Pris för beg. G4 400?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska sälja min gamla G4 400mhz, sawtooth, 544mb, ATI rage eller geforce 2 (dock utan tv-out), Dvd-rom, dock ej org. tangentbord/hårddiskar...

Vad är vettigt att ta för den?
Jag har noll koll på värdet på begagnade mac-produkter...seriösa förslag tack...
Jag vill inte lägga ut den på "Säljes" nu,pga risk att ta för mycket eller för lite

Jag sålde min G4 400 med 120GB hd, 1.5 GB ram, Gforce4 & combo för 6500:- i nov/dec nån gång...

Så 4000-5000:- kanske?

J.

2000-3000 kronor inte mer.

"Sorgligt" nog så får du nog 4000-5000kr för maskinen - den BORDE inte kosta så mycket men dom gör nog det fortfarande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 00:02

De är fortfarande himla populära på begagnatmarknaden. Sålde min med ATIkortet och 60GB tillsammans med en äldre 17tums skärm för 6000 i november. Tredje gången gillt; minst 4000 i bästa fall 5000.

• Medlem
  • 2004-02-07 17:03

Men man börjar kunna hitta Sågtänder för under 3000.
http://www...........nu/view.php?id=11072

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-07 18:01

Det är ju varken hårddisk/ar eller tangentbord, mus till den, att hårddisk saknas drar ju ner priset rejält tycker iallafall jag .
Alldrig att jag skulle betala 4000> för ett "skal" .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 18:19
Ursprungligen av lionfromzion:

Det är ju varken hårddisk/ar eller tangentbord, mus till den, att hårddisk saknas drar ju ner priset rejält tycker iallafall jag .
Alldrig att jag skulle betala 4000> för ett "skal" .

Hehe, jag tror han menar att det inte är orginalHD eller orginaltangentbord. Skulle nog vara svårt att sälja bara skalet...

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-07 18:27

det var ju för väl .

Det är rätt så sjukt egentligen. Priset för en begagnad uråldrig mac (som min) motsvarar en über snabb och ny PC med allt det senaste. Visserligen byter jag inte till PC. Bara en jämnförelse hur sjuk second hand marknaden på maccar är.

En 3-4 år gammal PC är inte så kul och sitta och arbete vid. Min G4 funkade kalas (och gör antagligen det fortfarande). Sånt höjer väl andrahandsvärdet en del antar jag...

J.

• Medlem
  • 2004-02-11 01:11

På en av de största månadstidningarna sitter de och gör layout med G4/400, OS 9, Quark och runt 512MB i RAM. Ingen har någonsin klagat på att de är slöa. Om någon kan visa ett enda professionellt ställe där en så gammal PC fungerar som grafisk arebesstation så skulle jag bli förvånad... Om man inte är teknofil, så håller de väldigt länge de små rackarna.

Ursprungligen av stfm:

På en av de största månadstidningarna sitter de och gör layout med G4/400, OS 9, Quark och runt 512MB i RAM. Ingen har någonsin klagat på att de är slöa. Om någon kan visa ett enda professionellt ställe där en så gammal PC fungerar som grafisk arebesstation så skulle jag bli förvånad... Om man inte är teknofil, så håller de väldigt länge de små rackarna.

På de flesta dagstidningar i Sverige sitter man också på lite äldre burkar. Frågan är när man tänker gå över till OS X. Då gäller det att köpa nytt och då borde det bli ett par tusen begagnade burkar till i omlopp.

• Medlem
  • 2004-02-11 01:42
Ursprungligen av Ola Oscarsson:

På de flesta dagstidningar i Sverige sitter man också på lite äldre burkar. Frågan är när man tänker gå över till OS X. Då gäller det att köpa nytt och då borde det bli ett par tusen begagnade burkar till i omlopp.

Förmodligen hamnar de flesta hos anställda inom företaget. Just nu finns det iofs väldigt många G4/400 till försäljning och inget hindrar ju de anställda att mångla ut dem på begagnatmarknaden, så det kanske stämmer.

Även om de funkar väldigt bra för tidningstillverkning så är de inget bra köp, eftersom de suger kapitalt i OS X.

Ursprungligen av stfm:

Förmodligen hamnar de flesta hos anställda inom företaget. Just nu finns det iofs väldigt många G4/400 till försäljning och inget hindrar ju de anställda att mångla ut dem på begagnatmarknaden, så det kanske stämmer.

Även om de funkar väldigt bra för tidningstillverkning så är de inget bra köp, eftersom de suger kapitalt i OS X.

att dom suger kapitalt i OSX är väl en rätt rejäl överdrift , med mycket minne så flyter det ju på ganska bra och dom är ju rätt uppgraderbara så för några få tusen är ju en äldre G4 ett bra köp.

Det är väl iofs bra att man får en slant för en äldre burk. Det betyder att de dels är populära och samtidigt har kvalité. Sedan är det lättare att motivera det dyrare priset på en ny Mac, samt att det inte blir så blodigt att köpa en ny heller eftersom man får ganska mycket tillbaka om man senare säljer den.

1
Bevaka tråden