Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betatest!!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

<form action=https://www.2checkout.com/cgi-bin/sbuyers/cartpurchase.2c method=post>
<input type=hidden name=sid value=113515>
<input type=hidden name=cart_order_id value=Donation>
Hur mycket vill du skänka i Amerikanska dollar ($)<input type=text name=total value=30.00 size=10>
<input type=submit value=Donera>
</form>

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-19 20:53

Blir det en faktisk donation?

Jag testade givetvis att trycka på knappen (Den fanns, alltså ska den tryckas på) men jag tog back efter att jag kom till 2checkout.

Vad är det vi testar, eller vem är det som testar?

hehe

Vi testar att skänka pengar via kreditkort och det fungerar

Du skänker naturligtvis ingenting om du inte anger dina kontokortsuppgifter.
Systemet skall användas för att ta betalt för t ex t-shirts, pluskonton och för att ge folk en enkel möjlighet att skänka pengar till vår verksamhet.

Systemet är redan live så om du knatar in dina uppgifter hamnar pengarna på vårt konto.
Testa

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-19 21:05

Har ni lyckats få någon att donera pengar ännu?

Bra försök..

fungerer bra på en windows pc med Firefox

Vi har inte kommit igång med denna funktion ännu. 99mac har löpande fått donationer ifrån medlemmar som har bekostat flera inköp av programvaror. Utan sponsorer och bidrag skulle inte 99mac finnas.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-21 18:53

Ja, det tycks ju ha gått bra det där! Men jag lyckades inte riktigt få till 99 SEK...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 14:06
Ursprungligen av Fantomen:

Ja, det tycks ju ha gått bra det där! Men jag lyckades inte riktigt få till 99 SEK...

Det påminner mig om ett "litet" misstag jag gjorde med PayPal och betaltjänsten jag jobbade med förut. Istället för att skicka värdet $20 skickade jag $200 (via formulär) till PayPal-servern vilket inte kunden märkte. Hon var inte glad när hon såg att cirka 2000 istället för 200 dragits och hyran skulle betalas några dagar senare...

För er som nu sitter och tror att jag är en bov och bedragare som behöll pengarna kan jag säga att de flyttades från vårt Föreningssparbankenkonto till hennes redan dagen efter det uppdagats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 19:05

Det verkar finnas i en begränsning i hur mycket man får donera. Jag skrev in massor med nior i fältet, men detta var vad som visades när jag tryckte på knappen:

Speedmania Personal Storage AB (www.speedmania.se) Contact Sales..
..
.. Billing Information Order Total = $ 1000000000000000043845843045076197354634047651840.00 USD

Hmmm... Undrar vad som skulle hända om jag försökte donera det där...

Låna pappas företagskort och testa!

(du kan få en eller par G5:or)

Ursprungligen av Björnström:

Låna pappas företagskort och testa!

Hmm... pappas väska står i köket...

Avdelning seriösa frågor; hur fungerar det med betalningen till företaget som sköter det? Är betalningen ett procentuellt belopp av transaktionen, eller är det någon form av fast avgift?

/Kristofer

(eller ett mindre land)

Vi betalar cirka 2kr plus 5,5% av beloppet i avgift - då är pengarna tillgängliga för oss direkt.
Detta är framförallt en smidig lösning för många - man slipper starta upp internetbanken och flytta pengar till ett post- eller bankgiro osv.

Det funkar fram tills 2checkout.com skall notifiera speedmania.se:

Citat:

Sale Processed!!
Your order has been processed and your credit card billed.
A confirmation email detailing your purchase has been sent to anders-2checkout.com@liljeqvist.com.
Charges will appear on your credit card bill or bank statement under the name 2CO.COM.
Your 2Checkout.com order number is: XXX
You must click below to notify Speedmania Personal Storage AB of your payment and complete your order.

Men sedan får jag det här felmeddelandet på adressen www.speedmania.se/store/payment/cc_2checkoutc...:

Citat:

Warning: Bad arguments to join() in /dunder1/home/userA/a0160300/public_html/speedmania.se/store/payment/cc_2checkoutcom.php on line 65
Fatal error: Call to undefined function: db_query() in /dunder1/home/userA/a0160300/public_html/speedmania.se/store/payment/cc_2checkoutcom.php on line 68

Om pengarna ändå gick igenom ser du förhoppningsivs snart +US$30 på kontot. Skål.

