Varning för Telia

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Öppet brev till Telia om ADSL

Slutsats 1: Beställ inte ADSL hos Telia.

Slutsats 2: Sälj dina ev. aktier i Telia.

Den 2 december besökte jag Telebutiken i Farsta för att ta reda på om jag skulle kunna få ADSL-bredband på 10 Mbit. Efter ett telefonsamtal med-delade försäljaren att det skulle gå bra att leverera 10 Mbit till min adress. Därför ringde jag samma dag till Telia och beställde 10 Mbit med 18 måna-ders bindningstid samt en DVD-spelare som man skulle få på köpet.

Vid beställningen meddelades det att en förut-sättning var att man fick montera bort den bärfre-kvens som jag hade i bostaden med tillhörande extraabonnemang. Detta gick jag med på.

Under mellandagarna ändrade jag min beställning till 10 Mbit med en månads bindningstid utan någon DVD--spelare. Jag fick då veta att min be-ställning tyvärr hade blivit en månad försenad p.g.a. att den inte hade blivit vidarebefordrad. Jag begärde då ersättning men fick ingen förståelse för detta.

Någon vecka därefter togs bärfrekvensen bort. Det upptäcktes då att signalen in till min bostad var för svag, varför man började gräva, vilket bl.a. förorsakade ett strömavbrott och ett datorhaveri. I en veckas tid var ca tre gubbar här dagligen och grävde, tittade i gropen, fikade eller bara satt och väntade. Det liknade kort sagt det gamla vanliga Televerket. Men till slut hittade man rätt kabel och kunde göra den nödvändiga reparationen.

Den 9 februari levererades så äntligen mitt bred-band, drygt två månader efter beställningen. Men redan från början upptäckte jag att det var något fel. Det gick för trögt!

Så vi gjorde en mätning med hjälp av KOs TPTest 3.0.3 och kom bara upp till en hastighet på 0,5 Mbit. Vi ringde Telia och frågade vad det kunde bero på och fick till svar att det kunde ha flera orsakar. Den som svarade på kundtjänst kontrolle-rade inte ens att jag hade fått rätt abonnemang, utan hänvisade bara till en mailadress i Göteborg.

Jag gick då in på Mina Sidor för att kontrollera om jag hade fått rätt abonnemang. Det visade sig då att Telia självsvåldigt hade ändrat min beställning från 10 Mbit till 0,5 Mbit. Vidare hade man ändrat tillbaka från en till 18 månaders bindningstid.

Jag ringde då Telia igen och blev meddelad att jag tyvärr inte kunde få mer än 0,5 Mbit till min bostad. Jag beslöt då att annullera min beställning eftersom jag inte var intresserad av 0,5 Mbit.

Jag tycker att det är väldigt konstigt att Telia under två månader inte har kunnat meddela mig de ändrade förutsättningarna. Det leder till en viss besvikelse när man har gått och väntat i två må-nader på 10 Mbit och när det sedan visar sig när man pluggar in modemet att man enbart kan få 0,5 Mbit.

För det kan väl inte vara så att Telia medvetet ändrar lagda beställningar bara för att nätet inte klarar den stigande efterfrågan på ADSL-tjänster? Och det kan väl inte vara så att Telia räknar med att kunderna inte ska upptäcka att beställningar ändras utan kundernas vetskap?

Varför ska det överhuvudtaget vara så här svårt att få bredband i en närförort till Stockholm 2004?

Bengt Elmén

Tråkigt att det har gått som det gått för dig med telia, själv har jag i princip bara goda erfarenheter.

PS. Forumet fixar radbrytningen själv, det ser bara konstigt ut att sätta dit bindestreck mitt i ord DS.

/Kristofer

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 17:28

kan ju förstå att du känner dig förbannat och besviken på telia över hur de har behandlat dig. ser dock ingen direkt anledning att gå ut och varna samtliga medlemmar på forumet för att använda sig av telia-adsl. har själv adsl genom telia och det har aldrig krånglat, och jag antar att ditt fall är väldigt unikt.

mitt förslag är att du skickar hela detta inlägg till telia och kräver tydliga svar på alla de frågor du har.

Jag har också bara goda erfarenheter utav Telia dock kan jag inte få vare sig Telia 8000 eller 10 Mbit men dock Telia 2000. Jag måste berömma deras support när jag ändå håller på sällan längre telefon kö än 10 minuter och proffsig hjälp om man behöver det.

