Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dellreklam på 99mac?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 16:22

Jag gillar det absolut inte. VARFÖR I HELVETE skulle Dell vilja annonsera på 99mac? De gör dåliga datorer, särskilt de bärbara är skit, och här finns inte många presumtiva Dell-kunder. Det här är ett rent Mac-forum.

Ursprungligen av Mondo:

Jag gillar det absolut inte. VARFÖR I HELVETE skulle Dell vilja annonsera på 99mac? De gör dåliga datorer, särskilt de bärbara är skit, och här finns inte många presumtiva Dell-kunder. Det här är ett rent Mac-forum.

Inget större fel på Dells datorer visst operativet är ju inte det roligaste men rent tekniskt så är dom ju svårslagna även av betydligt dyrare pc's (och macar)

Ursprungligen av jazzper:

Inget större fel på Dells datorer visst operativet är ju inte det roligaste men rent tekniskt så är dom ju svårslagna även av betydligt dyrare pc's (och macar)

Haha! Jag satt just me morsans Dell burk och svor högt. För att byta hårddisk var man tvungen att skruva upp hela datorn! Helt otroligt! Sen pajade luckan (chassit eller vad det nu heter) när man tog av den. Trots att det var en knapp som man tryckte på så den åkte ut.

I övrigt så ser jag gärna microbetalningar, samt att man får kunder såsom inwarehouse etc etc.. Där man kan köpa minnen, hårdiskar, möss etc etc.. Något som inte är specifikt mac. Även skrivartillverkare.. You get it.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Haha! Jag satt just me morsans Dell burk och svor högt. För att byta hårddisk var man tvungen att skruva upp hela datorn! Helt otroligt! Sen pajade luckan (chassit eller vad det nu heter) när man tog av den. Trots att det var en knapp som man tryckte på så den åkte ut.

Hur gammal var hennes Dell då ? Nyare Dell är ju lätt att komma in och fixa i. Jag har själv uppgraderat en hel del macar genom åren och svurit en hel del åt Apple's bristande förståelse för folks vilja att själv byta vissa delar. Med dom blåvita G3orna blev det ju iofs bättre. Men eMac iMac och P/iBooks 'är ju ingen lätt match att serva/uppgradera.

Måste säga att jag känner mig kluven. Dell har ju inte mycket att hämta på 99mac, men just därför kanske man skulle ta in annonserna. Det tär ju på deras annonsbudget (även om det säkerligen är en spottstyver jämfört med vad de pumpar in i fånig tv-reklam) utan att det får ut särskilt mycket av det. Borde ju faktiskt gagna Apple.

Nog ganska dålig idé, men jag har sett konstigare saker. Microsoft annonserat t.ex. på Slashdot.

Ciryon

finns det någon i det här forumet som känner att deras nästa datorköp kommer påverkas av dellreklam på 99mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 17:46
Ursprungligen av 509blkl:

finns det någon i det här forumet som känner att deras nästa datorköp kommer påverkas av dellreklam på 99mac?

Jag skulle inte köpa en Dell till min värsta fiende ens. Jo, det skulle jag, en tjock och smäckig Dell Inspiron, men inte till mig själv. Inte ens om de hotade med brutal misshandel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 19:32
Ursprungligen av Mondo:

Jag skulle inte köpa en Dell till min värsta fiende ens. Jo, det skulle jag, en tjock och smäckig Dell Inspiron, men inte till mig själv. Inte ens om de hotade med brutal misshandel.

Om de hotade med att ta bort din Mac om du inte köpte en Dell också då?

Nej men allvarligt:
Att Dell annonserar här är ju som att blåsa dem på pengar. Det här är ett forum för Mac-älskare. Jag tror knappast att en reklam från Dell kommer påverka oss till det positiva för Dell. Det enda som händer är att Martin får mer pengar och Dell får mindre, utan att det blir bättre för PC-världen på något sätt. Alltså skulle en Dell-annons på 99mac bara vara bra, tror jag.

