Uppgradera?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 20:11

Sådär, nu har jag bytt bort emacen mot en powermac quicksilver 800.

...men det blev en del pengar över

Vad bör jag uppgradera för att få bäst prestanda i Spel? (endast i spel som jag tycker den är slö)

Nuvarande konf: cpu: 800Mhz, gfxkort: Radeon 7500 32mb

Vad gör mest skillnad, nytt grafikkort (radeon 9000 eller 9800) eller ny cpu (1.4Ghz) eller någon form av medling.

Säg en budget på 6000:-

...sen, är det några som vet om en bra crt 17" skärm som passar fint med mac för 1500-2000? snodde min aoc 17" pc skärm & den va kass på mac, saknar en del upplösningar bla. Har funderat på Hyundai.Q770S som macoteket säljer. Några erfarenheter?

Senast redigerat 2004-02-17 21:31

Det beror på vilka spel och vilken upplösning du kör med. Är dina spel fortfarande slöa i 640x480 med låg upplösning så behövs en snabbare CPU. Jag körde ett år med ett ATI 8500 i en G4/400 och då var CPUn helt begränsande. Går det rasande bra i 640x480 och kroknar betänkligt i 1280x1024 med allt godis på är det grafikkortet som falerar

Läs alla tester på www.xlr8yourmac.com, en genomskummning tyder på att ett R9000 inte kommer att ge en dramatisk skillnad i prestanda i äldre spel som UT och Quake III. När det gäller nyare spel hänger ju en del på stöd för nya funktioner som pixel shaders etc.

Ett annat problem är det enorma hålet i mitten på ATIs Mac produkter. R 9800 är ett monsterkort som säkert skulle hänga med en 6 GHz G4 medans R 9000 är ett budgetkort som inte är mcyket snabbare än det du har. ATI borde verkligen fräsha upp Mac linjen och byta ut 7000 med ett 9000 PCI och 9000 AGP mot 9600 eller något ditåt. På PC sidan kostar ju ett 7000 kort 400 kr och 9000 under tusenlappen så det är inte riktigt läge att köpa ett ATI kort om man inte vill ha nya funktioner just nu.

Jag har varit mycket nöjd med Philips och Samsung 17" CRTs

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-19 15:47

Sonnet eller powerlogix?

Ok, då börjar det klarna lite, får köpa båda helt enkelt

Är det någon skillnad mellan sonnet och powerlogix kort? såg att powerlogix säljer dual kort (även om det nästan blir billigare att köpa en ny mac). Någon som vet nått om dessa?

Mitt tips till dig är att köpa en spelkonsol istället. En Quicksilver 800 kommer aldrig bli en bra spelmaskin. För 6000 kronor får du en GameCube i valfri färg med extra en kontroll och ett minneskort + åtta spel. Eller så kan du köpa en Playstation 2 eller Xbox med något färre spel.

• Oregistrerad
  • 2004-02-22 02:19

i nya spel så gör ett nytt grafikkort mes skillnad har du 256 i ram minne bör du också utöka till 512

Med en budget på låt oss säga 6K så får du en pc med ruggiga prestanda för spelandet bra mycket bättre än den värsta spelkonsoll som finns nu (Xbox). Våga köra båda plattformarna och inse att båda har sina respektive fördelar och nackdelar.

Pc:n är oslagbar när det gäller spelandet just för att hårdvaran är sanslöst billig. men det vet ni ju redan ser jag...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-22 11:39

Galen!

Jag vet vad jag borde köpa, men jag är lite knäpp & vill ha fart på min quicksilver. Det kommer troligtvis att bli ett sonnet g4 1.4Ghz & Radeon 9800 kort, nästan billigare att köpa en g5 1.6 jag vet ...Men nu så kan jag inte skiljas från min QS! Men med ovanstående köp så borde det gå att fläska på grafiken i tex halo eller????

Jag har redan 1gig i ram

• Oregistrerad
  • 2004-02-22 11:41

Spara pengar ett tag till och köp en G5?
Annars är faktiskt pc som spelmaskin inte så dumt. Det är ju där alla spel finns... eller til konsoler då. Jag hade nog köpt PC. Med ett GF4 Titanium klarar man sig ganska långt.

Det är verkligen att kasta pengarna i sjön och skjuta sig i foten och köpa ett G4 1.4Ghz kort och stoppa i din quicksilver. Bättre då att spara pengarna och sälja din nuvarande och sedan köpa dig en G5.

Du kommer bara att bli besviken och knäpp är du ju redan....

Din nuvarande maskin är ju begränsad i minnesbussar och övrig hårdvara så det är verkligen att skjuta över målet och satsa slantar som du aldrig får igen vid en försäljning.

Det finns inga genvägar till bättre prestanda.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-22 11:59

Det blir ingen PC eller Spelkonsol!

Jag vet att jag får en bra Spel-PC för dom pengarna! men jag tror att jag måste förklara mig.
Jag har redan en Fet PC + att jag nyss sålde min PS2:a. Det ligger till på det här viset att jag är lite perverst intresserad av att uppgradera & hålla på, tex fläska i en 040 processor i en gammal amiga & uppleva eufori när jag gör animiationer i deluxepaint

Sen så spelar jag inte särskilt mycket (kul ett tag, men lessnar snabbt) utan ser det mest som en bekräftelse över att man fått bättre prestanda.

