Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

On boot start.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 19:01

Vart och hur lägger man till konsolapplikationer så de startar när man bootar datorn?

I nåt av bootscripten /etc/rc.boot eller /etc/rc.common borde du kunna stoppa in de du ska starta.

edit: Du frågade HUR.. Du lägger helt enkelt in sökvägen till programmet som ska köras + eventuella flaggor och sen om inte programmet går i bakrunden av sig själv kan du avsluta raden med ett '&' så skall det göra de.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 19:50

Hehe ..tack ..

Är gamal GNU/Linux användare men kör Slackware. Då ligger alla rc.* i /etc/rc.d/rc.*

Japp, själv kör ja slackware på ett gäng burkar jag med.. Klart den vettigaste Linux-disten.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 19:58
Ursprungligen av Johan S:

Japp, själv kör ja slackware på ett gäng burkar jag med.. Klart den vettigaste Linux-disten.

Instämmer.

Testar en hel del andra.. De ända som jag fastnat något för är Gentoo och lite för Debian .. speciellt apt-get

Men efter att ha använt Slackware sedan version 3 eller någe överger man det inte ..

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 20:01

hmm efter att ha lagt till "/usr/sbin/postfix start" sist i "/etc/rc.boot" så startar inte datorn upp .. den stannar vid det grå äpplet å det snurrar under i evighet ...

hrm... de kanske blev tokigt.. Tror när ja tänker efter lite att rc.boot mest e singleusergrejjer som dras igång.. Borde nog stoppat de i rc.common.

edit: Kan du starta med S (eller med C o en cd-skiva) nertryckt så att du kan ändra tillbaka?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-24 20:09

Normalt när man lägger till grejer som ska starta direkt i MacOS X så skapar man en StartupItem och lägger den i

/Library/StartupItems

Ett bra exempel är xGrid's StartupItems, tror annars att det finns specifik dokumentation om hur man skapar dom.
Inte riktigt lika smidigt som att lägga till en rad i rc.* scripten, men det är så Apple rekommenderar att man gör det.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 20:17
Ursprungligen av kent:

Inte riktigt lika smidigt som att lägga till en rad i rc.* scripten, men det är så Apple rekommenderar att man gör det.

Förstår att de rekomenderar det..

Någon som nu vet om man kan komma in i en konsoll och ändra i filer direkt från booten ?

Kan bli svårt att starta i singleuserläge ifall du gått in och ändrat startskriptet för singleuserläget (rc.boot). Om så är fallet finns det inte så mycket annat att göra än att köra datorn i target disk mode och rätta till felet via en annan dator, eller att starta från en installationsskiva och köra igång en terminal därifrån. Annars, om du kan komma åt singleuserläget, behöver du bara mounta systemdisken i skrivbart läge (mount -uw /) och sedan redigera startskriptet med lämplig textredigerare.

Och bara för att vara lite tjatig: Ha i fortsättningen som tumregel att aldrig någonsin redigera rc-skripten annat än när du verkligen måste. I OS X är rc-skripten enbart till för att få igång systemet just så pass att SystemStarter (programmet som sköter uppstarten) kan startas, och det är inte tänkt att någon ska pilla i dem. Som du märkte är risken alldeles för stor att man ställer till något som kan vara svårt att rätta till, men ett annat problem är att bara det allra mest grundläggande startas i rc-skripten. Resten sköts via StartupItems, och om man lägger till någon programvara i rc-skriptet som kräver att någon systemtjänst (t.ex. nätverket eller fleranvändarsystemet) fungerar så kan man få problem.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 20:24

command + V
command + S

japp, håll inne S, eller starta på en OSx skiva o kör terminal från den, går att välja i menyn där.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 20:29

Ska testa!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 20:36

Med command+s/v så kommer den till ett läge där den säger
...
Checking disk
ASC::rWPM WARNING: couldn't find IOPlatformMonitor

Där stannar den ...
Någon ide??

