iPod 20GB 3750:- hos Koplett

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Denna veckan kan du köpa en iPod 20GB för 3750:- ink moms dvs 445:- billigare än Apple Store.

här har du en länk till Koplett.se

• Oregistrerad
  • 2004-02-26 23:38
Ursprungligen av Berggren:

Denna veckan kan du köpa en iPod 20GB för 3750:- ink moms dvs 445:- billigare än Apple Store.

här har du en länk till Koplett.se

En liten varning dock från en Apple-ÅF; Dessa iPod:ar är med största sannolikhet köpta på spotmarknaden och kan mao innehålla vad som helst. Tysk bruksanvisning, belgisk strömadater osv osv. Kolla även noga upp garantierna.
Det här är ett mycket vanligt sätt att sänka priserna och anammas bla av NetonNet. Garantireparationer brukar "dra ut på tiden" om man säger så. Man hamnar sist i kön hos reparatören och reservdelarna verkar "aldrig komma".

För övrigt är det garanterat helt äkta Apple-iPod:ar. Dock troligvis inte avsedda för svenska marknaden ursprungligen.

Tråkigt för en riktig Apple-ÅF att ha högre inköpspris än Komplett har utpris till kund.

Japp - dom är alldeles för billiga för att vara köpta i Sverige. Jag har tillgång till åfpriser även i Tyskland och det skiljer typ ingenting (om man inte glömmer betala moms som det så ofta ryktas om i åf-ledet).

• Oregistrerad
  • 2004-02-26 23:58

Fast förvisso är det här ju ett veckans erbjudande, något som Komplett brukar köra med. Det innebär att dom sänker priset på några produkter under just en vecka. Men jag betvivlar ju att de säljer dom billigare än inköpspris...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-27 07:37

Tack för tipset Berggren ! Alla sådana tips är varmt välkomna. Tro inget annat !

En sann prisvän......

Vissa återförsäljare har faktiskt råd att sälja produkter som de går back på att sälja eller åtminstone inte tjänar något på. Får folk bra erfarenhet av ett företag fortsätter de ofta handla av dem. (har dock ingen aning om så är fallet med iPoden, men det är som sagt ett veckoerbjudande)

Jag har ofta handlat hos Koplett och brukar ofta utnyttja veckans erbjudande. Jag har aldrig haft problem med leveranser, garantier eller att det inte funnits bruksanvisning på något EU språk (vilket oftast blir engelska). Dessutom har alla kompisar som jag tipsat varit lika nöjda, jag tror inte Komplett skulle finnas kvar om de inte hade en bra och trogen kundkrets. Mitt senaste köp var två stycken firewire diskar på 250GB, om jag inte mins fel betalade jag 2050 + moms per styck (i oktober månad), naturligtvis var detta också ett av deras veckoerbjudande. Jag vet att jag jämförde med priserna på Speedmenia och de skilde då ca 600 kr ex moms per disk.

Då jag redan köpt en iPod hos Apple Store för en månad sen kan jag tyvärr inte utnyttja erbjudandet för egen del. Men jag tror fortfarande att det är ett mycket bra erbjudande.

Vore trevligt om Koplett tog in fler Apple produkter, idag finns bara iPod i deras sortiment.

Edit: stavfel

Senast redigerat 2004-02-27 10:33

Det är mycket möjligt att Komplett köpt sina Ipods i Sverige. Tror inte att de säljer en produkt under inköpspris, dock har jag svårt att tänka mig att de tjänar mer än 50-100kr på denna produkt.

Hur som helst är det ett mycket trevligt pris!

/S

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 14:17

Komplett.se förlorar någon hundralapp per iPod om man köper dessa i Sverige, vilket man inte gör eftersom all leverans sker från Norge. Om det är en engelsk bruksanvisning som Berggren nämner är det helt klart spotmarknadsprodukter. Inget fel på dem, men i den långa slutändan sätter man marknadsreglerna ur kraft och på så sätt alla leverantörer med kunskap om Apples produkter.

Stöd din lokala ÅF, precis som många här på forumet! (lämpligen MacForum om du skall köpa iPod)

Ursprungligen av Schuckert:

Komplett.se förlorar någon hundralapp per iPod om man köper dessa i Sverige, vilket man inte gör eftersom all leverans sker från Norge. Om det är en engelsk bruksanvisning som Berggren nämner är det helt klart spotmarknadsprodukter. Inget fel på dem, men i den långa slutändan sätter man marknadsreglerna ur kraft och på så sätt alla leverantörer med kunskap om Apples produkter.

