Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen mer TV-reklam enligt Bjers

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-16 17:33

Risken med att bränna en stor budget på reklam skulle väl vara att det blir lite "vapor" över det hela - alla har hört talas om produkten, men den finns inte att prova någonstans.
Då tror jag mer på idén med en Pro Store i varje lite större stad, där man bara kan gå in och känna lite på maskinerna och prata med försäljare.

Enligt Bjers har man nu iPod ialla SIBA-butiker, någon som vet om det stämmer ännu?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-16 17:44
Ursprungligen av Björnström:

Enligt Bjers har man nu iPod ialla SIBA-butiker, någon som vet om det stämmer ännu?

Finns en pod på siba i Karlstad

Jag har en svag känsla av att vi kommer få se iPodreklam när ITMS öppnar i Europa, tror inte ni det?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 17:37

Jag får känslan att Apple är styrt med järnhand från USA och från en viss Steve... eller har jag fel?

Ursprungligen av svanerik:

Jag får känslan att Apple är styrt med järnhand från USA och från en viss Steve... eller har jag fel?

Jag minns att Steve Jobs ratade MacPressen och sen fick inte Apple Sverige annonsera där (tidningen var inte tillräckligt cool antar jag).

Har sett en iPod en gång på Siba, inlåst i ett glas-skåp i kartongen 2 meter upp ungefär. Alla de andra små flas-spelarna fanns uppställda i ett ställ och folk klämde på dem och plockade en de ville ha. Hoppas situationen har bättrat sig. Problemet är bara det att det inte räcker med en liten exponering på Siba. Apple måste få ut iPod på bred front i alla konsumentelektronikedjor i hela landet. Att den bara finns i en av butikerna ger intrycket av att det är en "nischprodukt" vilket snarare förstör mer än det hjälper. En massiv bred kampanj inriktad på konsumentelektronikbutiker över hela landet tror jag är vad som krävs för att fightas med JOS det kommande året.

Jag känner "Jens" i "Jens of sweden" litegrann för övrigt, Apple borde ha någon med lite av hans tänkande vad gäller marknadsföring och exponering i sitt marknadsteam...

Citat:

Har sett en iPod en gång på Siba, inlåst i ett glas-skåp i kartongen 2 meter upp ungefär. Alla de andra små flas-spelarna fanns uppställda i ett ställ och folk klämde på dem och plockade en de ville ha. Hoppas situationen har bättrat sig. Problemet är bara det att det inte räcker med en liten exponering på Siba. Apple måste få ut iPod på bred front i alla konsumentelektronikedjor i hela landet. Att den bara finns i en av butikerna ger intrycket av att det är en "nischprodukt" vilket snarare förstör mer än det hjälper. En massiv bred kampanj inriktad på konsumentelektronikbutiker över hela landet tror jag är vad som krävs för att fightas med JOS det kommande året.

Jag känner "Jens" i "Jens of sweden" litegrann för övrigt, Apple borde ha någon med lite av hans tänkande vad gäller marknadsföring och exponering i sitt marknadsteam...

Well. iPOD är den enda spelaren folk vill ha. Kolla i tidningar. Nämns något annat än iPOD? JOS har jag aldrig sett.

Senast redigerat 2011-03-10 14:01
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Well. iPOD är den enda spelaren folk vill ha. Kolla i tidningar. Nämns något annat än iPOD? JOS har jag aldrig sett.

Det är möjligt, men tyvärr så ser jag fler JOS-spelare bland mina kompisar och ute på stan än jag ser iPod. JOS börjar bli skrämmande vanlig i mina kretsar i alla fall, och det känns ju jättesynd när iPod och iPod mini i kombination med iTunes vore ett mycket bättre alternativ för många. Problemet är bara att de inte ens vet om att iPod existerar när jag nämner det för dem...

Citat:

Det är möjligt, men tyvärr så ser jag fler JOS-spelare bland mina kompisar och ute på stan än jag ser iPod. JOS börjar bli skrämmande vanlig i mina kretsar i alla fall, och det känns ju jättesynd när iPod och iPod mini i kombination med iTunes vore ett mycket bättre alternativ för många. Problemet är bara att de inte ens vet om att iPod existerar när jag nämner det för dem...

