Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två nätverksinterface med samma IP

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-12 09:27

Jag skulle vilja vet hur man bär sig åt för att brygga ett nätverk från ett nätverkskort till ett annat i OS X. Det jag vill åstadkomma är en bryggning från trådbunden ethernet till trådlös (airportkort).

I OS 9 går det bra att skapa ett onumrerat interface i Open Transport. Det vill säga att man tilldelar samma ip på båda korten och sätter det ena som primärt (i TCP/IP-inställningarna). Då bryggas trafiken mellan korten, och de båda nätverken blir helt transparenta.

Jag är alltså inte intresserad av NAT, vilket skulle innebära ett lokalt nätverk för det trådlösa inuti det trådbundna. Det ska vara ett och samma nätverk.

Så, hur gör man det i OS X? Jag har inte hittat något när jag Googlat, men det borde väl gå att få till?

Jag vet att basstationen klarar att göra det jag vill, men jag vill veta hur man gör i OS X.

Kolla under "Systeminställningar" - "Fildelning" - "Internet"

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-12 10:57
Ursprungligen av Micke W:

Kolla under "Systeminställningar" - "Fildelning" - "Internet"

Skapar inte detta NAT? Går det att brygga där?

Jag har inget airportkort i den här burken så jag kan inte kolla airportinställningarna där. Lägg gärna upp en skärmdump så jag får se hur det ser ut

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 11:09

från ifconfig's man-sida

" alias Establish an additional network address for this interface. This
is sometimes useful when changing network numbers, and one wishes
to accept packets addressed to the old interface. If the address
is on the same subnet as the first network address for this
interface, a netmask of 0xffffffff has to be specified."

...om jag nu fattat vad det var du var ute efter...

mvh /jensa

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-12 11:19

--> Schmuck

Nja, det där skapar ett virtuellt interface på ett fysiskt interface med ett nytt IP. Alltså att jag har 192.168.0.1 på en0 och sen lägger till ett en0:1 med IP 10.0.0.1.

Det jag vill är att en0 (trådbunden ethernet) och en1 (airport) har samma IP och bara skyfflar trafik som inte är adresserad till det IP:t vidare till respektive nät där adressaten befinner sig. Man kan säga att datorn ska fungera som en hubb med både trådbunden uplink och trådlös anslutning.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 12:27

Kalle

ok. Är en0 ditt interface mot internet och en1 mot ditt interna nät eller..?
Och i så fall varför inte bara köra NAT rakt av?
För att skyffla trafik mellan två interface med samma IP så lär det ju krävas nån form av check på mac-adress nivå gissar jag... har ingen koll på om det finns inbyggt i osx dock... men lycka till och fyll gärna i här hur du löser det!

/jensa

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-12 12:54

--> Schmuk/Jensa

Jag vill inte ha NAT eftersom det gör att enheter på det trådlösa inte ser enheter på det trådbundna och vise versa utan en massa portmappningar od. Dessutom fungerar inte rendezvous mellan trådbundna och trådlösa enheter då.

Mitt nätverk ser ut så här:

WAN <--> router en0 <-NAT-> router en1 <--> iMac en0 <--> iMac en1 <--> iBook en1

Jag skulle alltså med NAT även i iMacen få ett lokalt nät i det lokala nätet. Det vill jag inte. Jag vill ha endast ett logiskt nät. Det här är möjligt att göra i OS9, och jag tycker att det borde vara fullt möjligt att göra även i X.

"man routed" i terminalen.
Det borde vara tillräcklig info om jag fattat din fråga rätt

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-13 09:18

man routed har jag varit in och grävt i tidigare, och det ger mig inte svar på min fråga. Åtminstone lyckas jag inte uttyda ett svar där.

Är det verkligen ingen som vet hur det här går till?

Vi löste det iaf med routed på en apple-kurs jag var på.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-13 14:40
Ursprungligen av D Damlin:

Vi löste det iaf med routed på en apple-kurs jag var på.

Du har ingen mer konkret info på hur jag ska gå tillväga?

Kan jag lägga samma IP på båda korten och sen bara slå på routingen? Eller måste jag trixa mer?

Minns inte riktigt. Men inte samma ip på korten bara.

Jag kanske har tid att testa hemma senare idag... återkommer

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-18 22:13

Jag är också intresserad av en lösning på detta. D Damlin, hur går det?

Får man verkligen inte IP konflikt om man har två kort med samma adress i samma nät?!

Varför inte köra olika IP adresser på korten, i samma c-nät förståss.
Peta sedan igång en route från en0 till en1, borde gå att läsa om i
någon av de otaliga freeBSD eller openBSD how-to's som dräller på
Internet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-19 01:26
Ursprungligen av wwwandi:

Får man verkligen inte IP konflikt om man har två kort med samma adress i samma nät?!

Mycket möjligt att det blir så i X. Men i OS9 gör man på det sättet. Samma IP på båda korten, och sedan anger man det ena som onumrerat. Korten beter sig då som ett enda, och forslar alla anrop på det IP:t vidare dit det ska oavsett var det kommer från.

Förhoppningsvis får jag mina airportkort som jag beställt före helgen så jag kan mickla lite. Det måste gå att lösa.

