Bra extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 11:23

Är på jakt efter en extern hårddisk. Vill att den ska kunna kopplas med USB (så att jag även kan koppla den till en PC) samt att den ska vara relativt lätt att ta med sig.
Känner väl inte för att lägga ut så mycket mer än runt 1000:-

Någon som har ett tips?

Nu är jag aningen partisk då jag jobbar för företaget, men jag tycker faktiskt att våra produkter är bra och jag använder dem dagligen själv. Så jag rekommenderar dem gärna!

Ta en rundtur på http://www.speedmania.se/ och se om du hittar något intressant. Har du frågor eller funderingar rekommenderar jag att du tittar in i vårt Speedmania-forum som ligger bland sponsorforumen på 99mac längst upp på förstasidan. Det går också såklart bra att maila eller ringa.

Bästa dealen för dina behov (USB, Lätt att ta med sig, Bra pris) är en av dessa två diskar nedanför anser jag. Valet står mellan vad som väger tyngst-- lätt att ta med eller bra pris? 2,5 tums hårddiskar (laptop-storlek) är smidiga att ta med sig, och de chassin som stödjer dem behöver ofta inte mer ström än vad som kan levereras från USB eller FireWire-porten. Dem är det bara att rycka loss och ta med vart du än ska. 3,5 tums hårddiskar (vanlig storlek) är billigare, och kan lagra bra mycket mer. Dock kräver de en strömadapter som kan vara bökig att släpa med om du ofta vill bära med dig disken.

Speedmania Desktop USB2 3,5" för 480kr exkl. moms.
Med 80GB 7200rpm disk blir priset 1027kr exkl. moms, och 1445kr inkl. moms & frakt.
www.speedmania.se/store/customer/product.php?productid=68&cat=12&page=1

Speedmania Pocket USB2 2,5" chassi för 320kr exkl. moms.
Med 20GB 5400rpm disk blir priset 1019kr exkl. moms, och 1398kr inkl. moms & frakt.
www.speedmania.se/store/customer/product.php?productid=22&cat=11&page=1

Lägg till 180kr på Pocket-modellen eller 240kr på Desktop (exkl.) så har du en 'combo'-modell, vilket ger dig en extra FireWire-port. Då relativt få datorer på marknaden har USB2 ännu, kommer du ofta finna dig i att använda USB2-porten i USB1-hastighet. Då kan det vara glädjande med en FireWire-port som är nästan 40 gånger snabbare!

Slutligen kan jag säga att om du ska använda disken mellan Mac och PC rekommenderar jag att du formaterar den i FAT32 så att den blir läsbar från båda plattformar.

• Oregistrerad
  • 2004-03-10 17:40
Ursprungligen av Mats Björnström:

Slutligen kan jag säga att om du ska använda disken mellan Mac och PC rekommenderar jag att du formaterar den i FAT32 så att den blir läsbar från båda plattformar.

och hur gör man det då?

Ursprungligen av oskarrr:

och hur gör man det då?

Använd Skivverktyg som ligger i mappen /program/Verktygsprogram.

Tänk dig för vad du gör bara så du inte sabbar nåt.. raderar fel disk eller så....

//Mamma

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 09:44

Måste väl vara någon mer som har ett tips?

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-02-28 10:17
Ursprungligen av oskarrr:

Måste väl vara någon mer som har ett tips?

Lacie Mobile Drive (2.5", USB2, 20GB och 2 års garanti) för 1119 spänn på Dustin kanske kan vara något.

olov

Jag har en extern Speedmania 3.5" Combo disk som jag tycker är snygg, tyst och snabb.
Hör av dig om du har några frågor.

Ursprungligen av olov:

Lacie Mobile Drive (2.5", USB2, 20GB och 2 års garanti) för 1119 spänn på Dustin kanske kan vara något.

olov

Eller en Speedmania Pocket Firewire (FW är roligare än USB) med Seagate Momentus 5400rpm 20GB med 2MB cache (snabb!) för 995,-

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-28 13:19

Jag har en av Clas Ohlson kallad Multiport, vilket egentligen är en "USB 2.0 3.5 Hard Drive enclosure" från BAFO. Till den har jag köpt en 120 GB stor hårddisk från Dustin. Muliporten kostade 599 kr (inkl. moms), och hårddisken 812 kr (ink.moms, exkl. frakt), så hela kalaset gick loss på drygt 1400 kr (inkl. moms). Jag är väldigt nöjd, överföringshastigheten är till belåtenhet, känns som om man kopierar någonting från en vanlig hårddisk till en annan. Dock låter den lite, dels köpte jag inte den tystaste hårddisken (ville hålla nere på kostnaden) och dels är det en hårddiskfläkt i Multiporten (vilket iochförsig är bra eftersom det ökar livslängden på hårddisken). Observera att det Multiporten behöver extern strömförsörjning liksom de flesta (om inte alla?) andra externa "hårddiskskassetter" som du också måste ha med dig. Strömförsörjningsadaptern följer med multiporten, så det är ingen merkostnad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-28 15:11

Rekommenderar Pocket Firewire från Speedmania eller PocketSmart Alu från Macoteket (både använder samma solida aluminiumchassi). En del versioner har både Firewire- och USB-portar. Eller varför inte en La Cie PocketDrive som är lite mer påkostad kanske.

