Studentrabatt hos återförsäljare?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

När jag handlar på Apple Store kan jag ju som student håva in en skön studentrabatt men hur är det hos återförsäljare typ inLife eller PCSuperstore? Någon som vet?

När jag frågade inLife för ett år sedan sa de att de var i förhandling med Apple för att få erbjuda studentrabatt. Vet inte hur det gick dock!

Jag ställde exakt denna fråga till Bjers - han svarade: "Nej vi jobbar endast via Mecenat och AppleStore. Vi vill ha en direkt relation med respektive student/kund".

Ursprungligen av Björnström:

Jag ställde exakt denna fråga till Bjers - han svarade: "Nej vi jobbar endast via Mecenat och AppleStore. Vi vill ha en direkt relation med respektive student/kund".

läs "vi snor helst dessa kunder från våra åf"

• Oregistrerad
  • 2004-02-19 00:11

Tydligen kan man få rabatten om man handlar på ett AppleCenter, det fick jag i alla fall.

Jaså? Kan det vara så att "Education Partners" får den möjligheten?

• Oregistrerad
  • 2004-02-19 00:21
Ursprungligen av Björnström:

Jaså? Kan det vara så att "Education Partners" får den möjligheten?

jag vet inte, men det är apple som ger applecentret rabatt om kunden är student/lärare som jag förstod det.

• Oregistrerad
  • 2004-02-19 00:22

Är det inte så att om man går direkt in på Apple Store och vidare till Utbildningssidan så får man en rabatt ?
Men vad som är lite lustigt ät att om man går in via Mecenat till Apple Store så får man mer rabatt. Blev ganska förvånad över det själv. Min iBook blev billigare än väntat vilket jag inte klagar på.

Mmm, tack för svaren. Det blev en runda till PCSuperstore i slutändan. Fördelen med att köpa över disk är att man kan kolla datorn innan man halar upp pistolerna. Skriver detta på en just upp-packad iBook G4. Dags att ge sig ut på minnesjakt..

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 07:53

Kanske lite sent påkommet för den ursprunglige frågeställaren, men Macademic (i Uppsala) ger någon form av rabatt till lärare och studenter; om denna rabatt är identisk med den man får via Mecenat ska jag låta vara osagt, men jag antar att den nyfikne snabbt kan hitta svaret på företagets hemsida (www.macademic.se).

Ursprungligen av Leif Karlsson:

Mmm, tack för svaren. Det blev en runda till PCSuperstore i slutändan. Fördelen med att köpa över disk är att man kan kolla datorn innan man halar upp pistolerna. Skriver detta på en just upp-packad iBook G4. Dags att ge sig ut på minnesjakt..

Hur mycket fick du betala???... jag måste ha en med!!!

Ursprungligen av Silvetisson:

Hur mycket fick du betala???... jag måste ha en med!!!

11 495,-

Ursprungligen av Leif Karlsson:

11 495,-

Ok men du fick alltså ingen rabbat?? eller??

Ursprungligen av Silvetisson:

Ok men du fick alltså ingen rabbat?? eller??

Nä, ingen rabatt.

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 21:58

Den generella studentrabatten får man bara via AppleStore Edu. Att man kan köpa med studentrabatt hos en ÅF (som mig tex) är bara ett resultat av att det finns ett avtal mellan en högskola och en ÅF. (Göteborgs Universitet i mitt fall). I princip innebär det att jag sänker priset ytterligare utan motprestation.

• Medlem
  • 2004-02-24 23:22
Ursprungligen av Schuckert:

Den generella studentrabatten får man bara via AppleStore Edu. Att man kan köpa med studentrabatt hos en ÅF (som mig tex) är bara ett resultat av att det finns ett avtal mellan en högskola och en ÅF. (Göteborgs Universitet i mitt fall). I princip innebär det att jag sänker priset ytterligare utan motprestation.

GU? MacForum har också avtal med GU. Varför är det ingen som har avtal med Chalmers? Det finns ett 15-20-tal institutioner med ca 8000 studenter och 2000-3000 tusen anställda. Skulle det kunna vara intressant?

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 22:44
Ursprungligen av 3OPAH:

GU? MacForum har också avtal med GU. Varför är det ingen som har avtal med Chalmers? Det finns ett 15-20-tal institutioner med ca 8000 studenter och 2000-3000 tusen anställda. Skulle det kunna vara intressant?

Jag tror att det finns något slags avtal med Chalmers via en PC-ÅF, där Mac-Support har halkat in på en räkmacka.

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 02:22

Är det något som egentligen hindrar en återförsäljare från att säga att alla som kan bevisa att dom studerer (läs har CSN-kort) får 10% på det dom köper? För som jag har förstått det så är det ju inte så att företagen får några pengar för att dom ger studentrabatt, utan dom måste betala till Mecenat.

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 22:54
Ursprungligen av DrRotmos:

Är det något som egentligen hindrar en återförsäljare från att säga att alla som kan bevisa att dom studerer (läs har CSN-kort) får 10% på det dom köper? För som jag har förstått det så är det ju inte så att företagen får några pengar för att dom ger studentrabatt, utan dom måste betala till Mecenat.

Problemet är att ÅF får stå för den rabatten själv och då blir det förlust på varje affär. Lägg därtill att studenter är extremt krångliga och krävande (ingen kritik, bara fakta) och därför kräver mycket mer tid än en normalkund. Ebberöds bank i slutändan.

Därför går Apple via Mecenat eftersom ÅF helst inte vill jobba med studenter.

DrRotmos: om skolan skickar ut lappar till alla studenter om att de har teknat ett avtal om rabatt med en viss handlare så är det otroligt bra reklam för den handlaren

1
Bevaka tråden