Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Battlefield 1942 till Mac eller?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

cool. Några datum att rikta sig in på än så länge?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 12:07

Det här borde väl ha gjorts för två år sedan? Hade de inte varit klokare att porta Battlefield: Vietnam istället? *suck*

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-25 12:15

Jaja, da blir det iallefall egne servere for oss macbrukere som spiller battlefield 1942... Hva sier dere, norge mot sverige?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-03-25 12:19
Ursprungligen av Oyvind-A:

Jaja, da blir det iallefall egne servere for oss macbrukere som spiller battlefield 1942... Hva sier dere, norge mot sverige?

http://www.silentheroes.se/index.php

Denmark VS. The Ratpack!!

Så länge dom fixar kompatibilitet mellan Mac och PC. Annars kommer jag inte köpa det... Varför förresten porta GAMLA 1942? Vietnamn är ju förfasiken ute nu!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 13:08

Hehe, de portar säkert Half-Life/Counter Strike lagom till när uppföljaren släppts till PC... Verkar som att de sitter och kollar försäljningsstatistik och struntar i om spelet blivit gammalt under tiden. I så fall vågar de nog inte släppa BF: Vietnam förrän det sålt bra till PC under ett par år...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-03-25 15:00
Ursprungligen av henrrrik:

Hehe, de portar säkert Half-Life/Counter Strike lagom till när uppföljaren släppts till PC... Verkar som att de sitter och kollar försäljningsstatistik och struntar i om spelet blivit gammalt under tiden. I så fall vågar de nog inte släppa BF: Vietnam förrän det sålt bra till PC under ett par år...

Kanske vill se om det säljer bra på plattformen.

Citat:

- "Aspyr har en framgångsrik historia av att förlägga spel för Macintosh. Om försäljningen av Battlefield 1942 går bra, kan vi tänka oss att släppa även andra spel till denna plattform", säger Patrick Söderlund, vd på Digital Illusions. Företaget räknar med att sälja mellan 50.000 till 200.000 enheter.

Så om det finns tillräckligt med betalande Macusers så dyker det nog upp fler spel. Nog sagt om detta i denna tråd.

Gammalt som gatan

Hur smart är det att porta ett spel som är gammalt och på utdöende...Dom macägare som har varit och är intresserade har för länge sedan skaffat en burk för att köra spelet på densamma och dom få som fortfarande är intresserade av spelet vill väl köra det senaste inom genren "Vietnam" skall dom vänta i två år på den portningen?

Redan nu är ju antalet spelare på "gamla" Battlefield 1942" lätt räknade då dom flesta kör moddar av densamma typ Desert Combat, Silentheroes mm. Och det senaste släppet av BF Vietnam gör ju knappst något för att förbättra läget.

Sedan är det ju en annan sak om det går att lira Mac vs PC eller om portningen begränsas till mac vs mac...Det sistnämnda får ju säkert massor av macägare att köpa spelet när det väl finns i butikerna....NOT!

Ursprungligen av xplane:

Hur smart är det att porta ett spel som är gammalt och på utdöende...

Asch, bättre sent än aldrig. Massor med folk sitter fortfarande och spelar Counter Strike (som incidentally inte finns till Mac ). Always look on the bright side of life o.s.v. Mac är inte en spelplattform på samma sätt som Windows och Playstation, nästan alla spel jag vill spela finns tillgängliga och funkar finfint.

Ciryon, som för tillfället älskar UT2004

hur har BF1942 sålt på Windows?

Hej

Noterar att Företagets VD Patrick Söderlund säger i en kommentar att om spelet säljer bra på Mac OS X, så kommer man släppa fler spel till plattformen. Söderlund räknar med en försäljning på 50.000 till 200.000 enheter till Mac OS X. Enligt den logiken så borde BF1942 sälja 100.000+ för att vi ska se mer titlar från Digital. imo så kan det nog gå att sälja 100.000+ till mac om Aspyr hittar ett bra piratkopieringsskydd=)

Är det någon som har en länk till hur många exemplar av BF1942 som har sålts till Windows-användare? (Spelet var ju ingen storsäljare initialt på grund av datorkraven. Kanske felanalys då senaste speltoppen för windows ser ut som en speltopp för Mac - skrämmande, 7 av 10 titlar på topp tio PC är Sim titlar, lol http://www.manual.nu/?page=charts )

Är det någon som har en länk till hur många exemplar av expansionspaketet Road to Rome som har sålts till Windows-användare?

För att få en jämförelse, är det någon som har en länk till hur många exemplar av Halo som sålts till Mac-användare?

Ursprungligen av xplane:

Hur smart är det att porta ett spel som är gammalt och på utdöende...

Ursprungligen av Ciryon:

Asch, bättre sent än aldrig.

Jag håller med Ciryon. Som exempel kan nämnas att Counterstrike ligger 2:a på speltoppen för Xbox http://www.manual.nu/?page=charts

antal exemplar av BF1942 till Windows

Jag hitta antalet sålda exemplar av BF1942 till Windows. http://global.dice.se/press/pressreleases/ De är uppe i 3 miljoner exemplar nu. Spelet släpptes i september 2002. I slutet av januari 2003 hade 900.000 exemplar sålts. I oktober 2003 hade 1.4 miljoner BF1942 sålts och lägger man till expansionerna så kom man upp i dryga 2 miljoner under första året. Nu sex månader senare så är man uppe i 3miljoner alltså. Det gör att förhoppningarna om att Macutgåvan ska sälja 50.000-200.000 exemplar rimliga om man räknar över än 2 års period. Samtidigt tror Digital Illusions att Battlefield Vietnam, som är stand alone, ska sälja i 500.000 exemplar till windows-användare, vilket jag tycker verkar lågt räknat.

Spelet fortsätter sälja med jämn takt och verkar inte stanna av, vilket tyder på att det är i högsta grad levande. En förklaring till det är väl att många Windows-användare inte klarade maskinkraven vid spelsläppet; serverkraven var rätt mastiga om jag inte minns fel.

Vad tror ni andra om systemkraven från Aspyr??

• Mac OS X 10.2.8 or later
• PowerPC G3/G4/G5, 700 MHz or faster
• 256MB of RAM
• 1.6 GB free disk space
• 3D Graphics Acceleration required (ATI Radeon 7500/nVidia GeForce 2 or better, 32MB of VRAM)
• DVD drive required to install and play

Jag skulle vilja dubbla ovanstående till G5 1.6 GHz och 64 MB VRAM med minst 1 GB RAM.

Goda nyheter!

Jag hittade det här meddelandet på Inside Mac Games forum:

"I'm really excited we could finally announce BF1942 Mac, we've been working on it for a while and it is an incredible game. We're putting all the resources we have internally behind this game, to make it the best online FPS for the Mac, period. We're working on all the big things - PC vs Mac play, mods like Desert Combat, performance, etc. It's going to be a great summer for Mac gamers!

Glenda
_________________
Glenda Adams
Director of PC/Mac Development, Aspyr Media"

Jag tycker att det är roligt att spelet släpps för mac. Aspyr som nu ska släppa MOH::Breakthrough, Call Of Duty och nu Battlefield 1942 till mac. Alla är fps spel i andra världskrigets miljö, frågan är ju då och mac marknaden är tillräckligt stor för alla tre spelen?

Jag kommer att köpa spelen när dom kommer men kommer att inte att kunna spela dom på den dator jag har utan kommer att vänta med att ta fram skivorna tills jag har en dator som uppfyller spelkraven.

Bevaka tråden