Home Theatre PC

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag har skaffat plasma och letar efter en vad jag skulle vilja kalla "Home Theatre PC". En liten rackare till dator som ska klara filmuppspelning, fotovisning (tänkte arkivera allt från DV-kameran och digitalkamerna på HD istället för att bränna i alla lägen) samt -möjligen viss- mail/surfning.

Heslt vill jag ha en knäpptyst Cube. Den är snygg, tillräckligt snabb, har DVI-utgång (med adapter), jag kan ha mitt Apple blueTooth-tangentbord/mus på soffbordet (med D-Link adapter) och köra iPhoto, DVD-Spelaren, Safari osv. på skärmen.

Men ? 10.000:- för den gamla kärran är tveksamt.
Tror ni jag kan hitta nå´t annat bra alternativ?

// johannes

... men visst vore Cube klockren...

iChat i 42" med iSight på skärmen! Grymt!
iTunes med Visualizer via surround-stärkaren när det är förfest med grabbarna!

iTunes finns för Windows men jag vet inte om jag vill släppa in PC i hemmet... Inget vet riktigt vad som kan hända...

Hur löser jag detta? Har nå´n en Cube till salu för 5000:-? Aj, slåss inte! Man kan väl försöka?

Kan vara svårt att hitta en Cube för dom pengarna men det här kanske kan vara något istället:

Shuttle SK-41G Aluminium 1x5.25 2x3.5 KM266 1PCI 1AGP 2DDR-DIMM VGA LAN Firewire Audio SocketA (Heatpipe kylning)
I Lager Ord.pris
1595.00
Shuttle PN31 Infrared Remote Control, External USB Connector
429.00
Seagate Barracuda 7200.7 ST340014A 40Gb 7200rpm UDMA100 IDE
495.00
Sparkle GeForce4 MX4000 128MB DDR TV-out RETAIL AGP
599.00
TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2.5
405.00
AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA
695.00
LG Electronics GDR-8161BN DVD-ROM 16X DVD/48X CD bulk IDE
329.00

Totalt exkl moms 3637.60
Totalt inkl moms 4547.00

Hm.. ja, kanske kanske... men en PC... det skulle bli min första...

Kör min Powerbook via en Zinweel linjefördubblare upp till min projektor AE-500 till 100" FUNKAR SKITBRA.

Var lite inne på blåtand också men efter noga utvalda prudukter blev det ett tangntbord från Logitech som har kostat 599 men nu 299.. T.o.m Apple Loggan på kommando tangenten funkar perfekt.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=46262

• Medlem
  • Gällivare
  • 2004-03-28 13:03

Äldre iBook eller Powerbook borde ju också fungera, borde inte vara så svårt att hitta en för 3000-5000:-

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-28 16:57

Eller en beggad PMG4 gott om plats för extradiskar, med ett schysst grafikkort har du världens bästa mediaserver...
Håller du dig undan för MDD-modellerna är de hyfsat tysta oxå...

motif:
Är det en Brite-View från Zinwell du kör med? Jag måste fråga - varför? Det är en skitbra converter och jag använde den själv med min första projektor (AE100), men nu har jag en AE500 och bilden med prog scan via komponent från DVD blir nu klart bättre än vad Brite-View mäktar med. Dessutom är väl Brite-View ett typiskt "nödvändigt ont" om man INTE kör HTPC? Är det inte tårta på tårta att ha BÅDE HTPC och linjedubblare, inte minst när man har en sån fin proj som AE500, som ger ännu bättre bild med komponentkablage direkt från dvd-spelare?

Ursprungligen av Stinky:

motif:
Är det en Brite-View från Zinwell du kör med? Jag måste fråga - varför? Det är en skitbra converter och jag använde den själv med min första projektor (AE100), men nu har jag en AE500 och bilden med prog scan via komponent från DVD blir nu klart bättre än vad Brite-View mäktar med. Dessutom är väl Brite-View ett typiskt "nödvändigt ont" om man INTE kör HTPC? Är det inte tårta på tårta att ha BÅDE HTPC och linjedubblare, inte minst när man har en sån fin proj som AE500, som ger ännu bättre bild med komponentkablage direkt från dvd-spelare?

Tjena.. Jo visst blir det tårta på tårta.
Har faktiskt inte kollat upp att koppla direkt via DVi el VGA/PC ingången kanske blir bättre.
Men jag har kvar min Zinwell sen AE 100 tiden så det blev den jag kopplade in min PowerBook i.
Har inte tänkt på det andra alternativet får nog dra en sladd och kolla... Det jag vet med Zinwell är ju att den skalar om bilden så den fyller vilket den inte gjorde när jag kopplade direkt till en projektor då fyllde den inte hela duken.

motif//
ja, DET är förstås en poäng - att låta Brite-View skala upp powerbook-bilden över hela filmduken! Jag kollar rätt mkt nedladdad amerikansk tv med hög kvalitet och har stört mig på att jag "bara" får ca 50 tums bild på det avståndet jag har mellan duk och projektor (kopplar då DVI-in). Måste rota fram Zinwell-boxen och testa!

• Oregistrerad
  • 2004-03-30 10:25

Om du inte hittar en cube billigt så kanske en nanode är ett alternetiv. Om du bara ska ha den till att se på film och liknande och inte till viktiga saker som arbete så kanske det räcker med en pc.
http://www.mini-itx.com/news/nanode/

1
Bevaka tråden