Dual eller Singel?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-16 16:38

Är inne på att skaffa mig en "ny" mac på beg. marknaden (min tredje), hittat två av intresse.

Så vilken tycker ni jag ska välja? QS dual 867 eller Singel MDD 1Ghz med 800 FW.
133Mhz bus & GeForce 4MX 64mb på båda.
Inget behov (nu i alla fall) av 800 FireWire.

• Oregistrerad
  • 2004-02-16 16:54

Om jag inte minns helt fel så är 2x867 den modellen som låter högt som en hårtork.
Om det är fallet så hade jag utan tvekan valt en singelmaskin såvida det inte är väldigt billigt att byta ut fläktarna.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-16 17:40

Nja, jag skulle tro det är tvärtom - de tidiga maskinerna i MDD-serien var det som kallades "vindtunneln", Quicksilver-maskinerna är tystare.
Jag skulle satsa på dual-maskinen, helt klart.

• Oregistrerad
  • 2004-02-16 18:11

Om det är som Nillon säger. Köp 2x867Mhz. Så länge den är tyst.

• Medlem
  • 2004-02-16 18:17

Jag har bestämt för mig att även dual 867 låter en hel del. Om MDD 1 Ghz har utbytta fläktar så låter den nog mindre än vad dual 867 gör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 21:06

Jag har en dual 867 som inte låter som "en hårtork". Beror lite på när den är skeppad, eller om den förre ägaren utnyttjade Apples uppgraderingsprogram för att byta fläktarna. Du får bättre prestanda i dubbelprocessorn, så om de kostar ungefär lika mycket rekommenderar jag definitivt den! (Om den inte blåser för mycket...)

QS-macarna levde faktiskt om riktigt mycket de med. Inte samma irriterande oscillerande ljud som i MDD-macarna, men helt klart ett ordentligt irritationsmoment enligt mig iaf. En MDD-mac som fått Apples utbytesdelar brukar däremot kunna ha en rätt OK ljudnivå, åtminstone de modeller som har lite lägre klockfrekvens. Å andra sidan sägs det vara lättare att byta fläktar i en QS, så med en investering i några Panaflo-fläktar och någon timmes skruvande kan en sådan säkert bli rätt behaglig. Eventuella kvarvarande garantier lär ju iofs försvinna då, men det kanske du kan leva med?

• Oregistrerad
  • 2004-02-16 23:44

dubbelproccessor maskiner lever ju längre prestandamässigt. välj dubbeprocessor tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 12:49

Jag har haft båda modellerna och kan intyga att båda väsnas en del, den äldre dualmaskinen skulle ljudmässigt kunna ligga lite bättre till. Prestandamässigt skulle jag inte tveka. Kör dubbelprocessor!

• Medlem
  • 2004-02-17 13:02

Fanns det verkligen en Quicksilver som var dual 867MHz? Vad jag vet så fanns det en Quicksilver på dual 800 och en singel 867, och senare även singel 800MHz.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 13:07
Ursprungligen av XedoZ:

Fanns det verkligen en Quicksilver som var dual 867MHz? Vad jag vet så fanns det en Quicksilver på dual 800 och en singel 867, och senare även singel 800MHz.

Äuhm :rolleyes: så kan det har varit...det var en singel 867 och en dual 800 och en singel 1GHz jag hade...

Men jag rekomenderar ändå dualmaskiner om det skiljer så pass lite i processorhastighet. Men det är naturligtvis bara vad jag tycker

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-17 17:27
Ursprungligen av XedoZ:

Det har du nog rätt i... enligt Mactracker fanns Quicksilver i dual 800 och senare dual 1000.
MDD fanns däremot i dual 867.

Var hittar man Panaflo 120 mm fläktar i Sverige?
De ser ju ut att vara de bästa fläkarna med bra kylning för de applikationerna som Pabst inte räcker till för

• Oregistrerad
  • 2004-02-18 15:44
Ursprungligen av DrBoar:

Var hittar man Panaflo 120 mm fläktar i Sverige?
De ser ju ut att vara de bästa fläkarna med bra kylning för de applikationerna som Pabst inte räcker till för

www.overclockers.se har både papst och panaflo.
Jag vet inte hur de är på Mac, men på pc så räcker då papstarn till för de mesta, och den är mkt tystare.
Men jag är inte så inne på Mac ännu

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-02-18 15:27
Ursprungligen av hugg:

Så vilken tycker ni jag ska välja? QS dual 867 eller Singel MDD 1Ghz med 800 FW.

Om du skall köra MacOSX är det en enorm fördel med en dubbelprocessormaskin enligt min erfarenhet. En kompis har en dual 450 som känns lika rapp som hans iMac 17'' 1GHz. Med OS9 är fördelen med den extra processorn knappt märkbar.

1
Bevaka tråden