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 15:14

Skulle jag inte egentligen lika gärna kunna vänta på ipod mini? Den kan man väl använda som en extern hårddisk, och då får jag ju med musikspelade på köpet också. Kommer den kosta så mycket mer än 2000:-?

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 15:22

ajdå. 2744:- på macoteket. SUCK! ständigt dessa dyra priser inom macvärlden. . .

Dessutom har du bara 4 Gb på den. Räcker inte så länge om du ska ha musik också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 19:19

LaCie 20GB P2 Mobile Hard Drive USB2 för 1095:- inklusive moms (Mindre o du slipper strömadapter)
LaCie 80GB P3 Hard Drive USB2 för 1195:- inklusive moms (mer lagring, snabbare)
Detta är priser från www.datorbutiken.com

ingen som testat LaCie P2 80gb för 1800 kr? Snygg design på dom....

måste man ha strömadapter på speedmania 2,5" kabinetterna?

Du behöver inte strömadapter med Speedmania Pocket med Firewire-anslutning om du använder 4200rpm eller 5400rpm 2.5" diskar. Jag är inte säker på 7200rpm, det borde jag testa.

• Oregistrerad
  • 2004-11-20 18:26

Detdär med extern strömadapter på USB och FW har ju mer att göra med hur mycket ström datorn lämnar utan att det spökar i nätdelen… …det är ju inte _så_ kul om man får skrivfel bara för att grafikkortet skall göra något jobbigt eller för att man startar och mountar en intern disk. Sen skiljer ju strömförbrukning ganska rejält mellan olika fabrikat…

klarar en ibook en extern hårdisk utan problem via fw ic usb

Inga problem med Firewire.

USB tror jag inte är lika bra på att ge ström, därför har många diskar dubbla konktakter på USB-kablen för att ta ström ifrån två kontakter på datorn.

Ursprungligen av Björnström:

Inga problem med Firewire.

USB tror jag inte är lika bra på att ge ström, därför har många diskar dubbla konktakter på USB-kablen för att ta ström ifrån två kontakter på datorn.

Måste man ha strömadapter på Speedmania Pocket USB2?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 17:39

Vill tipsa om ett hårddiskskal som är grymt bra:

Sarotech Cutie

http://www.sarotech.com/cgi/main_eng.cgi?cmd=main

Det finns en version som har Firewire 400, Firewire 800 och USB 2 samt strömförsörjning för USB 2 och fyrpolig Firewire. Dessutom är byggkvaliteten ypperlig!

Ursprungligen av Mondo:

Vill tipsa om ett hårddiskskal som är grymt bra:

Sarotech Cutie

http://www.sarotech.com/cgi/main_eng.cgi?cmd=main

Det finns en version som har Firewire 400, Firewire 800 och USB 2 samt strömförsörjning för USB 2 och fyrpolig Firewire. Dessutom är byggkvaliteten ypperlig!

Vvet du vart man kan köpa dom?

edit:

Nypris: ca 1790 kr exkl moms (2003-12-01)

ÅHHH

Utan hårdisk dessutom

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 19:23

men priset högt?

Sarotech tillverkas i Sydkorea, dom flesta andra tillverkas i Kina. Det påverkar priset.

Jag har testat flera Sarotechprodukter och gillar kvalitetskänslan och prestanda. Gillade inte prislappen.

• Oregistrerad
  • 2004-11-22 01:44

Hmm, jag har en Western Digital Media Centre.

Extern disk med 8mb cache, 7200rpm, finns i 160, 200 och 250-gigsutförande. FW och USB. Långt utanför din prisram tyvärr, men jag rekommenderar den ändå till andra som ev. läser tråden. Inbyggt 8-in-1 kortläsare och USB2-hub. Köpte den för att jag behövde både en drive och en kortläsare. Sen fick jag ju hub på köpet, vilket innebär att jag kan koppla externt t-bord och mus (musen i t-bordet) till disken och sen disken till datorn och på så vis ha både drive, t-bord och mus inkopplat samtidigt, men bara ta upp en USB-port på iBooken.

Så den är ett hett tips till alla som kan tänka sig att lägga ut 1600-2300 spänn...

Men det hjälper inte dig, tyvärr. Fast du verkar få en del bra tips så jag tvivlar inte på att du hittar nåt som passar.

1
Bevaka tråden