Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dcgui och X11

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 11:45

Denna fråga har varit uppe förr men jag har inte hittat några svar. Alltså, kan någon beskriva hur jag får igång dcgui med X11? En stegförsteg instruktion skulle sitta mycket bra!
Förhoppningsfulla hälsningar
bosse

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-21 11:55

Det är rätt lurigt att få fart på faktiskt, och jag kan nog inte ge någon exakt steg-för-steg-beskrivning, men det jag gjorde för att få fart på det var ungefär detta:
* Installera developer tools
* Installera Fink
* Använda Fink för att installera QT, libXML och openssl om jag inte minns fel. (Detta tog sjukt lång tid på min blådåre, tror nästan jag har ställt in något fel eftersom Fink inte verkar hitta några färdigkompilerade paket)
* Till sist tog jag hem DCGUI härifrån om jag inte minns fel, och sparkade igång det.

Tyvärr är jag inte så grymt imponerad av det, filer som innehåller åäö klarar det inte att hantera, och på hubbar med många användare (1500+) så känns gränssnittet sjukt segt, men innan MacDC blir mer komplett har man väl inte så mycket annat att välja på.

Jag försöker också och följt en annan diskussion, men jag får inte till det. Fink, openssl och qt är installerat och jag går till X11 och lägger in det där.. Får inte upp DC där.

Varför inte använda versionen där developer tools eller X11 mfl inte behövs?
Visst den kanske är lite seg att starta, men när man har igång det så märker man ingen skillnad, eller?
Är det fler funktoner i OSX X11versionen?

http://dcgui.berlios.de/download.php?distribution=1

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-27 20:00

Mats: Jag tycker den versionen kändes bra mycket segare.
Ser fram emot en renodlad Mac-klient, är inte särskillt förtjust i DCGUI.

Du har säkert rätt nillon.
Jag använder min PB 400Mhz som dator för att köra DCGUI, och jag är säkert så van med att allt går sakta på den så att jag tycker DCGUI går normal fort.
Ska provat att köra DCGUI med X11 på en 1.3Ghz för första gången nu ikväll när jag får tid, blir säkert en grym skillnad.
Har DCGUI med X11 fler funktioner?

Jag har fått den versionen och det gör mig inte klokare.. Vill ha active mode, men jag har en dynamisk Ip. Går det inte då. Kan inte du Mats så är så haj på det hjälpa mig? Med skärmdumpar och så.. Finns på iChat pieale73 (AIM)

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-28 10:54

Justja, nu när Pierre säger det så kom jag på vad den stora skillnaden var mellan X11-versionen och den som inte krävde X11 (iallafall var det så för mig) - den som inte krävde X11 kunde inte själv hitta vilken IP-adress den skulle vara knuten till i active mode, så det fick man ställa in själv vad jag minns.
X11-versionen klarar det utan problem.
Jag längtar verkligen tills MacDC kommer i en mer användbar version.

Pierre/M-stad: Nu när nillon skrev det sista inlägget så kanske det funkar för dig, om inte så har jag lagt till dig i iChat.

Det betyder alltså att jag i active mode måste vara inställd på min Ip, är det så det är? Jag kom ut igår som passiv och cisst hittar man fler jubbar, men så segt ddet var.. Badbollen upp ganska ofta.. Vill också ha en bättre renodlad DC för mac.. Tack allihop än så länge..

Nu är det gott med en öl.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-29 00:27

Japp, ska du köra aktiv måste du ha rätt IP-adress inställd. Har du en brandvägg/bredbandsrouter måste du öppna lite portar också, minns inte exakt vilka.

yippie

fan, MacDC 0.2 är ju toppen! har letat som en tok efter bra klienter för attt slippa köra virtual PC med dc++, tack tack tack martin hedenfalk!

Ursprungligen av Joon Pontén:

fan, MacDC 0.2 är ju toppen! har letat som en tok efter bra klienter för attt slippa köra virtual PC med dc++, tack tack tack martin hedenfalk!

Kul att det finns mer till Mac, men tyvärr så kommer du att bli kickad om du använder den. De flesta vanliga hubbar tillåter bara DC++, oDC och DCGUI. Så enda alternativet för oss mac användare är att köra DCGUI eller VPC med oDC. Mac DC kommer nog bara tillåtas på mac hubbar tyvärr.

neej...

har nu hoppat in på mina skräckfilmshubbar med MacDC, nemas problemas! De tillåter bara dc++, uppenbarligen är MacDC alltså ++ kompatibel...

Vet inte riktigt hur deras scripts ser ut, men som sagt, det funkar

nu är det ju dock så att mac DC inte (ännu?) stöder automatiskt inladdning av kontextmenyer....men man kan ju op'a för hand...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-29 23:37

Det jag saknar mest i MacDC är att man inte kan högerklicka på en fil och välja "browse users files", utan måste leta reda på användaren i listan över användare (kan bli lite jobbigt på hubbarna med runt 1500 pers) och att man inte kan välja att ladda ner hela mappar, utan måste ta varje fil enskillt.
Men samtidigt stödjer det att ta hem filer med åäö i namnet, det fixar inte DCGUI.

  • Medlem
  • 2004-03-01 21:35

Hmmm... Kräver 10.3. Jag har bara Jaggan än så länge... Annars tycker jag MacDC ser väldigt snygg ut! Betydligt snyggare än min dcGui.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-03-17 22:41

Sitter och testar DCGui nu och den vill inte tanka ner mer än en sak samtidigt. Skumt.. Ser bra ut annars, fast jag har vant mig vid Neo Modus klient.

1
Bevaka tråden