Kanske, än så länge har jag aldrig ens sett en sådan, medans jag ser kändisar och vanligt folk springa runt och skryta om sina iPods. Till och med min mormor frågade härmomddagen om iPod om man kunde föra över alla vinylskivor dit

Såg några Microsoft anställda ute vid Kista som satt och pratade på T-banan om sina iPods

Om dom inte vet vad en iPod är, då har dom umgås dom i VÄLDIGT snäva kretsar

Vem vet, kanske är ett storstdasfenomen?

Senast redigerat 2011-03-10 15:20
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Om dom inte vet vad en iPod är, då har dom umgås dom i VÄLDIGT snäva kretsar

Vem vet, kanske är ett storstdasfenomen?

Jag bor i Eskilstuna men jobbar i Stockholms innerstad en hel del (främst på östermalm) och det är stor skillnad vad gäller Eskilstuna och Stockholm vad jag kan märka. Ser ofta personer med de karaktäristiska iPod-lurarna i Stockholm, i E-tuna har jag bara sett de iPods mina vänner som jobbar inom reklam och media har. Så det kan nog vara lite av ett storstadsfenomen. Personer i Stockholms innerstad skulle jag tro generellt har mer koll när det gäller vad som är "hippt" och inte hippt, kan det stämma kanske?

Jag tror det är viktigt att Apple med iPod kan nå även de kunder som finns i städer som exempelvis Eskilstuna och Västerås. Här i stan finns det inte en enda Apple-återförsäljare och den enda mp3-spelare du kan få tag på är de som finns på el-giganten (JOS, Creative bl.a.), inte konstigt att Apple inte säljer några iPods här, de finns ju inte ens tillgängliga...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2004-02-17 17:54

Macen säljs som porrtidningar!!

Det är ganska märkligt att om man får en datakatalog så inte finns det någon Mac-dator att jämföra med.
Vill man köpa en Mac eller Mactillbehör måste man veta att Mac finns och be om en Mac-katalog.
Det påminner mycket om hur "snuskiga gubbar" köpte porrtidningar på 50-talet. Jag köpte "lördagsgodis" i samma tobaksaffär och småungar ser mycket de inte borde se. Nu som då.
"Snuskgubbarna" bad om en TopHat och fick en tidning med nakna tanter i. Inte en glass.
Apple gjorde en del strategiska misstag i mitten av 90-talet.
Och har tappat marknadsandelar sen dess trots bra produkter. Är då verkligen marknadsföring i "hemligt" den bästa metoden?

jag tycker att iPodreklamen funkar bra. Alla större musiksajter, svenska som utländska, har iPodreklam. Och den gruppen är väl bra att vända sig mot?

Som Martin har påpekat, har man inte råd så har man inte, oavsett hur mycket man vill.

Sen tycker jag att de fått mycket gratisreklam senaste tiden i flera stora tidningar, vilket är bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 18:50

Själva iden med att öppna Pro stores tycker jag borde ha största uppmärksamheten.

Tänk er, om dom affärerna öppnar över hela landet så kommer alla PC-användare som går på stan "Apple Pro Store, jag känner igen namnet. Ska vi gå in och kolla?". Detta kommer säkert skaffa några switchare vilket leder genom deras vänner till fler switchare.

Fler återförsäljare är minst lika viktigt som marknadsförning. Nackdelen är att med marknadsförning får man inte affärer, men tvärtom.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-02-16 20:11

Ok då vet vi i allafall att man inte ska skälla på Apple Sverige när det är Apple USA som är snikna med kosingen. Det förklarade åtminstone lite av deras (som det känns) monumentala frånvaro från svensk reklam.

Jag tror visserligen att TV-reklam är bra och att den fungerar. Jag vet också att den är jävligt dyr på tidpunkter när någon faktist tittar på tv, så frågan är om den hade betalat sig.

Att få in Apple produkter i mer av köpladorna tror jag också på, om priserna blir något lägre och det faktist finns säljare som tror på produkten och får marginal nog på de att vilja pusha för produkten.

