Kan batteriet verkligen undantas från datorns garantitid?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 16:09

Har just pratat med Apple Care och är tämligen upprörd. Efter två månaders ältande (http://99mac.se/forum/showthread.php?t=34639&highlight=batteriindikatorn) om vad som visat sig vara ett hårdvarufel i batteriet, säger Apple Care att batteriet i min iBook bara har 6 månaders garanti. Trots att datorn var under 12 månader när felet dök upp och att jag dessutom har Apple Care.

Felet är alltså inte att laddningsgraden minskar, utan att elektroniken i batteriet gör att batteriindikatorn i datorn får spader. Med andra ord inte slitage, utan hårdvarufel.

Är det någon som känner till om man verkligen kan undanta batteriet från apparatens garanti (iBooken)?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-10 16:19

Garantin kan se ut nästan hur som helst, men om du har köpt iBooken som privatperson och det handlar om ett konstaterat fel bör konsumentköplagen gälla:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lngArticleId=147

Kolla med konsumentverket eller din konsumentvägledare:
http://www.storuman.se/kommunen/konsumentvagledning/konsumentvagledning.htm

Lycka till!

Klipp från macnn.com

Tuesday, February 10th

WSJ: Apple is a defendent in five iPod lawsuits
The Wall Street Journal reports that Apple acknowledged it is a "defendant in five separate purported class-action lawsuits filed in California on Dec. 23, 2003, alleging misrepresentations by the company of its iPod digital musical player's battery life. According to its quarterly report filed with the SEC, Apple said the lawsuits allege violation of a California law for unfair competition and violation of California's Consumer Legal Remedies Act. Also, the lawsuits allege false advertising, fraudulent concealment and breach of warranty by Apple Computer, the filing said. The company said the lawsuits seek unspecified damages and other relief. Apple said it's beginning its investigation of the claims."

• Medlem
  • 2004-02-10 16:26

Förstår inte varför Apple ska älta om ett batteri. De har säkert inte tillverkat det själva utan fått det levererat från någon underleverantör som de borde kräva ersättning från.

Om du kan visa att det de facto är fel på just ditt batteri, vilket gör att det inte fungerar så som det är avsett att göra, så har jag svårt att se att du (som privatperson) inte skulle ha stöd i svensk lag för en reklamation.

Sedan kan jag ha viss förståelse för att reklamationstiden för ett uppladdningsbart batteri kan vara begränsad i andra avseenden. Det är trots allt inte meningen att man ska kunna begära ett nytt batteri efter att ha pressat det 24/7 i 11,99 månader och därefter anser att det börja fungera sämre.

Stå på dig!

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 15:22

Tack för positiva tillrop. Jag håller också med - ett batteri åldras, så att batterikapaciteten går ner får man räkna med. Att det uppstår fel i batteriets elektronik som gör att datorn inte fungerar som den ska är inte acceptabelt. Att dessutom få höra av supportpersonal från Apple att de tycker att det är helt okej att batteriindikatorn och varningen inte funkar, så länge batteriet har acceptabel driftstid gör mig bara förbannad.

Men, jag ska gå vidare och ta upp det skriftligt med Apple. Nu har det blivit en principsak.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-12 11:01

Stå på dig.

I och med att konsumentköplagen (konsument - näringsidkare) är indispositiv (går ej att försämra till nackdel för konsumenten) så har du två års garanti, oavsett den garantitid Apple har. Som sagts tidigare. Under garantitiden (främst de första 6 månaderna) behöver man dock inte påvisa att felet fanns vid leveranstillfället. Efter denna tid gått ut ska man kunna styrka att det är ett fel som inte borde uppstått under denna tid beroende på vad det är för produkt. Och detta verkar onekligen vara ett sånt fel då det inte är batteriets kapacitet som är problemet.

Själv ska jag ringa Apple och skälla på dem i ett annat ärende nu.

• Oregistrerad
  • 2004-02-12 12:55
Ursprungligen av daft:

Stå på dig.

I och med att konsumentköplagen (konsument - näringsidkare) är indispositiv (går ej att försämra till nackdel för konsumenten) så har du två års garanti, oavsett den garantitid Apple har.

Fel!
Det går också att läsa i konsumentköpslagen. Garanti är garanti och Apple har lämnat 1 år. Garantitiden är minst 6 månader och REKLAMATIONSTIDEN är 2 år. Det finns ingen tvingande garanti på 2 år. Den är 6 månader.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-12 12:56

Sant. Reklamationstiden skulle det ha stått.

1
Bevaka tråden