Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v4: Premiär för Kharma på 99mac

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 16:18
Ursprungligen av Elias:

Känns väldigt löjligt, när ni ändå är igång kan ni ju byta namn till 99lunarstorm eftersom denna funktion är samma som deras "status". Nej löjligt säger jag.

Säg en likhet med lunarstorms status och 99mac kharma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 16:29

mopp: Same s*it defferent names?

Nu sjunker väl min "kharma" men jag tycker fortfarande det är en onödig och orättvis funktion.

Personligen tycker jag att karmaidéen känns onödig. Jag personligen bedömer inte ett inlägg från någon som postat 1000 inlägg eller fler som ett mer trovärdigt än inlägget från personen som precis har blivit medlem.
Den medlem som har fått sin karma höjd för att ha löst ett visst problem hjälper inte heller. Medlemmen kanske uttalar sig kanske i en diskussion där han eller hon inte har några kunskaper alls. Det blir således ändå upp till mig som läsare att bedöma hur trovärdigt ett visst inlägg är.
Att överhuvudtaget mäta vilka som är bäst på ett forum där samtidigt alla ska känna sig välkomna känns för mig som en motsägelse.
Men när jag gick med 99mac för några år sedan så hette det faktiskt att man skulle vara professionell macanvändare - det var inte på pappret öppen för alla. Då jobbade jag inte med Macen professionellt, som jag gör nu. Dock är jag ingen "poweruser" och behöver lite tips ibland och därför läser jag inlägg här och postar ibland. Jag chansade väl lite när jag blev medlem, men kände mig välkommen ändå.
Om man vill rensa bort vissa användare som inte passar in av en eller annan anledning så kan ni rensa bort mig också. Jag trodde numer att alla var välkomna – inte bara vissa. Genom karmasystemet tror jag att det blir svårare att växa samt att flera kommer sluta, framförallt om skillnaden på hur mycket karma man har blir för stor. Det sistnämnda verkar oundvikligt.
Det räcker väl att veta hur länge någon har varit med, om ens det, för att fatta om det ligger något bakom det man skriver på detta forum. Då slipper man att någon kan må dåligt för att man har fått minuspoäng i ett, i mitt tycke, fånigt bedömningssystem.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 17:02

Wow, förvånad jag blev över att du sa sådär man inte gav en enda likhet.

Förstår inte varför ni lägger så mycket vikt vid Kharman.
Ta det med glimten i ögat. Det är inte på liv och död.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 17:18

mopp:
1. På båda får man poäng efter hur aktiv man är.
2. Båda ger poäng efter hur lång tid man har varit medlem.
3. Båda fungerar som en visare över vilken status man har på forumet.
4. Båda är lika onödiga och töntiga
5. Båda är orättvisa.

Martin, nej jag tar det inte på blodigt allvar men jag har väl fortfarande som medlem rätt säga vad jag tycker, jag trodde forumet fanns till för medlemmarnas skull. (=

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 18:37

Jo det är allvarligt.
fick mitt kharma sänkt just.

För att jag kallde skitsnack helt befogat för skitsnack.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 18:52

Tar tillbaka allt....12
SKITkul dehär me kharma

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 20:03

11.... vafan.

flåt.. man kanske inte får svära här?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 20:08

fick mitt kharma sänkt med motiveringen "skitsnack" ???

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 22:37

Det största problemet som jag ser med Kharma är att folk verkar ha en tendens att börja skriva i trådarna att de har fått sitt Kharma sänkt och att de är föbannade över det. Men det kanske blir bättre på lite längre sikt.
Jag hade dock hellre sett ett system där bara inlägget bedömdes, då hade man även kunnat införa ett filter så man kunde slippa alla trollinläggen.
Och glöm inte att det fortfarande bara handlar om ett forum på internet, inte om liv och död.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 22:41

Varför ska man ha en siffra där?

Ett bättre system vore om man bara kan få bra & dåliga kommentarer utan att det leder till + eller - poäng, för att så fort det hadlar om poäng så ser säkert de flesta detta som en tävling och det blir massa trams...
Dessa kommentarer kan folk kika på om de nu skulle vilja det.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 11:33

Sådär, första kharmasänkningen för mig.

Varför? För att jag hade en annan åsikt.

Har du en länk till diskussionen?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 12:11

Björnström:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=328110#post328110
Det där sänkte min karma med kommentaren: "Jag tycker det"

Hänger inte egentligen Kharmasystemet på att vi alla beteer oss som vuxna?

Ursprungligen av Sailormoon:

Hänger inte egentligen Kharmasystemet på att vi alla beteer oss som vuxna?