Fast vad MacNytt kommer skratta åt oss... :eek:

  • Medlem
  • 2004-02-20 19:44

If you can't beat them, enjoy them!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-20 19:44

Om det nu ger lite pengar i kassan så tycker jag att är helt ok. Reklam e ju alltid reklam, även om det är dell..
Man kan ju undra vad de egentligen har att tjäna på att ha reklam här. Jag har en känsla av att vi macanvändare inte är så lättköpta.

Nej!

Varför det? (Har någon sett ICA-reklam inne på Konsum?)

Är forumet i skriande behov av pengar?
Inte det. Vad skönt! Då så! Stort tack!

Däremot så tycker jag att kringutrustningsnasarna gärna får kila in sig. De säljer ju prylar som passar oavsett plattform, ofta. Det bidrar till att vi använder våra Macar inom bredare områden.

Ursprungligen av Svante S:

Nej!

Varför det? (Har någon sett ICA-reklam inne på Konsum?)

Är forumet i skriande behov av pengar?
Inte det. Vad skönt! Då så! Stort tack!

Däremot så tycker jag att kringutrustningsnasarna gärna får kila in sig. De säljer ju prylar som passar oavsett plattform, ofta. Det bidrar till att vi använder våra Macar inom bredare områden.

Detta fick jag negativ Karma för....
Tycker fortfarande likadant dock!
(Och; nej jag vet inte vad det kostar att driva 99mac. Kan du inte berätta, fegis!)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-21 20:39
Ursprungligen av Svante S:

Detta fick jag negativ Karma för....
Tycker fortfarande likadant dock!
(Och; nej jag vet inte vad det kostar att driva 99mac. Kan du inte berätta, fegis!)

Läs inlägg nummer 42 i tråden, där står vad du vill veta.

Ursprungligen av molia:

Läs inlägg nummer 42 i tråden, där står vad du vill veta.

OK, om ekonomin är i gungning, så visst, då är det en annan femma.
(Min kommentar var till den anonyme som drygt suckade i kharmarutan. )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 17:38

Nåja, man kan ju alltid blockera annonserna, även superirriterande flashannonser, med Adblock för Mozilla Firefox så att man slipper se skräpet.

Your mother runs Macintosh…
…system seven.

  • Medlem
  • 2004-02-20 17:46

Klart, genererar det pengar för 99mac så tycker jag det är bra. Jag skulle inte bry mig så mkt om att det just var från dell.

Usch för Dell annonser Tycker det skulle vara bättre att bara ha "mac-inriktade" annonser, då skulle i alla fall någon klicka på dem

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-20 20:00

Om jag skulle ha möts av en Dell-annons första gången jag surfade in på 99mac hade jag nog blivit rätt så fundersam faktiskt...

dell

De har ju ganska snygg blå färg i en del av sina annonser. Skulle vara därför då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 20:36

Om det blir Dell-blaffor på 99mac kommer jag att a) blockera dem med Adblock för Mozilla Firefox eller b) inte besöka 99mac förrän Dell-annonserna tagits bort.

Det är ju enkelt att bara säga "nej tack"¨. Tyvärr måste vi ju ha intäkter så då får vi hitta något annat sätt att göra det på bara. (fick webhotellräkning idag - därav humöret. Vi hade 128GB övertrafik under Januari utöver dom 20GB som ingår - vi betalar 35kr per GB plus 2100kr/mån för serverplatsen - you do the math)

Ursprungligen av Björnström:

Det är ju enkelt att bara säga "nej tack"¨. Tyvärr måste vi ju ha intäkter så då får vi hitta något annat sätt att göra det på bara. (fick webhotellräkning idag - därav humöret. Vi hade 128GB övertrafik under Januari utöver dom 20GB som ingår - vi betalar 35kr per GB plus 2100kr/mån för serverplatsen - you do the math)

Jag tror att det finns fler företag än DELL som kan tänka sig vara intresserade av att marknadsföra sig på 99Mac. Men inga porr relaterade annonser även om det säkert som amen i kyrkan skulle inbringa en del sköna slantar...

