Hur fungerar Peering?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.susning.nu/Peering

Kan någon förklara hur detta fungerar? Tydligen kan stora "content leverantörer" få gratis lina eller t om betalt för att dom utnyttjar mycket trafik. Hur tusan kan detta fungera, någon som förstår?

Internet består ju av flera sammanknutna nätverk. Därav namnet. Dessa "undernätverk" är ISP:ernas nät.
De knyts samman på så kallade knytpunkter, såsom SUNETs GIX (Gigabit Internet Exchange?) t.ex. De kan också knytas samman på andra platser om t.ex. två stora operatörer har mycket att vinna på det.
Då kommer man överens om vilken trafik som ska få skickas över förbindelsen, så att inte ISP1 skickar att sin trafik till närmaste anslutning till ISP2 eftersom det är billigare än att själv skicka det via GIX:en eller en annan ISP.
ISP har naturligtvis invändningar mot detta också. Därför har man så kallad policy routing när man kör BGP4 (Border Gateway Protocol version 4), vilket är det routingprotokoll som används på internet.

Man brukar, eller brukade iaf, säga att internet var oförstörbart eftersom trafiken alltid kommer att hitta en andra väg till destinationen om en förbindelse bryts. Detta är alltså inte sannt. Det kan finnas alternativa vägar teoretiskt som man alltså inte kan använda ändå.

Riktigt hur en contentleverantör skulle få betalt vet jag inte, men jag kan tänka mig att ISP1 tar betalt av ISP2 om det skickas mycket trafik till ISP2:s kunder. Om då en content provider kan dra upp denna siffra kanske ISP1 är intresserad av att sponsra för att få upp trafiken. Hur vanligt det är att man tar betalt av varandra vet jag inte. Ofta ingår man väl nåt slags win-win-avtal. Sen är det ju oftast så att användaren (som vill skicka datat) sitter hos en ISP, medans det är från den andra ISP:n som majoriteten av datat skickas. Så i vilken riktning man tittar vet jag inte. Har man en FTP-site är det ju mycket "upstream". Är man ett tryckeri som tar in mycket matierial är det ju tvärt om. Så det är inte så lätt. Och det är ju inte så ofta som routrarna håller koll på TCP-information osv.

Hur som helst bygger peering på att två parter kommer överens om att köra BGP4 mellan varandra, vilket är ett långt steg. Det krävs ganska mycket för att övertala en ISP att köra BGP. Vi har några kunder som kör det. Men dessto fler kunder som köpt produkter av oss för 100-500kkr för att slippa köra BGP.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 17:18

Ett bra exempel. IP-Only. Dom har lyckats med något otroligt tufft på rätt kort tid. dom har tagit in nästan alla stora webbsidor i sverige under sina armar. (Expressen, DN, SR, mfl se mer på http://www.ip-only.se/ )
Det dom kan göra när dom får alla dessa hos sig är att säga till övriga leverantörer att "jaha, det här var ju kul, alla dom här är hos oss och era kunder vill ju surfa till dom, för att era kunder skall vara nöjda med er som leverantör så vore det ju bra om vi hade en bra anslutning mellan oss, eller hur?"
Och vips så får IP-Only väldigt bra fart till övriga isper till ett bra pris och kan till och med vara så att de andra isperna får betala till dom för det är ju ip-only som har content och dom har bara kunder som vill komma åt det.

iaf så som jag har uppfattat det, jag kan ha fel.

/glemme

Jag har mailat ip-only nu

Bra förklarat Glemme.

1
Bevaka tråden