Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v4: Premiär för Kharma på 99mac

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ulf Boström:

Egentligen tycker jag att det är oerhört trist att kharman har kommit till på 99mac. Ständigt detta rangordnande, positionerande. "Hur mycket kharma har jag, hur ska jag höja den? Om jag skulle hitta på och säga nåt intelligent som alla gillar så kanske jag stärker min position."
Om jag vore feminist skulle jag säga att det rör sig om klassiskt manligt flock och ledar-tänkande. Bilden förstärks av vinjettbildernas män och deras maskiner. Allt signalerar 99mac är en plats för män och deras maskiner. Vilket är en trist signal.
Undrar om någon sänker min kharma nu?

Att datoranvändande (av den typ vi ägnar oss åt) är mansdominerat är ju ingen nyhet. Titta bara på statistiken över medlemmarna. Den har inte blivit så sedan bilderna publicerades i version 4.
Vi skulle väl alla gärna se fler kvinnor här. Men jag vet att jag läst någon av de få kvinnor som finns här på 99mac som sa att kvinnnor inte tilltalas av forum i lika hög grad som män gör, därav fördelningen.
Men du kan väl inte mena att dessa fakta ska göra att bilder på 99mac-händelser inte ska visas?
Att det sedan kanske är typiskt manligt att försöka mäta sig med varandra kan jag kanske hålla med om. Att göra blodigt allvar av det är väl kanske ännu mer manligt.

Är det någon som har någon idé om hur vi skulle kunna få fler kvinnor till 99mac? Vi kanske ska tvinga kvinnliga medlemmar att komma på alla 99mac-event så vi får lite bilder på dem?

Jag sitter inte och undrar hur mina inlägg påverkar min kharma.

Ursprungligen av Ulf Boström:

Egentligen tycker jag att det är oerhört trist att kharman har kommit till på 99mac. Ständigt detta rangordnande, positionerande. "Hur mycket kharma har jag, hur ska jag höja den? Om jag skulle hitta på och säga nåt intelligent som alla gillar så kanske jag stärker min position."
Om jag vore feminist skulle jag säga att det rör sig om klassiskt manligt flock och ledar-tänkande. Bilden förstärks av vinjettbildernas män och deras maskiner. Allt signalerar 99mac är en plats för män och deras maskiner. Vilket är en trist signal.
Undrar om någon sänker min kharma nu?

Feminist som jag är så håller jag med dig på ett sätt, men gissar att detta kom till som ett försök att stävja att folk skriver vad som helst.

Ett försök till att folk ska hålla god ton, men sen blir det nog så att folk kommer att inrikta sig mer på att försöka öka kharman än vad administarörerna trodde.

Kan inte folk bara försöka skriva vettiga inlägg som går ut på att hjälpa varandra eller komma med idéer. Den här diskussionen borde stängas och hamna i "Feedback" istället. I det forumet vore det bra om man inte kan ta eller ge Kharma. Finns det nåt mer meningslöst än "Nej, jag håller inte med dig - därför sänker jag din Kharma" eller motsatsen "Det där var en bra åsikt som jag håller med om - vassegod, här kommer Kharma". Använd sunt förnuft! Ge mer än du tar och försök hålla tråden på bra nivå. Kharma är framför allt ett sätt att låta oss själva moderera trådar.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 20:58
Citat:

Att datoranvändande (av den typ vi ägnar oss åt) är mansdominerat är ju ingen nyhet. Titta bara på statistiken över medlemmarna. Den har inte blivit så sedan bilderna publicerades i version 4.
Vi skulle väl alla gärna se fler kvinnor här. Men jag vet att jag läst någon av de få kvinnor som finns här på 99mac som sa att kvinnnor inte tilltalas av forum i lika hög grad som män gör, därav fördelningen.
Men du kan väl inte mena att dessa fakta ska göra att bilder på 99mac-händelser inte ska visas?

Ojdå, min karma gick just upp och min manliga instinkt säger YES.
Jovisst vet jag att det är mansdominerat här. Men jag tror inte den kvinnlga frånvaron blir lägre av att så tydligt markera maskulint revir.