Men att gå så långt som att köpa några aktier i Telia vill jag inte. Telekom marknaden är inte tillräckligt stabil för det.

Bytte i förra veckan mellan två ADSL-operatörer (ej Telia)... men tydligen så ska Telia på något vänster vara en mellanhand och bevaka när den gamla operatören släpper linan och den nya ska ta över. Jag var lovad ett felfritt byte, men givetvis gick det åt pipsvängen då Telia enligt uppgift "missat" denna bevakning. Resultatet blev fem dagar utan uppkoppling. Det är inte på långa vägar lika illa som det inledande inlägget, men det är tillräckligt för att störa mig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-11 20:22

duocom till adsl

Ganska länge sedan nu, men när jag böt från isdn till adsl (samtidigt som det kom) så blev det givetvis problem.

Då inte den KC (kopplingsstation) som jag skulle tillhöra var utbyggd för isdn, så blev min lina vidare kopplad till en som var det. Detta var en lyckträff när jag senare skulle byta till adsl, för då var det samma visa, den kc som jag nu tillhörde och som fortfarande låg innanför 0.3 km gränsen blev utbyggd före den jag igentligen borde tillhöra. Glad över detta så beställde jag adsl 0.5 (det enda alternativ som fanns då).
Jag blev då meddelad att min isdn uppkoppling skulle brytas och jag skulle istället få ett vanligt analogt abonnemang där adsl skulle kopplas in, skulle ta ca 1 vecka innan adsl tjänsten skulle börja fungera efter det att mitt isdn blev urkopplat. Jag skulle därmed få en mycket sämre uppkoppling, men det var ju bara en vecka så det kunde jag klart stå ut med... Trodde jag!

Den troligtvis överviktige televerksmannen som fick i uppdrag att koppla in min adsl beslöt sig för att det var ju mycket lättare att bara koppla ur min koppling på den kc som var utbyggd och koppla in mig på den icke utbyggda kc som jag borde tillhöra, den skulle ju ändå byggas ut... OM TRE MÅNADER och det var ju fredag.

Trots ivriga protester och TIMMARS väntan i telefonkö så var det bara glatt och vänta på att kcn skulle bli utbyggd.

Tillsist så gick dock allt igång och fungerade utan anmärkning.

Tills...

Min Hyresvärd tecknade avtal med telia, så kallat gruppavtal som gav reducerat pris på adsl 0.5 som jag då givetvis ville byta till (samma tjänst, bättre pris). Detta skulle gå bra enligt Telia. Allt tuffade på och räkningen kom... gissa! singeltjänst pris. Åter till kundtjänst efter någon timmes väntan och ny faktura med rätt pris. Efter tre månader, singeltjänst pris. Kundtjänst, ny faktura. Tre månader till, singeltänst. *suck* Kundtjänst, ny faktura. Ville då få bekräftat att detta var sista gången jag behövde ägna mig åt denna procedur, fick då veta att "dom" hade problem med att lägga om singeltänst kunder till gruppanslutningskunder i fakturerings databasen. Skulle jag då alltså få hålla på så här undrade jag om hon verkligen menade. JA fick jag till svar.

Nyss böt jag dock till 2Mbit och därmed också till ett högre pris. Tror ni det blev några problem med fakturan då, nu när priset hade höjts istället för sänkts?

Ursprungligen av Christofer:

Bytte i förra veckan mellan två ADSL-operatörer (ej Telia)... men tydligen så ska Telia på något vänster vara en mellanhand och bevaka när den gamla operatören släpper linan och den nya ska ta över. Jag var lovad ett felfritt byte, men givetvis gick det åt pipsvängen då Telia enligt uppgift "missat" denna bevakning. Resultatet blev fem dagar utan uppkoppling. Det är inte på långa vägar lika illa som det inledande inlägget, men det är tillräckligt för att störa mig.

Telia fixade så att jag blev utan intenet i en månad när jag bytte till BBB. Lattjo

J.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 17:33

Jag hjälpte kompisar att installera telias bredband efter att dom försökt själva i två dagar. Ett av samtalen till telias support mynnade ut i att det var fel i området där dom bor och att det tyvärr inte gick att använda Mac för deras modem just där!

Om dom på supporten inte vet ut eller in kan jag leva med men då skulle jag föredra att dom skickar en vidare till någon som kan! Någon sådan borde ju finnas, telia är ju ganska stort?!

Jag står på din sida Bengt.. Felia har bara orsakat problem.. jag tycket de ska gå tillbaka till att bli helt statliga..

