Hur mycket snabbare blir min G5:a med mer Ram mm

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Efter lite diskussioner med diverse datakunniga kompisar, har jag funderat över hur mycket snabbare en G5:a 2*2Ghz kan bli med mer Minne osv?
T ex om man jobbar med After Effects, eller FCP.

Jag minns tiden innan G5:an då pc var rätt mycket snabbare än mac, på AfterEffects. Apple kontrade i ett uttalande att Adobe inte lyckats med optimeringen för mac osx.

Nu till min/mina frågor:

1 Vad är viktigast, Processorn, Ramminnesstorleken, eller optimeringen av programvarorna?
2 Om en G5 som har 64bits processor, uttnyttjas den verkligen, och i så fall i vilka program? FCP, Aftereffects?
3 Vad händer med hastigheten när nästa macosX kommer och är optimerad för G5:an? kommer hastigheten bara märkas i Finden då eller också i andra program?

Många kluriga frågor... Jo jag vet

Ursprungligen av FreddieFreek:

Hej

Efter lite diskussioner med diverse datakunniga kompisar, har jag funderat över hur mycket snabbare en G5:a 2*2Ghz kan bli med mer Minne osv?
T ex om man jobbar med After Effects, eller FCP.
Nu till min/mina frågor:

1 Vad är viktigast, Processorn, Ramminnesstorleken, eller optimeringen av programvarorna?
2 Om en G5 som har 64bits processor, uttnyttjas den verkligen, och i så fall i vilka program? FCP, Aftereffects?
3 Vad händer med hastigheten när nästa macosX kommer och är optimerad för G5:an? kommer hastigheten bara märkas i Finden då eller också i andra program?

Många kluriga frågor... Jo jag vet

Egentligen blir ju inte datorn "snabbare" med mer minne utan mer effektiv , vilket i längden innebär att den blir klar med uppgifterna fortare.

Minne är nog viktigare än processorn i alla fall i långa loppet. En dator med supersnabb processor men för lite minne slås ju oftast av en långsammare dator med mycket minne.

Allt eftersom MAC OSX optimeras till G5 kommer det mesta flyta ännu bättre både OS och program.
G5ans 64 bitars processor utnyttjas ju nu mest till ytterligare minnesadressering men när OSX och vissa program blir 64 bitarskompatibla så kommer ytterligare fördelar.

Det viktigaste vid datoranvändning är nog mest användarens kunskaper och hur han/hon bäst använder sina verktyg och resurser.

1
Bevaka tråden