Det jag kort vill veta är om det jag tänker köpa är bra grejer, om jag kommer få "det stora flinet" över att ha en nästan dubbelt så snabb burk?

+ att en G5 dubbelpropp kommer köpas så fort rev.2 kommer

Den lär ju knappast bli dubbelt så snabb med 1.4Ghz så det flinet lär utebli...Köp dig en G5 så får du nog flina...

Bättre att smila och småle en smula istället för att gå i lera och sörja...

Jag kan delvis förstå intresset för att uppgradera även om det inte är det billigaste sättet att får prestanda. Men varför inte nöja sig med grafikkortet och sedan kolla upp hur du överklockar processorn på xlr8yourmac. Det finns ju små risker med överklockning, men det låter ju som om du inte är särskilt rädd för att slänga pengarna i sjön.

• Oregistrerad
  • 2004-02-22 15:19

om du gillar att uppgradera saker kan du ju uppgradera mitt grafikkort. Ett 9600 pro kanske? det hade jag gillat.. och du hade nog gillat prestandaskillnaden!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-26 16:53

Nästan klar :)

Sådär, ati 9800 pro & dual 1.33 Ghz

över 200 fps i quake 3
Rainbow Six 3 - Raven Shield flyter kanon med all grafik på max!
Halo snyggt som attan, men hackar en del med allt på max (verkar dåligt portat)
dvd2one tar sig igenom en hel film på 13 minuter (mot tidigare 45+)
Virtual PC 6.1 användbart (går till o med att se film i mediaplayer)

Speedrun:

Före uppgradering av processor (fast efter installation av radeon 9800)
Graphics 141
Harddrive 396
Processor 281
RAM 986

Efter:
Graphics: 220
Harddrive: 897
Processor: 480
Ram: 1691

Cocoabench: 22.87 (dock en del apps i bakgrunden).

Kostnad (hittils):
Powermac QS 800, 512MB (Beg.)
5000:-
Superdrive 4X
1300:-
ATI Radeon 9800 128MB
4494:-
512MB minne
1000:-
Gigadesigns dual 1333Mhz (inkl frakt)
6001:-

Summa: 17794:-

Direkt billigt är det ju inte, men j***igt kul
Kör enligt uppgift om en singel G5 1.8, vet ej om det stämmer. Ruggigt fort går det i alla fall.

Lite om vart jag kommit över grejorna:
Beg. QS hittade jag på torget vars namn man ej får skriva här
minne hos en pc återföräljare, gfx kort o superdrive hos makoteket

Processorkortet är en liten egen historia:
Tänkte först köpa en singel Sonnet ST G4 1.467 hos macoteket där dom menade att den skulle passa i min qs 2002 800Mhz. Efter att själv ha kollat på sonnets hemsida där det står att den endast passar i qs 2001 & lägre G4or så kollade macoteket upp det & det stämde tyvärr.
Bestämde mig då för en powerlogix 1.467 från Nova Int. Ringde dit och fick prata med en engelsman som kunde utmärkt svenska. Han lät meddela att dom för tillfället hade problem med sina datasystem och bad att få återkomma. Han fick mitt nummer men ringde aldrig upp, trots att jag ringde upp igen så bad han en en gång att få återkomma vilket han aldrig gjorde. Dåligt!
Provade då hos PowerPC i lindköping, beställde & inget hände. Skickade mail och undrade hur det gick, fick då veta att dom hade problem med powerlogix och processorn jag beställt hade slutat tillverkas, beklagade sig och undrade om jag hade några förslag. Jag föreslog då Gigadesigns, vilket han skulle kolla upp. Detta var den 13 Mars fortfarande inget svar! ännu en gång dåligt!

Blev till sist en dual 1333 från macsales (over there) drygt 6001:- med frakt. kom 7 dagar efter beställning, och då är den först testad i en qs av gigadesigns
Lätt installation och hittils inga problem, REKOMENDERAS!

Nu är det bara ett s-ata kort & en s-ata disk kvar

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-26 20:46

Åh herrejävlar... här tokspenderas det pengar ser jag.
Ursäkta uttrycket, men det verkar ju rent idiotiskt att inte gå på en G5:a direkt istället.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-26 21:10

Idiotiskt

Idiotiskt ja! men jag har snabbast QS här

Skämt å sido, jo visst vore det bättre att lägga pengarna på en g5a. Men nu har jag det här lite som ett intresse.

Men säg att man redan har en g4 med mycket minne, så är 6000:- för en processor ganska billigt mot en g5. Prestanda lyftet blev enormt!

Sen så kan man även se det såhär:

G5 1.6 Ghz med 1Gbyte RAM + ATI Radeon 9800 = 25091:- (Apple store med minnes rabatt)

Säg att du har en G4 Digital audio eller quicksilver med superdrive så blir prislappen: 11495:- för minne, gfx kort och processorkort.
Och du får en dator som är kraftfullare för 13596:- mindre pengar.

Men du har säkert rätt jag är nog en idiot, i alla fall galen

Idioti och förnuft går sällan hand i hand...;)

• Oregistrerad
  • 2004-03-26 21:06

:rolleyes:

ey, sluta vara efterkloka nu!

hugg har tydligen haft roligt med detta, så jag tänker iaf ge honom beröm för det.

1
Bevaka tråden