Medlem
  • 2004-02-28 08:23

Via Apple Store

Jag beställde iLife på tisdagen 24/2, hade paketet på mitt arbete 26/2!
Tack Apple!

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 12:43

Suger...?

Jag har försökt gilla AppleStore men det är svårt.

Idén med att konfigurera och beställa en dator via en websida är kanon. Det är oxo utmärkt att student- och akademiska-rabatter är så lätta att utnyttja. Tyvärr får jag alltid-alltid problem när jag beställer... Om någonting i beställningen faller utanför standardfallet går det allt som oftast åt pipan. Det blir sedan besvärligt och tidsödande att reda upp problemen.
Jag är auktoriserad inköpare för universitet/högskolan samtidigt som jag handlar privat. I bägge fallen är beställningarna personligen knutna till mig. Det har varit inneburit stora problem att kombinera dessa två roller vid beställningar från AppleStore. Det har blivit ganska många beställningar de sista åren från olika leverantörer och AppleStore står i särklass när det gäller strul. Leveranser och fakturering går alltid åt pipan!
Ingen vore gladare än jag om det gick att handla med utbildningsrabatter hos de lokala återförsäljarna i stan.

Ursprungligen av Björnbusen:

Finns det någon annat på forumet som har liknande erfarenheter, eller har jag bara haft extrem otur?

Jag hade en nästintil IDENTISK upplevelse när jag senast beställde från AppleStore.

Och det var 2001.

Dom har alltså inte lärt sig någonting sedan dess. Jag blir så förb...

Det är faktiskt HELT sjukt.

Ärligt talat - i princip vem som helst skulle kunna göra ett bättre jobb...

En vän till mig avbeställde just sin iPod från AppleStore efter att ha väntat i två månader, och gick och köpte en digitalkamera istället.

Folk har tydligen väldigt skiftande erfarenheter av Apple Store. Själv har jag handlat därifrån 5-6 gånger. Det har fungerat oerhört smidigt varje gång jag betalat med kort. Enda gången det sket sig en aning var när jag var dum nog att välja postgirobetalning. Slutsats: handlar man bara med kort verkar storen fungera oklanderligt i de flesta fall. Men det är ju trist att man ska behöva lära sig det av erfarenhet, inte genom Apples vänliga upplysning.

Utkörning av varorna sker åtminstone i Malmö med TNT.

//S.

Tack ...

Tack så mycket för alla inlägg! Tydligen är det en fråga som engagerar många, åt båda håll. Det är beklämmande och förvånande att notera att Applestore har haft samma förvirrande system, och visar samma ointresse för problemet, sedan åtminstone 2001. Jag kommer att hålla er underrättade om hur mitt ärende fortlöper under denna tråd.
mvh // Björnbusen

Så gick det: Jag har en Mac! :-)

Kära vänner.

Igår fick jag äntligen uppleva det magiska ljudet av svagt gnisslande frigolit mot kartong - Powerbooken anlände välbehållen från Applestore. Att faxa in kvittot gjorde susen: Två dagar senare fick jag meddelande om att PB:n var skickad med TNT International, och ytterligare några dagar senare kom fakturan/kvittot på posten. Eftersom orderhanteringen tog lite mer tid än beräknat, hade jag och min sambo hunnit flytta och byta adress, varför det tog några dagar extra även för TNT (som åker ut och ringer på dörren mitt på dagen i hopp om att någon ska vara hemma, istället för att helt enkelt ringa det telefonnummer som finns på följesedeln ...). Efter att ha ringt och pratat med den trevliga tjejen i TNT:s växel lyckades de dock leverera paketet till mitt jobb igår.

Alltså: igår kunde jag i bästa Carrie Bradshaw-anda ligga på mage i sängen och skriva på min nya PB. Vägen dit tog nästan åtta veckor, och många telefonsamtal och svordomar har det blivit på vägen. Jag avråder er självklart från att beställa med giro som betalningsform, då den svenske killen på Applestore Irland påstod att man var tvungen att sätta in pengarna på ett skumt bankkonto med betalningsmottagaren "Stichting Trusted Third Party Bibit" (som skulle ta 6-9 bankdagar på sig att förmedla pengarna). DETTA STÄMMER INTE! På fakturan/kvittot som jag fick från Apple fanns både ett bankgiro- och ett postgironummer, som båda går direkt till Apple Computer AB! Kanske finns det, som någon antydde ovan, en logisk anledning till att den svenske killen skulle sluta på Applestore.

Fortsätt handla på Applestore, åtminstone så länge det gynnar 99mac. Men se upp för deras dåliga rutiner och usla svenska säljare.

Ha det bra // Björnbusen

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-10 15:15

Skönt att det löste sig till slut, bara att hoppas på bättring från Apples sida.

• Oregistrerad
  • 2004-07-05 01:36

"På fakturan/kvittot som jag fick från Apple fanns både ett bankgiro- och ett postgironummer, som båda går direkt till Apple Computer AB!"

Meddela oss dessa nummer här snälla! Måste man överföra med OCR-nummer till dem eller räcker det med att skriva ordernumret i ett meddelandefält? I så fall kan man ju göra så, sedan är det bara att ringa och skälla - "jag har fört över pengarna! SKICKA DATORN!"...

• Oregistrerad
  • 2004-07-05 01:42

Kollade min order confirmation; de verkar ha förbättrat rutinerna:

"Kontonummer: 5599-4206

Betalningsmottagare: BIBIT INTERNET PAYMENTS
Referensnumret XXXXXXXXXXX måste anges vid betalningen.

Observera att detta är endast ett bankgirokonto - dvs inget postgirokonto.

Anm: Om inte referensnumret anges kommer din beställning att försenas.

När din betalning mottagits skickar vi dig en bekräftelse på din beställning via e-post. Om du inte fått ett sådant e-brev inom tio dagar från att du skickade din beställning, så kontaktar du oss via e-post eller telefon enligt nedan.

Om betalningen inte görs inom 30 dagar från denna beställningsbekräftelse, kommer beställningen att avbrytas.

Om du väljer att använda ett annat betalningssätt (t.ex. kreditkort), gör du bara en ny beställning. Du behöver inte kontakta oss för att avbryta din befintl! iga beställning, eftersom den avbryts automatiskt efter 30 dagar.

BIBIT nr: XXXXXXXXXXX

Anm: Beställningen levereras inte förrän alla delar finns tillgängliga

Hur lång tid tar det?

Räkna med 3 - 5 dagar för att hantera beställningen.
Räkna med 3 - 7 arbets dagar(efter utskeppning) för leverans.

Dagarna är arbetsdagar, och tiderna är ungefärliga."

• Oregistrerad
  • 2004-07-05 01:47

Mer info:

"5. Betalning

5.1 Betalning kan ske på något av de sätt som anges under avsnittet om betalning på Apple Store-webbplatsen.

5.2 Betalning görs SEK i enlighet med vad som anges på Fakturan.

5.3 Om du väljer att betala med kontokort måste du lämna utförliga kontokortsuppgifter i samband med din Beställning. Kontokortet belastat först när faktura utfärdas, vilket sker vid leveransen.

5.4 Om du väljer att betala med check eller via elektronisk överföring eller postgiro, skickar vi en betalningsanmodan och levererar Produkterna när betalningen är mottagen."

Bevaka tråden