Ursprungligen av Tai`shar:

Med command+s/v så kommer den till ett läge där den säger
...
Checking disk
ASC::rWPM WARNING: couldn't find IOPlatformMonitor

Där stannar den ...
Någon ide??

Hmm... det där ska du inte råka ut för i normala fall. IOPlatformMonitor är en kernel-plugin (.kext) som håller koll på Macens sensorer (temperatur, fläktar och annat), och den laddas inte in förrän lite längre fram i uppstartsproceduren. Vad var det för program du lade in i rc-skriptet förresten?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 20:41

ide det var witzigt
Det går inte komma vidare från fsck?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 20:46

Samuel K

Men hur kommer jag åt en Terminal ifrån installations CD'n då ? Finns inte i menyn. ..

Ursprungligen av Tai`shar:

Samuel K

Men hur kommer jag åt en Terminal ifrån installations CD'n då ? Finns inte i menyn. ..

Hmm... brukar inte det ha funnits som menyalternativ? Vill iaf minnas att det var så när jag lade in panther senast, men å andra sidan är jag lite allmänt senil av mig för det mesta. Har du inte tillgång till någon firewireutrustad mac som du kan koppla in din dator till då?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 21:01
Ursprungligen av Samuel K:

Hmm... brukar inte det ha funnits som menyalternativ? Vill iaf minnas att det var så när jag lade in panther senast, men å andra sidan är jag lite allmänt senil av mig för det mesta. Har du inte tillgång till någon firewireutrustad mac som du kan koppla in din dator till då?

Nej det är ju lite det som är problemet ... Är ganska ny innom Mac och anledningen till att jag ändrade i rc.boot var att jag fick det som svar när jag ville starta en konsolapp. i booten.

Hittar då inte någon Terminal för då känns det som att det inte varit något problem för att orientera där är inget problem.

Men om det nu skulle vara så att jag inte finner någon enkel lösning på det så borde en ominstallation lösa det antar jag... ??

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 20:52

Jag lade till strängen /usr/sbin/postfix start

... inte direkt något grafiskt avancerat

Men vet ändå inte hur jag kommer in i en Terminal från installations cd'n

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 21:20

Har du diskspace kvar (några GB) så släng in ett nytt system (arkivera!) och mecka ifrån det…
(skall kopiera från användarna, men lägga in ett ganska rent system - det gamla finns kvar : hur man växlar tillbaka är jag inte hundra på för det har jag aldrig provat…)
Ifall du nu inte har gjort massa specialjox

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 21:29
Ursprungligen av Pär:

Har du diskspace kvar (några GB) så släng in ett nytt system (arkivera!) och mecka ifrån det…
(skall kopiera från användarna, men lägga in ett ganska rent system - det gamla finns kvar : hur man växlar tillbaka är jag inte hundra på för det har jag aldrig provat…)
Ifall du nu inte har gjort massa specialjox

Alltså .. för min del spelar det inte så stor roll om jag installerar om eller inte .. Har allt i backup på min linuxburk Iaf det viktiga som inte går att få tag på via internet ..

Det ända är väl iCal och Adressboken som jag inte har någon backup på...

Terminalen skall finnas i samma meny där du hittar diskutility..

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 21:35
Ursprungligen av Johan S:

Terminalen skall finnas i samma meny där du hittar diskutility..

Den finns inte där av någon anledning ... Det som finns är :
*Om Installeraren
*Byt startskiva
*Återställ lösenord
*Öppna skrivverktyg

och avsluta såklart

Har aldrig sett en terminal på Boot CDn, däremot har vissa betor haft log fönster.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 00:59
Ursprungligen av Isbiten:

Har aldrig sett en terminal på Boot CDn, däremot har vissa betor haft log fönster.

Instämmer där. Hittade absolut ingen konsoll(terminal) på boot cd'n.

1
Bevaka tråden