Stöd din lokala ÅF, precis som många här på forumet! (lämpligen MacForum om du skall köpa iPod)

Marknadskrafterna fungerar. I allra högsta grad. Min erfarenhet av duktiga ÅF är att dom har svårt att ta betalt för rätt saker. Historiskt har en ÅF med mycket kunskap kunnat bjuda på kunskap för att på så sätt öka sin försäljning, med relativt goda marginaler. När marknaden (hurra för konkurrens) ändras måste alla aktörer anpassa sig efter det nya läget. Eftersom Schuckert verkar vara en kompent person hoppas jag att hans bolag kommer att kunna anpassa sig till det nya läget. Medicinen är ganska enkel. Ta vettigt betalt för just er unika mervärde. Kompetens. Ge inte massa råd och hjälp gratis, och sälj prylar aningen för dyrt. Ta betalt för er kompetens och sälj prylarna aningen billigare. Typfallet är att sitta och hjälpa en kund med att plocka ihop en mycket avancerad videoutrustning och offerera allt. Sedan går kunden med din offert och hittar sakerna billigare någon annanstans. Ta konsultarvode för din tid att plocka ihop offerten och erbjud kunden att leta upp det billigaste stället att köpa sakerna på. Sälj sedan även supportavtal. Nya tider. Ny möjligheter. Ingen idé att sura över att allt inte var som igår.

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 16:46
Ursprungligen av ace4711:

Marknadskrafterna fungerar. I allra högsta grad. Min erfarenhet av duktiga ÅF är att dom har svårt att ta betalt för rätt saker. Historiskt har en ÅF med mycket kunskap kunnat bjuda på kunskap för att på så sätt öka sin försäljning, med relativt goda marginaler. När marknaden (hurra för konkurrens) ändras måste alla aktörer anpassa sig efter det nya läget. Eftersom Schuckert verkar vara en kompent person hoppas jag att hans bolag kommer att kunna anpassa sig till det nya läget. Medicinen är ganska enkel. Ta vettigt betalt för just er unika mervärde. Kompetens. Ge inte massa råd och hjälp gratis, och sälj prylar aningen för dyrt. Ta betalt för er kompetens och sälj prylarna aningen billigare. Typfallet är att sitta och hjälpa en kund med att plocka ihop en mycket avancerad videoutrustning och offerera allt. Sedan går kunden med din offert och hittar sakerna billigare någon annanstans. Ta konsultarvode för din tid att plocka ihop offerten och erbjud kunden att leta upp det billigaste stället att köpa sakerna på. Sälj sedan även supportavtal. Nya tider. Ny möjligheter. Ingen idé att sura över att allt inte var som igår.

Tack för tipsen! Vi jobbar så här redan idag. Förutom med det undantaget att vi bjuder på en massa rådgivning (införsäljning).
Min tankar svävade kring hela ÅF-ledet i allmänhet, eller rättare sagt företeelsen ÅF. En slående trend just nu är köpa produkt billigt som bara attan och helt skita i tjänst. Trots att det är tjänst man egentligen efterfrågar.

Off Topic som bara den, men vafan...

Vore kul och se om det är svensk eller engelsk bruksanvisning som följer med dessa iPods. Om du handlar en iPod av Koplett så skriv en rad i denna tråd och derätta om på vilket språk du fick läsa din bruksanvisning!

Jag kan iofs hålla med om att det är bra att stödja sin lokala ÅF, själv tillhör jag skaran som skulle rekomendera macsupport även om jag handlar lite saker hos macforum också lite då och då. Men alla har inte en eller flera lokala ÅF och då tycker jag att det är bra att det faktiskt finns lite på nätet att välja på.

Jag tittade på priserna för övriga iPod modeller hos Komplett vilkent endast var 40GB modellen, priset för den låg i samma nivå som Apple Store. Så när denna veckan är slut så kommer nog även 20GB modellen ha ett pris som ligger i nivå med Apple Store.

Jag tror nog inte Komplett kommer vara något hot mot Apple ÅF, om man bortser från minnen och hårddiskar dvs.

1
Bevaka tråden