Helt klart. Det här håller på att balla ur.
De som verkar ta det här med Kharma på störst allvar är de som påstår sig tycka att det är onödigt och vill avskaffa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 14:17
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Helt klart. Det här håller på att balla ur.

Gör det? Jag tycker det är en intressant diskussion som leder till att en massa bra synpunkter kommer fram.

22 i Karma? *rodnar* Tack.
Nästan pinsamt...

  • Medlem
  • 2004-02-08 13:16

Jag förstår inte varför man skulle vilja sänka någons kharma? Det leder ju bara till ännu sämre stämning. Om någon inte har hotat en till livet, så tycker jag att man ska vara försiktig med det.

Att höja folks kharma borde man däremot vara flitig med, ifall det här systemet ska ha någon som helst relevans. Om man skriver mycket, och har vettiga synpunkter, så borde det reflekteras i kharman. Tyvärr är det ju så att vissa kan ha "tur" och få kharma av någon som har 150... det är ju inte säkert att inlägget var mer brilliant bara fär att någon med hög kharma tyckte det.

  • Medlem
  • 2004-02-09 11:12
Ursprungligen av stfm:

Jag förstår inte varför man skulle vilja sänka någons kharma? Det leder ju bara till ännu sämre stämning. Om någon inte har hotat en till livet, så tycker jag att man ska vara försiktig med det.

Att höja folks kharma borde man däremot vara flitig med, ifall det här systemet ska ha någon som helst relevans. Om man skriver mycket, och har vettiga synpunkter, så borde det reflekteras i kharman. Tyvärr är det ju så att vissa kan ha "tur" och få kharma av någon som har 150... det är ju inte säkert att inlägget var mer brilliant bara fär att någon med hög kharma tyckte det.

Ovanstående inlägg sänkte min kharma med motiveringen: "Varför sänka? För att man kan? Det bästa hade ju varit om det inte hade gått."

Underbart, eller hur?

Jag tror nog att kharma kan inspirera vissa att skriva hjälpsamma utförliga inlägg.
Klart att de som är riktiga hejjare på nätverk, unix och sånt ska ha lite kreds för att de delar med sig av kunskaperna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 14:00
Ursprungligen av kitesurf:

Jag tror nog att kharma kan inspirera vissa att skriva hjälpsamma utförliga inlägg.
Klart att de som är riktiga hejjare på nätverk, unix och sånt ska ha lite kreds för att de delar med sig av kunskaperna.

Det tror jag med, och jag tror det kommer höja nivån på diskussionerna så som det var tänkt. Ta bara bort möjligheten till negativ Kharma!

Undrar om dom som får sitt Kharma sänkt till under tio håller med dig Jonas Mellander.

Ursprungligen av xplane:

Undrar om dom som får sitt Kharma sänkt till under tio håller med dig Jonas Mellander.

Tycker man att det är besvärande får man väl anstränga sig för att få upp den?

Att bete sig som vuxen inefattar väl förhoppningsvis att ingen sänker någons kharma bara för att ett inlägg inte passar personligt? Jag skulle iaf inte sänka någon om det inte var rejälva övertramp.

Inte för att jag kan iaf, jag har inte tillräckligt med inlägg, men ändå.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 17:35
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Tycker man att det är besvärande får man väl anstränga sig för att få upp den?

Nackdelen är att vem som helst kan sänka ens kharma för vad som helst.
Min kharma blev sänkt på grund av att jag hade en annan åsikt i den här tråden, men ändå inget min "respekt" ska sänkas för.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 17:48

Det är ganska intressant att en så enkel grej som en siffra i kanten på inläggen kan ha så seriös betydelse att det är tal om att avskaffa det. Visst är vi alla engagerade i 99mac, men att detta tog så alvarligt på hur man vill bli framställd binärt hade jag ingen aning om. Rollspelet 99mac Visst får jag lite prestations ångest när jag skriver här, men jag försöker dämpa det. Jag är mer som person än mit tangentbord.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 18:02

Egentligen tycker jag att det är oerhört trist att kharman har kommit till på 99mac. Ständigt detta rangordnande, positionerande. "Hur mycket kharma har jag, hur ska jag höja den? Om jag skulle hitta på och säga nåt intelligent som alla gillar så kanske jag stärker min position."
Om jag vore feminist skulle jag säga att det rör sig om klassiskt manligt flock och ledar-tänkande. Bilden förstärks av vinjettbildernas män och deras maskiner. Allt signalerar 99mac är en plats för män och deras maskiner. Vilket är en trist signal.
Undrar om någon sänker min kharma nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 19:13

Det finns ett alternativ i inställningarna där man kan stänga av Karman. Men det verkar inte funka?

Bevaka tråden