• Medlem
  • 2004-02-11 19:45

Felia Mo Fo:s!!!

• Medlem
  • 2004-02-11 20:21

Japp jag har bara dåliga erfarnheter av felia med och det i minst 10 år...fy för den "service" dom har.
Skulle gladeligen byta operatör om det gick :rolleyes:

Jag orkar inte ens ta upp de problem jag har haft med Telia. Kan skriva en bok om hur inkompetena människor beter sig.
Har nu Bostream 2.5 MBIT, och har i princip inte haft någon downtime sedan det blev installerat för 2(?) år sedan.

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 21:24

Dom är bra på att vara dyra iallafall.

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 21:41

Jag har ADSL 8000 och det funkar prima.. De kopplade till och med in det 2 dagar innan utsatt datum.

Däremot bredbandsbolaget är ett förlegat företag.. Man kan inte avsluta sin uppkoppling varken via telefon, e-post eller deras hemsida.. Nej nej, måste beställa en uppsägningsblankett som de skickar med b-post som man sen ska fylla i och skicka tillbaka. Allt för att de ska ta så lång tid som möjligt och de ska kunna klämma ur en månads avgift till.

Vad gäller hastigheten märker jag ingen skillnad mellan Telias 8mbit och bredbandsbolagets 10mbit. Däremot fungerar nu min airport bra. Med bredbandsbolaget fick man starta om den nån gång om dagen då kopplingen tappades.

/Johan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 23:40

Jag har själv aldrig använt Telia, men ofta dyker det upp skräckhistorier om Telia på 99mac.
Jag kan dessutom konstatera att Telia är dyrare på ALLT. Vad man än vill ha från Telia så finns det ett billigare och bättre alternativ (nu har jag visserligen inte tittat på precis allt som Telia gör, men jag har tittat mycket på priser för privatpersoner).
Vad jag däremot har haft att göra med är Telias (före detta) dotterbolag comhem. De är nästan lika jobbiga. Bredbandet var i början nere en vecka i varje månad. Upphastigheten suger. men det värsta av allt är den fasansfulla inloggningsrutan. Det är alltså meningen att varje gång man ska gå ut på internet så ska man gå till login1.comhem.se och skriva in ett användarnamn och lösenord som består av slumpvis valda siffror/bokstäver som man inte kan välja själv och som är nio tecken långa. Det går att komma runt med tredjepartsprogram som automatiskt loggar in, men inloggningen skapar ändå problem, som tex att man MÅSTE logga ut innan man drar ur ethernet-sladden. Om man inte loggar ut innan, så måste man dra ut modemsladden i 2 h innan det funkar igen!
Inloggningen verkar BARA skapa problem för ALLA. Kunderna får problem för att det krånglar och är komplicerat att fixa om man gjort fel, supporten får problem för att alla ringer in och frågar om detta, företaget slösar massor med resurser på att ha och ge support till detta system. Det är dessutom TOTALT onödigt. Om man nu är rädd för intrång om man har det öppet så kan man sätta in en spärr själv enkelt. Det kunde iaf vara valbart!
Dessutom har de en support som alltid tror att alla problem beror på att man har en router inkopplad. Det skulle de säkert tro även om man ringde in och sa att modemet hade exploderat så att huset brann ner och man förlorade allt man ägde. "Har du router? Testa att koppla sladden direkt till datorn då.".

Jag har ett ypperligt tredjeparts program som heter LFCK; http://www.lfdomain.com/

Det fungerar perfekt då det loggar in på nätet när jag slår på datorn och loggar ur om jagstänger av densamma. Men du har faktiskt fel när du säger att man måste logga ut innan man drar ur ethernetsladden. Det är inga som helst problem med att göra det när du helst känner för det.
Varför man nu skulle göra det?

Ursprungligen av Rajje:

Det går att komma runt med tredjepartsprogram som automatiskt loggar in, men inloggningen skapar ändå problem, som tex att man MÅSTE logga ut innan man drar ur ethernet-sladden. Om man inte loggar ut innan, så måste man dra ut modemsladden i 2 h innan det funkar igen!
".

Bredband?

Anledningen till att jag startade denna diskussion var att jag tyckte att Telias agerande i mitt ärende på en rad punkter tyder på en självgodhet och arrogans som det finns anledning att varna för.