Att, som flera varit inne på också tror jag, försöka göra en större koppling mellan iPod (som jag inte sett på någon av Malmös Siba fram till för ca en månad sen) och exempelvis iMac/eMac vore en god ide. Lägg ner reklam och rabattkupong på 10% för en nyinköpt dator och ett gäng gratis nedladdningar på ett framtida europiskt iTunes Music Store om du köper ny dator också.

Fan det finns ju hur mycket man kan göra som inte kostar mycket men kan generera mycket intäkter. Tror det är dags för mig att söka jobb hos Apples marknasföringsavdelning så nåt händer

Vi kommer ta upp mer detaljer i "frågor och svar" som publiceras tisdag - onsdag.

Fascinerande hur länge vi kan dra ut på samma intervju va?

Ursprungligen av Björnström:

Fascinerande hur länge vi kan dra ut på samma intervju va?

Ja, verkligen!

Farhågorna är alltså besannade. Apple Sverige har allvarliga problem med att identifiera målgruppen och kan/vill inte satsa på marknadsföring. Frågan är om det beror på att Apple Sverige är inkompetenta eller om Apple USA har bestämt att Sverige förtjänar (?) att få tillräckligt med resurser.

Ciryon

Men vad är det för nattmössesnack om 50% marknadsandel för 10 år sen? Jag har använt Mac sedan 1995 och det har aldrig varit tal om nåt annat än omkring 5%... och senast Bjers uttalade sig offentligt i saken vill jag minnas att han nämnde gamla glansdagar med 10 eller 25% - hur ska han ha det egentligen?

Ursprungligen av Monkeyboy:

Men vad är det för nattmössesnack om 50% marknadsandel för 10 år sen? Jag har använt Mac sedan 1995 och det har aldrig varit tal om nåt annat än omkring 5%... och senast Bjers uttalade sig offentligt i saken vill jag minnas att han nämnde gamla glansdagar med 10 eller 25% - hur ska han ha det egentligen?

Han menade kanske proffsmarknaden ? Den enda marknaden Apple Sverige verkar vara intresserad av för tillfället , trots att det är lättare och mer lönsamt att expandera den breda användarbasen , MAC OSX kostar ju ungefär lika mycket att utveckla för 1 miljon som för 200 miljoner användare men intäkterna skiljer sig ju åt en del.
Tror dock att Apple snart släpper det dom flesta begär av dom: En snabb fräck tyst liten prisvärd G4 utan skärm som vi "inbitna" Mac användare verkligen kan rekommendera till släktingar och vänner.

Hmm.. Det är bra att fokusera som dom gör nu. Men, för att öka marknadsandelar så måste en kombination av vad dom gör nu och traditionell reklam, såsom TV spottar och tidningsannonser ala' Dell komma. Det finns inte pengar. Och det är ju bara att beklaga.

Sen vet jag inte hur det ser ut med stora serviceavtal. T.e.x jag köper in 300 datorer. Från t.e.x Dell så blir jag överöst med olika serviceerbjudanden. Hur är Apple där?

Sen handlar det nog också mycket om att Apple's ingångs priser är tok för höga. Det saknas en kraftfull billig burk. Hur många gånger har jag inte hört folk som vill köpa en Mac, men sedan har köpt en 2.6 GHZ Pc med 128 MB fet grafikkort, mycket ram och allt annat man kan önska för en struntsumma? eMac och iMac i all ära. Men på dessa prisnivåer går det inte att konkurrera. Nu säger jag inte att det skall vara lika billigt som Olles PC handel, utan att det saknas alternativ runtomkring.

Det som är bra nu, är att Apple börjar få positivt redaktionellt utrymme. Speciellt genom iPod och ITMS, det är något som på sikt kan stärka varumärket även hos hemdatoranvändarna och företag.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 22:22

Tror absolut TV-reklam (hört talas om Cultivation Theory, någon?) och tidningsreklam kan funka, och då ska det inte bara i en massa insnöad facklitteratur, utan "out in the wild", så att säga.

Tycker också som sagt att Apple gör fel i att bara satsa på företagskunder. Högst taffligt.

Ursprungligen av The Answer Man:

Tror absolut TV-reklam (hört talas om Cultivation Theory, någon?) och tidningsreklam kan funka, och då ska det inte bara i en massa insnöad facklitteratur, utan "out in the wild", så att säga.