Ursprungligen av Ulf Boström:

Ojdå, min karma gick just upp och min manliga instinkt säger YES.
Jovisst vet jag att det är mansdominerat här. Men jag tror inte den kvinnlga frånvaron blir lägre av att så tydligt markera maskulint revir.

Det förtjänar du nog också. Hade forumet varit kvinnodominerat hade nog inte reaktionerna på Kharmasystemet (om det nu hade funnits på ett kvinnodominerat forum) varit så många heller.
Har du något förslag på förändringar för att öka det kvinnliga deltagandet? (förutom avskaffandet av Kharma, den manliga dominansen fanns ju innan både version 4.0, kharma och "dagboksbilderna")

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 21:37
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Det förtjänar du nog också. Hade forumet varit kvinnodominerat hade nog inte reaktionerna på Kharmasystemet (om det nu hade funnits på ett kvinnodominerat forum) varit så många heller.
Har du något förslag på förändringar för att öka det kvinnliga deltagandet? (förutom avskaffandet av Kharma, den manliga dominansen fanns ju innan både version 4.0, kharma och "dagboksbilderna")

Nej, kommer inte på något mer.
Kanske att vi skulle införa dagens ros istället, som man kan ge till ett inlägg som hjälp en att lösa ett konkret problem. Det tror jag det finns ett tydligt behov för, att uttrycka tacksamhet mot alla hjälpsamma människor här på 99mac. Rosen är knuten till inlägget, inte till personen. Personen kan se sina rosor i den egna profilen men skyltar inte med den utåt. Däremot att, som jag tex, få kharmapoäng för att någon delar min åsikt, leder inte någon bra stans.

What's the big deal? Vad är det som gör att folk ens bryr sig om Kharman? Du är den är, med eller utan Kharma.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 22:51

Mopp: Hehe, samma sak i min profil, någon som skrivit "Jag tycker det" och har sänkt. Lågt var ordet...

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-09 02:50

Orkar seriöst inte läsa igenom alla sidor, har ändå en känsla av att det är samma tjafs på tjafs återigen.
Ville bara tillägga att Jag tycker Ulf Boström var inne på ett bra spår med en "ros" där, fast skulle vilja ta det såpass att man skippar karman och kör olika signaturer beroende på antal inlägg istället.
Man kan då se hur pass aktiva forum-rävar det rör sig om mest som en kul grej, sen är det upp till moderatorer att varna ev. spammare som spyr ur sig meningslösa inlägg för att komma till en klatschigare signatur iom höjt antal inlägg gjorda.

Och ros var det ja.. tycker man någon förtjänar något som en "ros" eller höjd "karma" så kan man meddela den berörda i ett PM.
Samma sak när det gäller att ge en person "ris" så finns PM där för att meddela vad det är man misstycker om.
Sen ska det inte behöva startas diskussioner över PM, men.. aja spåna vidare.

Tycker iallafall att med tanke på allt tjafs det blivit över just "Kharma"-systemet så borde det ryckas omedelbart, men det är vad jag tycker.

Fred.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-02-09 08:09

Om Kharman tycker inte jag heller... Det som förvånar mig mest är att någon orkar fylla i eländet. Jag har svårt att se poängen i den och eftersom jag uppfattat det som om de flesta verkar struntar i den så blir Kharmans utslag ändå bara vad ett fåtal människor (med för mycket fritid) ytterst subjektivt anser. Det hela närmar sig närmast sandlådenivå. Om folk inte gillar mina åsikter så tar jag för givet att det kommer fram på andra sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 10:19

Kharma är inte sågat ännu trots rop om motsatsen här. Hur många medlemmar har lagt sin röst och sagt vad dom tycker? Inte många procent.

Låt systemet provas ett tag - antingen visar det sig att det blir ett mobbningsinstrument och då ska det hivas, eller så börjar det fungera som det ska. Ökad Kharma åt folk som ständigt och jämnt kommer med bra inlägg som hjälper andra med deras problem etc.