Men om jag inte har helt fel så är det väl inte bara 99mac som är på plats och drar MB utan det är ju fler siter, bla den väl besökta 402m.com, 99reklam, offtopic mm. 99mac enbart kan inte ha 148 gb ut på en månad då har du seriöst något fel någonstans.

Ursprungligen av Björnström:

Det är ju enkelt att bara säga "nej tack"¨. Tyvärr måste vi ju ha intäkter så då får vi hitta något annat sätt att göra det på bara. (fick webhotellräkning idag - därav humöret. Vi hade 128GB övertrafik under Januari utöver dom 20GB som ingår - vi betalar 35kr per GB plus 2100kr/mån för serverplatsen - you do the math)

1)
Om 99mac kan sänka sina driftskostnader genom att ta in Dell-annonser så ser jag ingen anledning att tacka nej till det kassaflödet.

2)
Vidare tror jag att det är genialt av Dell att annonsera på en mac-sajt. Jag funderar personligen på att köpa en pc som en andra dator vid sidan av min TiBook och jag vet väldigt lite om pc-världen. Om Dell då skulle erbjuda mig ett prisvärt paket skulle jag kunna tänka mig att köpa en Dell-burk. Genom att annonsera här skulle Dell vara den första pc-leverantören som jag kommer i kontakt med när jag höjer blicken från macen och börjar titta efter en pc. Därför skulle också Dell ha störst chans att få mina pengar.

Mitt inköpsbeslut styrs mycket av vem jag litar på. Jag litar exempelvis på Apples grejer och känner mig trygg med deras varumärke. Jag litar också på en rekommendation från 99mac. Om jag skulle se Dell på 99mac skulle jag bli positivt inställd även till det varumärket, genom att Dell skulle associeras med två andra starka varumärken - Apple och 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 01:06
Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Jag litar också på en rekommendation från 99mac.

Björnström skrattade ju själv åt erbjudandet och tackde nej så inte är det en rekommendation från 99Mac att köpa Dell, det handlar ju bara om reklampengar.

Jag sällar mig till skaran som tycker att det är "sell-out" och uppåt väggarna att ha Dellreklam i ett Macforum (slipper förhoppningsvis se den tack vare PitHelmet). Det kanske bara är ett för tidigt aprilskämt för att de ska få nåt att skratta åt, "vi" som själva är så bra på att håna "dem" när de t.ex har bilder på Appleprodukter i artiklar om PC.

Senast redigerat 2004-02-21 02:46

Måste bara fråga: reagerar ni lika hårt över Dellreklamen på MacWorld.se och MacFeber.se eller gäller det bara 99mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 11:56
Ursprungligen av Björnström:

Måste bara fråga: reagerar ni lika hårt över Dellreklamen på MacWorld.se och MacFeber.se eller gäller det bara 99mac?

Jag hittar ingen Dellreklam på MacFeber och bara HPreklam på MacWorld (tittade inte så noggrannt), vilket väl är ganska givet; de har ju många produkter som är kompatibla med Mac. MacWorlds verksamhet kretsar ju runt annonser och försäljning av datorprodukter som också levereras av PCtillverkare, och säljs av t.ex Inwarehouse som för båda plattformarna.

Ursprungligen av Björnström:

Måste bara fråga: reagerar ni lika hårt över Dellreklamen på MacWorld.se och MacFeber.se eller gäller det bara 99mac?

MacWorld ingår i IDG och jag gissar att där bestäms sådana saker över huvudet på Mac-redaktionen. Mac-feber har inte "bitit" på mig men nu kanske jag förstår varför.

Bevaka tråden