Det är överhuvudtaget bedrövligt att ett statligt företag erbjuder 0,5 Mbit och kallar det bredband när regeringens ambition var 10 Mbit till alla. Idag kan man alltså inte ens få detta i en närförort till Stockholm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 22:33
Ursprungligen av xplane:

Men du har faktiskt fel när du säger att man måste logga ut innan man drar ur ethernetsladden. Det är inga som helst problem med att göra det när du helst känner för det.
Varför man nu skulle göra det?

Det kanske är nåt fel på mitt modem eller nåt då, men om jag drar ur ethernatsladden och flyttar den till någon annan apparat och jag glömmer att logga ut, då kan man inte logga in på bredbandet för då står det att man redan är inloggad. Om jag sen flyttar tillbaka sladden för att logga ut från den datorn, så går inte det heller, utan det enda sättet att kunna använda bredbandet igen är att dra ut sladden från kabelmodemet i 2 h.
Det var supporten som sa att det skulle vara just 2 h, men jag tror att det brukar räcka med 15 min.
Jag har alltså comhem internet cable. Det kanske är annorlunda än Telia ADSL, men båda har ungefär samma inloggningssystem. Jag anvönder programmet MacICX för att logga in automatiskt. Det programmet funkar med Telia ADSL också.

Regeringens ambition har aldrig varit 10 Mbit till alla. Men har du någon länk som motsäger mitt uttalande så är jag den förste att beklaga. 10 Mbit kan man få i många städer inte bara i S-holm.

• Oregistrerad
  • 2004-02-14 07:20
Ursprungligen av xplane:

Regeringens ambition har aldrig varit 10 Mbit till alla. Men har du någon länk som motsäger mitt uttalande så är jag den förste att beklaga. 10 Mbit kan man få i många städer inte bara i S-holm.

Regeringen har endast skrivit "infrastruktur med hög överföringskapacitet" och nämner ingen specifik hastighet.

Däremot föreslår it-kommisionen "5 fasta megabit per sekund till alla senast 2005"

Ursprungligen av Mikael S:

Regeringen har endast skrivit "infrastruktur med hög överföringskapacitet" och nämner ingen specifik hastighet.

Däremot föreslår it-kommisionen "5 fasta megabit per sekund till alla senast 2005"

Tack för denna korrigering!

Ja nu när du säger det Rajje. Så var det tidigare när jag körde mac att man var tvungen att koppla ur sladden väldigt lång tid från modemet. Sedan jag bytte till pc så har sådana problem lyst med sin frånvaro nu är det andra problem som har tillkommit men inga som inte en bra brandvägg klarar utav.

Comhem och Telia har samma inloggningssida så där är det ingen skillnad. Skillnaden skulle kunna vara att jag använder mig utav ett annat inloggningsprogram som heter LFCK; http://www.lfdomain.com/welcome.php

Varför använda Telia, ett företag som inte gör nån hemlighet av att deras första mål är att vara dyrast och plocka av sina aningslösa kunder så mycket pengar som möjligt!
Aldrig att jag skulle bli kund i ett sånt rent ut sagt skitföretag!

Du har väl en telefon som är ansluten till det fasta nätet sventa46? Då är du redan kund hos Telia...:)

Telia hanterar rätt många ärenden osnyggt. Jag fick en faktura där de hade debiterat mig 1.000 kr utan anledning. Det skyllde de på att det hade blivit fel och att de hade en ny person på kundtjänst.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-17 15:36

Är jättenöjd med telia. Tro det eller ej..

Har haft Telia ADSL 0,5 i två år, och för att par veckor sedan bestämmde jag mig att uppgradera till 8000.
Ringe upp telia runt 18 på kvällen och beställde, och efter 10 min och en omstart av modem och dator så hade jag Telia 8000.

Kan inte bli smidigare.

Men det har nog mycket att göra med vem hos dom man pratar med.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-17 15:40

Var du tvungen att starta om datorn? Det var väl inte så smidigt...

Nä, men Telia ska väl endå ha en eloge för att de faktiskt kan leverera sina tjänster när de går ut med dem.
(Scream, anyone?)

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-17 15:53
Ursprungligen av nillon:

Nä, men Telia ska väl endå ha en eloge för att de faktiskt kan leverera sina tjänster när de går ut med dem.
(Scream, anyone?)

Tungen var jag väl inte. Men det kändes säkrast

Ursprungligen av nillon:

(Scream, anyone?)

Funkar bra med Scream. Haft det nu i snart tre månader. Inget att klaga på. Får mina 26 Mbit.

Telia, ja de i min bekantskapskrets har haft massor med strul. Fast på många platser finns det inget annat val.

1
Bevaka tråden