Garantier iBook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 08:35

Någon som vet vart man kan hitta information om garantier av hårdvara?
Hur behandlar apple oss kunder när det gäller support ?

Kan vara bra att veta ifall det händer något.... så vet någon vart man kan hitta det så pasta det ..

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 08:46

Garantien är ju ettårig (om man inte köpt utökad).
Den iofs. universell (gå till närmaste service provider där du är, på ursa beta minor är det ultracoglomix apple hyperstore) men man bör i första hand vända sig till inköpsstället (eller av dom rek. service provider).

Detta är det lilla jag vet
[apple.se har mer info.]

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 08:56

Okej .. Men vad jag mer tänkte mig var om det finns någon specifik information om tex skärmen, hårddisken och DVD/CD-RW ...

Det brukar vara lite speciella garantivilkor på tex skärmar.

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 09:08
Ursprungligen av Tai`shar:

Det brukar vara lite speciella garantivilkor på tex skärmar.

Du menar reklamationer runt "döda pixlar" och sådär?
Tror apple har rekomendationer till sina service providers men de är väl en smula "pragmatiska". Gillar man inte läget på det man fick så vänder man sig dit och sedan diskuterar man "läget".

Övrigt så är det ett år as usual utom vid "generella konstuktionsfel" (då det är två - eller ev. längre som med nätagg till "vindtunneln" eller moderkortet på iBook), eller om man köpt utökad till tre år...

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 09:43

Okej. Iofs känner jag folk på ett företag i Norrköping som är auktoriserade återfärsäljare .. Kan ju höra med dem eller vända mig dit om det blir något problem, men ska nog iaf kolla runt lite. Det är ju bara att veta ifall det händer något.

Garanti är garanti och skall täcka alla problem du har som inte är orsakade av användaren. M.a.o. skador som uppkommit vid användadet är inte garantiärenden, de är försäkringsärenden... .)

Det är också skillnad om du köpt produkten som privatperson eller som företag. Om du köpt produkten som privatperson så har du 2 år reklamationsrätt på brister som beror på tillverkaren.

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 15:31

Men just det med skärmen då? Jag vet ju hur ömtåliga vanliga stationära TFT-skärmar är och många råkar ut för ett antal "döda" pixlar...
Kan man räkna döda pixlar som en brist som beror på tillverkaren?

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 17:08

Normalt sett så är döda pixlar där sedan tillverkningen. Det som uppkommer under "användning" är regioner och man råkar trycka till rejält på någon fläck. Att det skulle börja dyka upp mer och mer döda pixlar av sig själv efter hand är nog inget man behöver oroa sig för...

Håller just nu på att testa garantin för första ggn på min 1 och halvt år gamla i-book. Råkade ut för den fruktade logic-board döden. Trodde först i-boken hade gjort sitt, men sen fick jag lyckligtvis reda på att de utökat garantin till 3 år på min modell just för det problemet.
Nu håller jag på att testa vad "world Wide" egentligen är värt. Jag har lämnat den till en apple-service provider i södra Turkiet där jag befinner mig. De har skickat den till Istanbul och sagt att jag ska ha den om ca en vecka. Inga problem att få dem att godta det hela som ett garanti-ärende.
Ska bli intressant att se hur det går om jag får tillbaka den.....

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 20:39

Låter bra att de tar sådana saker rätt så seriöst eller det återstår iofs att se ännu. Man hoppas ju att de ska ha en bra support då det inte är små pengar man lägger ut på deras produkter.

1
Bevaka tråden