  • Medlem
  • 2004-02-21 23:21

Var hamnar pengarna? Vilken juridisk person får dem?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-22 01:22

Har ni kännedom om PayRead?
http://www.pay-read.se/

Jag kan bekräfta att vi fått in två betalningar ifrån medlemmar!

Vi har ju inte ens lanserat denna möjlighet ännu och redan har det kommit in pengar! Jag blev både förvånad och jätteglad!

My pleasure entirely. Nu kan jag sluta vika undan med blicken när det diskuteras hur 99mac ska finansieras.
US$30 känns som en rimlig medlemsavgift.

Haha - jättekul ju!

Anledningen till att du får felmeddelanden är att betalningstjänsten egentligen är kopplad till Speedmania:s webshop (vi håller fortfarande på att testa ju). När vi går "live" kommer vi ha en egen betaltjänst kopplad till mac.se.

Det fungerar iallafall och det är ju grymt roligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 19:44

en hundring kan jag gå med på. men inte mer.. iofs beror det på vad man får... efter som det var gratis från början så känns det lite avigt att betala för ngt man fick gratis..

Ursprungligen av DimeR:

en hundring kan jag gå med på. men inte mer.. iofs beror det på vad man får... efter som det var gratis från början så känns det lite avigt att betala för ngt man fick gratis..

Jag tror du missuppfattar upplägget något - 99mac har alltid varit gratis för att det varit möjligt att ha det så - vi hade kunnat bli en betaltjänst för länge sen men vi vill inte det. Sajten har utvecklats enormt mycket (se bara skillnaden december-februari) och våra mål förändras hela tiden.

Om vi ska fortsätta utvecklas i den takt vi gjort - kanske öka ifrån dagens 6.000 till 10.000 medlemmar i år och hitta på nya roliga projekt kommer det kosta pengar.

Jag tror inte på att tvinga alla medlemmar att börja betala för att vara med i forumet, det hoppas jag att vi kommer slippa genomföra. Däremot kan jag gott tänka mig att erbjuda nya tjänster i betalform om det är praktiskt genomförbart.

Kom ihåg att exempelvis MacWorld kostar 65kr per nummer eller 520kr per år i jämförelse. Då har dom en tidning fullspäckad med annonser som kostar upp till 69.000kr exkl moms för ett uppslag.

Vi har noll i intäkter ifrån medlemmarna och vi har väl lyckats rätt bra ändå

Jag kan tillägga en sak till (när vi ändå diskuterar):

- Om användare föredrar "snuttnyheter" kommer det troligen vara möjligt att erbjuda god nyhetsbevakning på vår förstasida genom dom resurser och vårt nya redaktionssystem förutsatt att vi får lite hjälp av er medlemmar.

- Om ni hellre skulle se mer bildreportage ifrån aktuella events (MW Expo, Apple Expo, Cebit mfl) går det inte undvika kostnader.

- Vårt testlabb "stängde" mer eller mindre pga redaktörerna blir värvade av datortidningar där dom får lite pengar för testerna.

Exemplen är många.

Alla säger "det är 100% omöjligt att få någon att betala får något på nätet" så man drar sig in i det längsta för att inför något dylikt. Å andra sidan känns det som att 99mac är en av få sajter som skulle kunna ta betalt pga det unika material vi förser medlemmarna med.

Betalningsviljan kommer nog prövas ganska snart - vi kommer troligen starta en insamling för ett mycket specifikt (och roligt!) ändamål redan nästa vecka.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 22:27

Idén med insamlingar tycker jag låter väldigt bra.
Om ni inte har resurserna att göra ett bild eller video-repotage av tex. macworld så kan ni ju ha en insamling som ger den tusenlappen som krävs.

Det här med testlabbet borde ju ändå kunna fixas då ni har väldigt nära kontakter med Apple Sverige, kan inte dom bjussa på något recensionsexemplar då det kommer nya produkter?

Problem är ju inte att få tag i prylar - vi kan få tag i allt vi vill testa.

Vårt problem är att dom som är duktiga nog och som verkligen levererar ett test i tid jobbar professionellt med tester. Martin Belak är ju superduktig (på allting har det visat sig) så han jobbar för Medströms dataförlag nuförtiden.

1
Bevaka tråden