min älskling är död.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 21:21

jag har en ibook g3, 800 mhz, 512 i ram. jag kör panther.

senaste veckorna har hd låtit lite skumt ibland (typ ett högt skorrande ljud) och den blir slöare och slöare ju längre tiden går.
idag var den ännu slöare än vanligt och jag slängde upp en terminal för att köra top... då vill inte darwin funka... det står bara "welcome to darwin process completed". skumt.
jag bootar om datorn och efter att den gråa bakgrunden, med äpplet och den lilla runda.. saken som laddar kommer upp, blir skämen helt svart med en liten vit ruta i högra hörnet. jag kan skriva vad jag vill, men den lyssnar inte när jag trycker enter. markören hoppar bara ner till nästa rad.
jag bootar om igen och kör single user mode. då säger den "going to single user mode". den tänker ett par minuter och säger sen "single user shell terminated, restarting". så håller den på tills man stänger av ddatorn.
jag har provat med alt-äpple-o-s där kan jag skriva, men den lyssnar inte när jag trycker enter.
jag kan starta upp och sen trycka "t" för att köra den som en extern hd, men tyvärr har jag ingen korsad kabel där jag är nu, och jag har inga startskivor med mej heller.
jag har pratat med lanmaster (tack för att ni finns!) och de har försökt hjälpa mej på olika sätt.
det känns som att hdn är paj... men finns det någon som har nåt förslag på vad jag kan göra?
jag har deadline på en grej på måndag 09.00 som jag höll på att jobba med, och nu börjar jag känna panik!

shit va långt det blev.

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-02-14 21:29

Leta reda på en annan mac, håll inne T när du startar din iBook så att det kommer en FireWire-logga som hoppar fram och tillbaka på skärmen.. och koppla den sedan via firewire-sladd till den andra datorn och för över ditt arbete, sedan formaterar du om och installerar om Panther.

• Oregistrerad
  • 2004-02-14 22:46

jag har provat och att hålla inne "t" funkar. men jag har som sagt inga skivor och ingen annan mac här. :/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 22:54

snyffzan: nilla? du pluggar berghs?

alex här, går ju ymed 03/05

hur som helst, låter det nästan som din hårddisk gått, håller på att gå sönder.

Det är IBM diskar i iBook 600 - 800 modellerna har jag för mig och dess sista dödsskrik är just det du skrev "ett högt skorrande ljud".

Enda tipset jag har för dig eg. är att köpa eller låna en ext. hårddisk tills deadlinen är avslutad och sedan skicka in datorn.

dock vet jag att apple är mycket dryga när det gäller mirroring av diskar så jag hoppas du har backup och slipper göra detta.

A

• Oregistrerad
  • 2004-02-14 23:08

alex min vän.
klart jag har backup. dock inte på projektet som ska redovisas på måndag eftersom jag bara jobbat med det ett par dagar och det var en vecka sen jag gjorde backup.
jag ska som sagt lämna in min älskling hos LAN-master på måndag.
men det är lördagkväll och jag kommer inte ha nån dator på flera dagar. sitter just nu på en sunkig win-burk. *uuuuhhh*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 23:40

snuffzan: stackarn

sörjer med dig.

har ev. en ibook du kan få låna, men dock seg. får ju _äntligen_ min nu på måndag.

väntar på mitt svarta second skin också. kommer aldrig in

1
Bevaka tråden