Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa operativet för Tomcat/Java?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-04 19:08

Jag ska dra igång ett rätt stort webbprojekt som ska implementeras med Tomcat 5 (en jsp/servlet-motor om någon undrar) och PostgreSQL. Tänkte kolla om det finns några åsikter här om vilket operativsystem man ska köra. Förutsättningen är att det går att köra på Intel/AMD och att det inte är Windows.

Tidigare har jag kört mycket Debian och är rätt nöjd med det, särskilt pakethanteringen. Men Java på Debian verkar lite meckigt eftersom Suns licens inte riktigt går ihop med Debian-filosofin. Jag har i och för sig installerat och testkört Blackbox Java på Debian och det verkar funka, men inte utan en obehaglig känsla av att det är lite en speciallösning som ingen riktigt tar ansvar för... Det finns inga deb-paket för tomcat5 heller, bara tomcat4.

Kollade som hastigast på FreeBSD och där finns det nåt som heter Diablo som är både en JVM och en JDK. Det tycks vara en paketering av Suns egna program, stämmer det? Hittade också ett paket med tomcat5. Hur är FreeBSD i övrigt? Är det stor skillnad mot Debian?

Tacksam för alla tips!

Sen finns ju Darwin, fast en snabb titt gav inte vid handen om det finns ngn Java för den. Å andra sidan är det ju byggt på FreeBSD. Å tredje sidan har jag inte hört att Darwin verkligen används i några webbprojekt. Å 4e sidan har jag inte mkt koll på Darwin.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 20:13

Jag kör tomcat4 på OpenBSD med java under linux emu. För ett par dagar sedan släpptes native jdk/jre (sun) för OpenBSD -current och det är väl ungefär den takten openBSD-java projektet håller... (kan tänka mej att det kan ta ett tag innan en native java1.4 för OpenBSD kommer eftersom det innebär rätt stort jobb med trådhantering.
Däremot håller java projektet på freebsd klart högre fart! Det verkar tom rätt vanligt att seriösa projekt körs på just tomcat/freebsd. Så det är nog ett vettigt val.

/jensa

Sun har väl bytt fot (ytterligare en gång) och stödjer Solaris på x86.
http://wwws.sun.com/software/solaris/x86/index.html

Jag har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av Tomcat 5 själv, så bäst är nog att försöka kolla på nätet vad dom som verkligen kör Tomcat 5 rekomenderar. Om jag själv hade tid skulle jag inte nöja mig att bara köra det på en plattform. Min erfarenhet är att man hittar buggar bättre, och ökar kvaliteten, med hjälp av en blandad miljö.

Jag kör Tomcat och Apache i Solaris vilket fungerar hur bra som helst. Märks att Sun kan det här med Java. Men det borde väl inte vara några problem att köra det i Linux heller. Kanske någon annan dist än Debian (som jag visserligen själv också tycker om), t.ex. Red Hat eller SuSe ?

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 15:41

OK, tack för tipsen!

Jag hade inte riktigt insett det där med Linux-emulering...

Sammanfattar för mig själv: Fördelen med Linux är att man kan köra Suns Java direkt. Just Debian kanske inte är bästa valet (tyvärr) eftersom det inte har egna Java-paket. Solaris måste ju funka bra med tanke på vem som gjort det... *BSD riskerar att hamna efter i utvecklingstakten (inget direkt stöd från Sun), men FreeBSD verkar jobba på bra med Java-stödet.

ace, menar du att man bör testa en applikation på flera system innan man distribuerar det? I det här fallet ska det inte distribueras, men det är klart att det är bra att se att det går att flytta mellan olika system. Det är ju ändå Java vi talar om... Jag kommer nog att utveckla på OS X och lyfta över på servern då och då för att testa.

OK, jag får nog fundera vidare och läsa på mer. Fler kommentarer?

Annars så är det faktiskt inte så blodigt att få igång Tomcat under Debian heller - installationen brukar kunna ta en dryg halvtimme om man har vanan inne :). Har själv installerat det under Debian några gånger, och om det bara är installationen av Tomcat (samt såklart jdk och jdbc-drivrutiner) som bekymrar dig så tycker jag faktiskt inte att du behöver byta distribution. Åtminstone för mig så överväger fördelarna ändå nackdelarna med ganska stor marginal...

Ursprungligen av HL:

ace, menar du att man bör testa en applikation på flera system innan man distribuerar det? I det här fallet ska det inte distribueras, men det är klart att det är bra att se att det går att flytta mellan olika system. Det är ju ändå Java vi talar om... Jag kommer nog att utveckla på OS X och lyfta över på servern då och då för att testa.
?

Om det aldrig skall snurra på något annat än vad du bestämmer nu minskar behovet av att köra/testa på andra plattformar.

Ja, min erfarenhet säger att olika java-VM kan ha olika beteenden. Speciellt på olika OS. Genom att köra sin javamiljö på olika plattformar så ökar man chansen att hitta buggar. Framförallt hittar man buggar i sin egen kod, men man kan också hitta buggar i den mellanprogramvara man använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 00:15

Jo, det skulle på sätt och vis vara skönt att köra nåt man är van vid, men å andra sidan är det kul att lära sig nåt nytt!

Jag har precis installerat Tomcat på en Debian-burk för att testa. Det går ju rätt smidigt att installera blackdown-java genom att lägga till det i sources.list och själva tomcat5 är ju också ganska lätt att lägga in på egen hand. Fast man får väl sno ihop ett eget init-script om det ska stå och rulla på riktigt (så att det startar automatiskt vid omstart osv). Som sagt, ett tomcat5-paket hade ju varit fint... Det känns lite nervöst att köra något som inte är "Debian-standard".

Ändrat: det heter Blackdown och inget annat

Senast redigerat 2004-02-06 00:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 20:12

Jag kör apache / tomcat på Fedora
Du hittar RPM er på det mesta inom java hos www.jpackage.org och det har funkat alldeles ypperligt.
De har även jboss och en massa annat om man nu skulle vilja gå över till J2EE lösningar,
men det är väl lite off topic....

Edit, jag var lite off topic...

/Johan

Senast redigerat 2004-02-21 09:36
1
Bevaka tråden