Just nu är det nyhetens behag på gott och ont. Låt det sätta sig och bedöm det då.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 10:52
Ursprungligen av Linus:

Just nu är det nyhetens behag på gott och ont. Låt det sätta sig och bedöm det då.

Problemet är att det inte har redovisats någon solid grund för att göra en bedömning. Jag får lite "skjuta från höften"-känsla över hur det här har hanterats. Det är möjligt att det här har varit föremål för genomtänkta diskussioner internt på 99mac, men det framstår inte som det.

Men det man skulle vilja veta innan testet påbörjas är:

  1. Vad är problemet?

  2. Är det mätbart och i så fall hur?

  3. Finns det mätresultat, och i så fall vilka?

  4. Hur ska systemet få avsedd effekt?

  5. Vilka mätresultat kan anses visa på ett lyckat test?

Om dessa frågor kan besvaras så har man en grund för att efter testets avslut kunna göra en vettig bedömning.

Om jag fortfarande hade varit student hade det kunnat vara värt en C-uppsats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 11:21

Folk tar saker och ting alldeles för allvarligt imho. Måste man ha en sjusärdeles anledning till allt man gör? Skotta in lite kärlek och experimentlusta, våga erkänna när man har gjort ett misstag. Kör hårt.

  • Medlem
  • 2004-02-09 11:30
Ursprungligen av Linus:

Folk tar saker och ting alldeles för allvarligt imho. Måste man ha en sjusärdeles anledning till allt man gör? Skotta in lite kärlek och experimentlusta, våga erkänna när man har gjort ett misstag. Kör hårt.

På vilket vis visar man kärlek genom att sänka folks kharma på måfå? Jag har en fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på, men efter det så tänker jag inte besöka 99mac mer än i nödfall. Jag tycker inte att det är lika trevligt efter uppdateringen och det hänger på tok för många puckon här. Jag tycker det här är helt fel arena för självhävdelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 11:33

Förkastligt och det var inte det jag syftade på. Möjligheten att sänka borde ryka - det är inte konstruktivt och kommer säkerligen missbrukas.

Min mening är att det rent allmänt dras på för stora växlar, ser hellre att saker testas och utvärderas någorlunda och sen slängs om det visar sig användas fel eller bara helt enkelt vara åt helvete.

Tråkigt att du drar, du har väl haft en hel del att komma med, eller du är i vart fall ett nick jag känner till och ger positiva vibbar.

  • Medlem
  • 2004-02-09 11:49
Ursprungligen av Linus:

Tråkigt att du drar, du har väl haft en hel del att komma med, eller du är i vart fall ett nick jag känner till och ger positiva vibbar.

Det är förmodligen till det bättre. Jag får mer tid till att fakturera för mina jobb, när jag slipper tänka på andras problem. När det enda man får här är skit, så har dragningskraften försvunnit helt.

99mac är och blir vad vi gör det till. Vare sig Kharman blir kvar eller försvinner.

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-09 12:28
Citat:

Kommentar:
Bara för att visa på det orimliga i att kunna sänka någons Kharma

Haha, tack för den sänkta "kharman" :)´

Brukar inte gilla det, men drar mig inte nu fastän jag är ny här, för att säga att..
Det var minsann bättre förr..

Okej.. det blir alltid några som sticker upp mot något nytt som inte passar just dem, men nu rör det sig inte om bara några, och att folk kan sänka ens "kharma" hur som helst, vilket kan bidra till att andra ser en persons ev. Låga "kharma" och då tror att denne bara spyr ur sig skit pga detta.. ni förstår..

Jag har fått mycket feedback och åsikter om Kharmasystemet nu och det är uppenbart att inte alla gillar den här typen av system.

Jag kommer leda vidare debatten in i moderatorforumet och det är inte omöjligt att vi kommer ändra på det befintliga Kharmasystemet, titta på en annat system eller helt enkelt sluta att betygssätta inlägg och diskussioner.

Tills vidare är Kharmasystemet aktivt och om du vill diskutera Kharma direkt med mig kan du skicka PM eller maila mig på bjornstrom (at) mac.se.

Bevaka tråden