Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya prylar till PB G3

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-02-19 11:09

Okej, nu har jag beslutat mig för att uppgradera till Panther.

Har en PB G3 Lombard. Har förstått att jag får lämna i den eftersom ett minne måste plockas ut just under uppgraderingen.

Jag känner mig fortfarande inte helt trygg i att lägga in Panther, så jag tänker skicka över hela hårddisken på en extern dito.

Vill ju ha en FW HD, så det blir till att köpa en adapter. Har kollat på två produkter. Vad säger ni om dem:
• FireSmart ALU 120GB - 1862kr
• La Cie FireWire800 Cardbus PC-Card - 869kr

(priser ink moms, ex frakt - Macoteket)

Är det ett bra köp? Eller har ni andra förslag?

Fråga två (som kanske passar i en annan diskussion):
Måste jag installera om alla program, eller kan jag använda Copy Cloner (heter det väl) till att flytta över från den externa hårddisken?

/Bosse

Det är inte så stor mening att köpa ett FW800 PC-Card till en FW400 disk, eller?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-02-19 11:34
Ursprungligen av Björnström:

Det är inte så stor mening att köpa ett FW800 PC-Card till en FW400 disk, eller?

Satan så petigt det kan vara då...

Nå, det blottar mina kunskaper inom området.
Om vi vänder på det då, och säger så här:

Jag vill ha en externd HD till min PB Lombard. Vilken utrustning rekommenderar ni att jag köper?

/Bosse

Köp mycket minne till din Powerbook och en snabb 2.5" disk - det gör stor skillnad.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-02-19 12:04
Ursprungligen av Björnström:

Köp mycket minne till din Powerbook och en snabb 2.5" disk - det gör stor skillnad.

Jag har max minne (512) och har köpt ny intern HD (20 Gb).
För att vara en så pass gammal burk är jag helt nöjd med prestanda. Det är inte där problemet ligger.
Enligt inlägg här på 99mac så ska den till och med bli snabbare med Panther.
Men strulet med att man måste plocka ut ett av minnena (vilket jag inte kan/vill meka med själv) gör att jag inte har 100%-igt förtroende för Panther. Än. Och vill lägga över befintlig data från interna HD:n till extern. För att sedan kunna lägga tillbaka det jag vill ha på den interna.

Och när jag ändå funderar på att köpa en extern HD, kan jag ju lika bra dra på med utrymmet (har redan 20 Gb extra på min sons PC, på nätverk via Ethernet, men det känns verkligen inte säkert att lägga över all viktigt data från Macen till en PC-HD).

Jag vill ha en extern HD som jag kan använda flitigt och som jag - om möjligt - kan boota med.

Så frågan kvarstår, vilken utrustning ska jag ha? (utgår från att jag ska köpa en FW-adapter)

/Bosse

[edit: stavfel)

Jag skulle satsa på en Pocketdisk - dom är ju så små och drivs av Firewirekabeln. Hur ofta kommer du använda disken? Hur stor disk behöver du egentligen?

Ett tips är att flytta din befintliga disk till ett Pocketchassi (tar 2 minuter) och sätta i en ny snabb disk i din Lombard. Chassin kostar ifrån 320kr på www.speedmania.se och finns i USB-version. Att köra USB1 mellan din Lombard och chassi går långsamt (1MB/sek) men om du inte använder den ofta är det ju ett superbilligt sätt att göra det du vill.

Lägg pengarna på en 7200rpm eller 5400rpm 2.5" hårddisk till din bärbara istället.

Jag tror du ska ha följande:

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=50100&group=normal&stamp=1077194143&extended_info=359881

(Firewire PC-Card) 379kr

- Valfri Firewire hårddisk i 2.5" eller 3.5" (smaksak - 2.5" drivs av själva FW-kabeln men 3.5" kräver strömadapter). Köp din hårddisk ifrån Macoteket eller tex Speedmania.se (som jag driver).

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-02-19 13:32

Har beställt. Hoppas det blir bra nu...

Oki, jag har varit inne på din sida. Bara för säkerhets skull, innan jag klickar på "Kassa":

Om jag beställer adaptern du rekommenderade, passar det då bra med följande:
Speedmania Desktop Pro Firewire
Valt alternativ:
Hårddisk 3,5 tum: 160GB 7200rpm
Kylning: Fläkt medföljer

Jag kommer bara att ha disken för lagring, alltså inte jobba aktivt mot den. Behövs då fläkten? Är ju bara en hundring extra, men jag tänker på ljudet.

Kan jag använda Copy Cloner för att flytta över allt innehåll på min HD, och sedan använda Speedmanian att starta upp med?

/Bosse

Senast redigerat 2004-02-19 15:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-19 15:33

Kör Panther på en Lombard. Läste om alla problem, sedan tog jag backup och chansade. Panther gick hur smidigt som helst att installera. Har 64+256 MB RAM. Installerade först en nedbantad Panther på en alternativ partition om det skulle bli instabilt efter. När jag sedan upptäckt att jag hade stabil uppgradering installerade jag ny systemmapp på samma partition där Jaguar finns. Kör alternativet där man skapar en ny system folder och sparar den gamla.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-02-19 15:38
Ursprungligen av Oloff:

Kör Panther på en Lombard.

Hyvens! Tack för tipset!

/Bosse

Fläkten är väldigt populär har vi märkt - på snabbare diskar kan det vara bra med lite kylning även om det tyvärr skapar ett litet fläktljud.

Jag kom på en grej: stödjer ditt Pc-Card verkligen boot via Firewire?? Inte alls säkert kom jag på!!

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-02-19 16:37
Ursprungligen av Björnström:

Stödjer ditt Pc-Card verkligen boot via Firewire?? Inte alls säkert kom jag på!!

Hm.. Och det betyder vaddå...?
Att det inte funkar alls, eller att det inte funkar att boota från den externa HD:n (det sistnämnda kan jag leva med)?

/Bosse

jag kör panther på min lombard och det funkar helt ok, har inga problem alls, vad är det för problem det skulle kunna vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-19 18:33
Ursprungligen av anders gbg:

jag kör panther på min lombard och det funkar helt ok, har inga problem alls, vad är det för problem det skulle kunna vara?

Det verkar mest ha handlat om inkompabilitet med interminnen. Ett problem som återkommit för vissa Lombard ägare, nu senast med panther intallation. Vissa har kommit runt det genom att plocka ut interminne vid installation, köra med bara 128 MB osv. Men själv klarade jag mig från allt detta

1
Bevaka tråden