Om någon vet hur man slår igång routingen mellan korten på det sättet jag nämnt ovan i X, så ge gärna konkreta tips. Det kanske räcker med att slå på Router -yes- i /etc/hostconfig... Eller vad gör den egentligen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-19 10:10

En plats som inte får missas: BSDForums.org som även täcker MacOS X, Darwin, Linux etc. Du/ni kanske hittar ert svar där.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-19 10:29

Du vill alltså skyffla data på level 2 (=ethernet) och inte på level 3 (=IP). Coolt att OS9 kan göra det genom att lägga till ett onumrerat (vet inte i detalj vad OS 9 menar med det) interface. Det kan ju kanske just innebära att man inte sätter något IP-nummer på kortet, vilket är i sin ordning. Hur som helst är lösningar som innehåller ordet routing fel lösning, för den pratar om IP-baserade lösningar (=level 3). Du ska leta efter level 2 och bryggning (=bridging).

Ett projekt på SF är Bridge - Linux Ethernet bridging. Annars kan man läsa lite om det på Ethernet Bridge + netfilter Howto. Eller kanske slutligen en liten Bridging Mini-HOWTO.

Tjenare, jag vet inte hur man bridgear i osx men det behövs inte för att lösa problemet.

Använd vanliga routes istället. Jag gissar att din imac får ip av routern. Använd ett annat nätnummer på det trådlösa nätet. och routa mellan näten

exempel.

routern har ip 192.168.0.1
imacen har ip 192.168.0.2 på en0 och 192.168.1.1 på en1
ibooken haen ip 192.168.1.2

för att det nu ska fungera så måste några saker göras.

på routern:
lägg till en route till nätet 192.168.1.0/24 med 192.168.0.2 som gateway

(route add net 192.168.1.0/24 gw 192.168.0.2) (jag vet inte vad du har för router men jag antar att man kan lägga upp statiska routes i alla vanliga hemma routers)

På imacen
starta ipforwarding
ändra i filen /etc/hostconfig så att
IPFORWARDING=-YES- (omboot krävs, vill man inte boota om så kan man göra sudo sysctl -w net.inet.ip.forwarding=1 så slipper man)

På Ibooken
sätt deafault route till 192.168.1.1

nu borde saker och ting fungera.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 15:15

Låter som en bra lösning

Ursprungligen av Andreas Larsson:

Tjenare, jag vet inte hur man bridgear i osx men det behövs inte för att lösa problemet.

Använd vanliga routes istället. Jag gissar att din imac får ip av routern. Använd ett annat nätnummer på det trådlösa nätet. och routa mellan näten

exempel.

routern har ip 192.168.0.1
imacen har ip 192.168.0.2 på en0 och 192.168.1.1 på en1
ibooken haen ip 192.168.1.2

för att det nu ska fungera så måste några saker göras.

på routern:
lägg till en route till nätet 192.168.1.0/24 med 192.168.0.2 som gateway

(route add net 192.168.1.0/24 gw 192.168.0.2) (jag vet inte vad du har för router men jag antar att man kan lägga upp statiska routes i alla vanliga hemma routers)

På imacen
starta ipforwarding
ändra i filen /etc/hostconfig så att
IPFORWARDING=-YES- (omboot krävs, vill man inte boota om så kan man göra sudo sysctl -w net.inet.ip.forwarding=1 så slipper man)

På Ibooken
sätt deafault route till 192.168.1.1

nu borde saker och ting fungera.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-19 15:30
Ursprungligen av Andreas Larsson:

Tjenare, jag vet inte hur man bridgear i osx men det behövs inte för att lösa problemet.

Använd vanliga routes istället. Jag gissar att din imac får ip av routern. Använd ett annat nätnummer på det trådlösa nätet. och routa mellan näten

Borde inte det göra att rendezvous inte fungerar? Den klarar ju bara av att dynamiskt koppla nätverksenheter på samma subnät. I ditt förslag skapas det två subnät (väl?) som då inte kommer att vara transparenta.

Eller? :rolleyes:

Det är sant. det tänkte jag inte på. Å andra sidan....vad använder man rendezous till? itunesplaylistsharing?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-19 15:41
Ursprungligen av Andreas Larsson:

Det är sant. det tänkte jag inte på. Å andra sidan....vad använder man rendezous till? itunesplaylistsharing?

Och skrivardelning, och skannerdelning, och iPhotodelning och annat.

Routing med NAT komplicerar nätverkshanteringen om man inte ser övriga enheter på nätverket utan blir tvungen att ange IP när man ska ansluta. Det blir också problem med portmappning för kommunikation i båda riktningar. Ingen bra lösning med ett lokalt nät i ett lokalt nät, liksom.

Min lösning har INGET med NAT att göra. NAT är Network Address Translation vilket är en helt annan sak. i det fallet så maskerar den routande maskinen nätet bakom sig med sin egen ipadress. I mitt förslag så är alla ipadresser synliga för alla datorer på insidan av internetroutern.

Ahhh....kom just på en sak.

rendezous kommer visst att fungera eftersom imacen och ibooken sitter på ett gemensamt subnät (192.168.1.0/24)

har du fler datorer på ditt ethernet nät så vet jag inte riktigt om det kommer att fungera (eftersom dom inte ligger på 192.168.1.0/24 nätet)

1
Bevaka tråden