Tycker också som sagt att Apple gör fel i att bara satsa på företagskunder. Högst taffligt.

Det hade varit kul att ta fram en annons "för folket" åt Apple. Blir den tillräckligt bra kanske vi får den publicerad?

ITMS kommer dundra in i Sverige och dunder och brak och då kommer JOS-ägarna känna sig lite snopna tror jag.

Huvudanledningen till att iPod "exploderat" i USA är nog att ITMS gör hela hanteringen av musik helt problemfri.

Förstår inte de som inte vill förstå att det är livsviktigt för Apple att behålla, dvs. inte skrämma iväg sina gamla trogna köpare när man tog steget över till ett OS som kräver helt nyskrivna program - osäkerheten hos företag måste ha varit stor om eller när de skulle migrera. Se det hellre som steg ETT och att när man är hemma med ett 100%-igt användande av OSX, dvs. när ingen kör OS9 ja då först kan Apple börja få högre marknadsandelar som gynnar dig, mig och Nisse i Bagarmossen. Kort och gott - ha lite tålamod.

Ursprungligen av [email protected]:

Förstår inte de som inte vill förstå att det är livsviktigt för Apple att behålla, dvs. inte skrämma iväg sina gamla trogna köpare när man tog steget över till ett OS som kräver helt nyskrivna program - osäkerheten hos företag måste ha varit stor om eller när de skulle migrera. Se det hellre som steg ETT och att när man är hemma med ett 100%-igt användande av OSX, dvs. när ingen kör OS9 ja då först kan Apple börja få högre marknadsandelar som gynnar dig, mig och Nisse i Bagarmossen. Kort och gott - ha lite tålamod.

Nja du har nog missförstått en del Apple har ju migrerat tidigare relativt lyckat att dom nu gick över till OSX var ju för att få fler nya användare , självklart ville dom ha över dom gamla användarna till OSX men när vissa användare och programutvecklare tar extremt lång tid på sig (Quark bl.a) så är det ju en dålig plan att vänta in dom gamla användarna som ändå kör på fungerande system.

Hade varit företagsekonomiskt bättre att satsa på helt nya användare bland proffs och konsumenter för att öka både hård och mjukvaruförsäljningen.

Om Apples strategi är att vänta på att alla användare ska överge OS 9 innan dom börjar jobba på att bredda användarbasen så lär det ju dröja till år 2025.

Senast redigerat 2004-02-17 02:34

Här i USA är det bara iPod som gäller. iPods i musikvideos, i affärer, i nattklubbar och även i tv-serier. Serien "Rides" visade igår hur en kund ville iPod-anpassa sin Cadillac Escalade. Det blev rätt coolt.

Mycket Apple-reklam i Los Angeles också!

I Sverige tror jag personligen Pro Stores är bästa vägen att gå.

Min bror sålde mac när Ljud & Bild fanns här i Borås de var så kallade Applecenter..
Han krängde mer macar än PC´s och blev Sveriges bästa försäljare enligt Apple som utdelade en Powerbook och diplom..
Med detta vill jag säga att finns det butiker så som har "kunnig" personal för Mac och kan visa prylar på plats samt har det mesta hemma inte bara lågbudgetprylarna som iMac utan G5:or CInemas mm ...
Så VET JAG att det skulle säljas extremt mkt mer.

Om man kunde få folk att inse att det finns ett virusfritt OS, och visa på att det går att använda det OS'et i princip som vilken annan dator som helst, så skulle nog många byta bums.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 16:02

Jo, en mer "folklig" reklam skulle inte vara fel. Nu finns det ju personer som anser att "folkligt" betyder sunkig eller av låg kvalitet, men jag anser faktiskt att den målgruppen som Apple borde vara intresserad av att få som kunder (akademiker, högskoleutbildade, etc) är tillräckligt stor idag för att beskriva som "folklig". Detta medför att man kan behålla de element av enkel men vacker estetik som Apples produkter präglas av. Skulle *verkligen* inte vilja se en negativ ompositionering av Apples image till det sämre.

Bevaka tråden