Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v4: Premiär för Kharma på 99mac

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har varit borta i några timmar ifrån 99mac eftersom alla uppdateringar gjort att man ägnat massor av tid framför datorn.

Blir helt chockad över slutsatserna som dras av några få medlemmar - 99mac en "sekt"? 99mac medarbetare "sektmedlemmar"?

Att Buddhastatyn skulle väcka så mycket anstöt kunde vi inte drömma om, vi är verkligen politiskt och religöst obudnda. Statyn är borta nu.

Därtill ställer jag mig undrande till om Björnström kan hålla koll på vilka som varit till behag för "sektledaren" genom att själv kolla vilka som gett just honom kharma, vilket ju uppenbarligen varit populärt vid forumöppningen. Lite märkliga övertoner väcker det hos mig när EN person skenar iväg på skalor så där.

Jag har beskrivit 99mac:s syn på Kharma så här:
Den kraft som genererats av en persons handlingar och agerande.

Det kan tolkas på många sätt. En person som jobbar heltid eller deltid frivilligt för att förbättra och förändra sajten i form av moderator, utvecklare eller administrator förtjänar uppskattning - ett sätt kan vara att ge någon Kharma eller trevliga kommentarer.

Jag har sagt det tusen gånger tidigare och jag säger det igen - vi är väldigt många medlemmar och vi har väldigt olika åsikter och bakgrund. Endast en sak förenar oss alla och det är vår gemenskap kring Mac.

Att kalla mig sektledare tycker jag är sjukt lågt - jag förväntar mig att du ber mig om ursäkt faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 12:31

Det här med Kharma kan låta som ett jättecharmigt litet tillägg, men jag önskar verkligen att ni tar bort det ( i alla fall i dess nuvarande form) innan det spårar ur! Refererar till en tråd som är "ganska oskyldig" men som just vittnar om hur det kan missbrukas för att trycka ner medlemmar pga deras åsikter. T.ex att ge motsägande PCanvändare låg Kharma genom att uppmana varandra att "ta ner dem"... Sånt kallas mobbing.

Ursprungligen av Earth:

Det här med Kharma kan låta som ett jättecharmigt litet tillägg, men jag önskar verkligen att ni tar bort det ( i alla fall i dess nuvarande form) innan det spårar ur! Refererar till en tråd som är "ganska oskyldig" men som just vittnar om hur det kan missbrukas för att trycka ner medlemmar pga deras åsikter. T.ex att ge motsägande PCanvändare låg Kharma genom att uppmana varandra att "ta ner dem"... Sånt kallas mobbing.

Misstänkte att det där skulle dyka upp i något sammanhang och det var delvis därför jag skrev det. Jag tycker om idén med Kharma och tror att det kan fungera väldigt bra (som det t.ex. gör på Slashdot men alla användare borde inte få ge/ta Kharma när som helst utan bara, säg, två gånger i månaden. Då fungerar det inte att "ta ner" användare på samma sätt. Jag tycker fortfarande att det är rätt att människor blir uppmärksamma på när vissa inte har något annat syfte än att förstöra och trolla.

Ciryon

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-06 12:34
Ursprungligen av Björnström:

En person som jobbar heltid eller deltid frivilligt för att förbättra och förändra sajten i form av moderator, utvecklare eller administrator förtjänar uppskattning

Håller med till 100%. Du, och alla andra som jobbar med 99mac, förtjänar verkligen all uppmuntran ni kan få. Sen får det kallas Karma eller vad som helst. Ni gör ett toppenjobb som jag uppskattar mycket. Jag uppskattar dessutom att den fula Buddahstatyn försvann Betydligt trevligare utan den.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-06 12:58
Ursprungligen av Eva:

Håller med till 100%. Du, och alla andra som jobbar med 99mac, förtjänar verkligen all uppmuntran ni kan få. Sen får det kallas Karma eller vad som helst. Ni gör ett toppenjobb som jag uppskattar mycket. Jag uppskattar dessutom att den fula Buddahstatyn försvann Betydligt trevligare utan den.

