Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fler frågor och svar med Bjers

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommentera här!

Oscar rules!
Det är verkligen kul med denna "öppenhet" som bara för ett par år sedan var helt otänkbar.

Japp - det är faktiskt väldigt bra för oss macanvändare.

Om vi vill kan vi fördjupa samarbetet rejält genom att ha direktkontakt med flera olika källor inom Apple men det kräver ju mycket tid och resurser ifrån vår sida.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 22:41

Citat ur intervjun .

"Jag använde nyligen InLife som är Service Provider nyligen när min personliga iMac G4 fick problem med DVD-enheten. Jag lämnade in maskinen på en tisdag och dagen efter var maskinen klar"

Hmmm...undra varför

/e

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-02-19 08:05

Tidigare hade jag varit övertygad om att mottot var "Att verka men inte synas" eller hur det nu var Wallenbergarnas motto var.

Som sagt tidigare bra med förklaring till tystnaden i reklamen, men något mer, oavsett budget tycker jag man kunnat prestera, även riktat mot icke-macanvändare.

Ursprungligen av Björnström:

Kommentera här!

Här kommer två frågor till!

Två frågor till Oscar Bjers!

Fråga 1

Jag undrar varför auktoriserad återförsäljare som Kullande & Kullander inte kan ha samma rabattsystem som Applestore har ( 10 % Rabatt för studenter ) utan enbart Applestore.
Varför, ju för många studenter har frågat mig (Jag är studentrepresentant vid Lund universitet gällande datorer) samt påpekat att man inte vill låsa upp pengarna som AppleStore gör när man beställer en Mac av dem. Utan många vill kunna köpa en Mac av t.ex. en auktoriserad Mac återförsäljare som Kullander & Kullander i Malmö! Speciellt när Apple samarbetar så intimt med Kullander & Kullander.
Vilket resulterade att Apple har gjort Kullander & Kullander till auktoriserad återförsäljare.
Kullander har redan handlat fram student lån för studenter nu fattas bara att kunna få student rabatt via CSN/Mecenatkortet lokalt hos Kullander & Kullander. Vinsten går ändå till Apple.

Fråga 2

Varför är inte Apple mer aktiv mot studenter vid i t.ex. Lund universitet! Jag har varit vid Lund Universitetet i tre år och jag har inte set eller hört något pip från Apple under hela min tid vid Universitetet. ( Jag är med i datorföreningar och styrelse för dator kommitté )
Varför gör inte Apple Sverige mer aktiv kampanjer mot studenter samt kommer ner till universitet med demo produkter så att man kan se och höra mer av Apple! Eller har presentation möten på Universitetet varje termin med någon representant från Apple!

MVH Hunter ( Peter )

Det har vi redan fått svar på:

1. Apple vill ha direktkontakt med sina kunder och har valt att endast jobba genom Mecenat (idag) för att få 10% studentrabatt för verifierade studenter.

2. Apple erkände att dom har dålig kommunikation med landets studenter - satsningen sträcker sig till ovanstående erbjudande samt Education Store för lärare. Läs mer här: http://www.99mac.se/vbindex.php?id=33

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 16:39

Hunter78: Jag är också student vid LU, och jag måste säga att jag tycker mig se en hel "massa" Mac:ar stående på de olika instutitionerna runt om i stan. Macanvändandet är ganska tätt i Lund, överlag. Vilket iofs inte säger så mycket, men ändå.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 17:49

Bjers säger detta angående marknadsföring för mac os virusfri miljö: "...Det vore kostsamt att få att marknadsföra och frågan är om det räcker för att motivera företag och konsumenter till att byta plattform."
Kan det verkligen vara såhär? De flesta jag känner är jätterädda för virus och många irriterade över att behöva oroa sig. Dessutom tror jag att många företag är trötta på problemen och kostnaderna virus och maskar orsakar. Visste de att det fanns ett än så länge virusfritt alternativ tror jag många skulle tänka om. Men... det är ju Bjers som borde veta bäst om det här... vad vet jag..

en sak som jag tycker är viktigt - det är hur man kan konfigurera apples datorer on-line. en powermac går väl att konfigurera det mesta - men ta en powerbook till exempel - jag skulle vilja ha maxad processor till en 15.2" powerbook - eller varför inte till en 12". När jag kör bärbart så är formfaktorn viktig - och då vill jag inte "bli tvingad" till att köpa 17"'aren :rolleyes:

mer valfrihet!

annars kan jag bara gratulera till "iPod the trojan" - skall köpa min första när mini'n anländer

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 00:32
Ursprungligen av el gringo:

en sak som jag tycker är viktigt - det är hur man kan konfigurera apples datorer on-line. en powermac går väl att konfigurera det mesta - men ta en powerbook till exempel - jag skulle vilja ha maxad processor till en 15.2" powerbook - eller varför inte till en 12". När jag kör bärbart så är formfaktorn viktig - och då vill jag inte "bli tvingad" till att köpa 17"'aren :rolleyes:

Jag håller med gringon här! Jag skulle vilja ha en 12" PB med samma CPU som de större PB'arna!

/jensa

Vi kommer träffa Bjers med jämna mellanrum i fortsättningen - kommunikationen mellan 99mac och olika delar av Applle (vi måste inse att tex AppleStore, Apple USA och Apple Sverige inte är samma organisation) har blivit mycket bättre under 2004.

Jag kommer samla på mig en massa frågor för att ställa alla relevanta frågor vid ett tillfälle - förhoppningsvis kommer vi ha möjlighet att spela in detta på DV för att via ett "webcast" med allting vid tillfälle.

1
Bevaka tråden