Instämmer verkligen med Eva! Och det är extra glädjande att kvinnorna tycker till. Många grabbar är det...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 13:04

[QUOTE="Björnström"]
Det kan tolkas på många sätt. En person som jobbar heltid eller deltid frivilligt för att förbättra och förändra sajten i form av moderator, utvecklare eller administrator förtjänar uppskattning - ett sätt kan vara att ge någon Kharma eller trevliga kommentarer.
QUOTE]

Ja, verkligen Björnström. Men det var inte det du skres när du presenterade id´en:

Om dutycker att ett inlägg är så bra att det ökar en annan medlems Kharma kan du klicka på personens Kharmaräknare.

Sen var det ju litet krångliga och konstiga regler. Har man varit med länge och skrivit många inlägg är ens åsikt mera värd. Vad påminner det om?

Sen är det ju så med karma att det är först när vi gjort oss av med den som vi är verkligt fria. Se mina klipp ur NE ovan.

Och det stämmet ju här också. Det är först när det inte blir viktigt vad andra tycker som vi kan vara kreativa och uppriktiga. Dvs fria.

Sen tycker jag nog att det är mindre bra att använda begrepp som man inte riktigt behärskar och använda dem i sammanhang där de inte passar.

Sen var det det här med sekt. Jag har inte använt ordet men kan förstå assosiationen.
Och visst är det litet väl mycket ingrouping här. Ibland blir trådarna oändliga på ett nästan komiskt sätt. Kritik utifrån tolereras inte och det egna reviret försvaras på ett ofta rabiat sätt. Det finns en yttre fiende och det håller gruppen samman men gör det också mindre produktiv och man uppnår inte det man vill uppnå, det bara verkar så.

Sist, men inte minst, får du min uppskattning för allt bra jobb du gör med 99mac.
Men nån karma får du inte, må den sjunka till noll så du befrias.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 13:17
Ursprungligen av condon:

Och det stämmet ju här också. Det är först när det inte blir viktigt vad andra tycker som vi kan vara kreativa och uppriktiga. Dvs fria.

BINGO!

Det skulle vara värt många kharmapoäng ;), men inte vill jag lägga några bördor på dig, så jag säger det rakt av i öppenhet till dig.

Det är det som är källan till Verklig framgång, dvs den förblir oviktig, viktigare blir det vad man faktiskt kan skapa och hur man kan medverka till andra människors "liberation of their spirit by being free in our own" (finns inga bra ord att översätta spirit med i svenskan tycker jag).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 13:39

[QUOTE="condon"]

Ursprungligen av Björnström:

Det kan tolkas på många sätt. En person som jobbar heltid eller deltid frivilligt för att förbättra och förändra sajten i form av moderator, utvecklare eller administrator förtjänar uppskattning - ett sätt kan vara att ge någon Kharma eller trevliga kommentarer.
QUOTE]

Ja, verkligen Björnström. Men det var inte det du skres när du presenterade id´en:

Om dutycker att ett inlägg är så bra att det ökar en annan medlems Kharma kan du klicka på personens Kharmaräknare.

Sen var det ju litet krångliga och konstiga regler. Har man varit med länge och skrivit många inlägg är ens åsikt mera värd. Vad påminner det om?

Sen är det ju så med karma att det är först när vi gjort oss av med den som vi är verkligt fria. Se mina klipp ur NE ovan.

Och det stämmet ju här också. Det är först när det inte blir viktigt vad andra tycker som vi kan vara kreativa och uppriktiga. Dvs fria.

Sen tycker jag nog att det är mindre bra att använda begrepp som man inte riktigt behärskar och använda dem i sammanhang där de inte passar.

Sen var det det här med sekt. Jag har inte använt ordet men kan förstå assosiationen.
Och visst är det litet väl mycket ingrouping här. Ibland blir trådarna oändliga på ett nästan komiskt sätt. Kritik utifrån tolereras inte och det egna reviret försvaras på ett ofta rabiat sätt. Det finns en yttre fiende och det håller gruppen samman men gör det också mindre produktiv och man uppnår inte det man vill uppnå, det bara verkar så.

Sist, men inte minst, får du min uppskattning för allt bra jobb du gör med 99mac.
Men nån karma får du inte, må den sjunka till noll så du befrias.

Sorry mannen fick lov att höja dig pga ett bra inlägg... Hoppas du befrias ändå, om inte får du komma med nåt dåligt!

Jag tycker Kharma är en jättefin liknelse som inte alls bör tolkas med religiös innebörd. Tror inte det är särskilt många som tar anstöt. Gör en omröstning kanske?

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 12:28

Jag fick inget svar på frågan om du kan kolla vilka som ger kharma, vilket jag förmodar att du kan som administrator.
"Sektledaren" var inom cituationstecken och inget angrepp på något sätt, och att kalla det sjukligt lågt att ifrågasätta ett fenomen, verkar konstigt tycker jag. Jag har läst din definition, men som jag sa tror jag att det oftast ligger mer bakom ett händelseförlopp om EN människa far iväg på en skala så där. Jag tror att det kan ligga väldigt mycker mer bakom, det var därför jag frågade om du kan kolla kharmautdelningen! Eftersom om det är fallet, så skulle jag misstänka att det finns yngre män här som annars skulle kanske ge kharma just av rädsla för att inte få vara med i gemenskapen.

Ursprungligen av lheidner:

Jag fick inget svar på frågan om du kan kolla vilka som ger kharma, vilket jag förmodar att du kan som administrator.
"Sektledaren" var inom cituationstecken och inget angrepp på något sätt, och att kalla det sjukligt lågt att ifrågasätta ett fenomen, verkar konstigt tycker jag. Jag har läst din definition, men som jag sa tror jag att det oftast ligger mer bakom ett händelseförlopp om EN människa far iväg på en skala så där. Jag tror att det kan ligga väldigt mycker mer bakom, det var därför jag frågade om du kan kolla kharmautdelningen! Eftersom om det är fallet, så skulle jag misstänka att det finns yngre män här som annars skulle kanske ge kharma just av rädsla för att inte få vara med i gemenskapen.

Genom att klicka på "kontrollpanelen" kan man se sin Kharma och hur den har påverkats. Systemet är anonymt idag även för mig. Det går att ändra så att det blir öppet för alla.
Naturligtvis kan man gå in i MySQL-databaserna och göra query:s för att se vem som givit Kharma men det är ju ganska långsökt - informationen finns där men inte lättillgänglig.

Ursprungligen av Björnström:

Genom att klicka på "kontrollpanelen" kan man se sin Kharma och hur den har påverkats.

Vart då? Jag hittar inget där.

Jag hoppas verkligen att alla som jobbar aktivt för att få ett trevligt och utvecklande 99mac ska få hög Kharma, det är ju hela grejen med systemet.

Vi har haft administratörer och moderatorer som tröttnat eftersom jobbet i praktiken innebär oändligt med jobb helt utan belöning - Kharma är ett sätt att visa sin uppskattning. Som moderator får man normalt sett tio gånger så mycket "skit" som tack tyvärr.

När man läser den här tråden så blir man ju nästan lite mörkrädd över hur starkt folk reagerar på en sån liten sak. Kharma är ett system för att folk ska kunna visa sin uppskattning för välskrivna eller hjälpande inlägg, i grund och botten. Kom ihåg att det är inlägg man ger Kharma, inte personer. Förhoppnings kommer det att fungera så också, men skulle det missbrukas mycket för att mobbas, då får vi väl fundera på om det är värt att ha kvar. Men jag är helt för att testa det under en period, så kan man utvärdera det sen.

Sen att ordet är valt så att det anspelar lite på en religös term får väl ändå ses som rätt oskyldigt. Det betyder ju inte ens samma sak längre, det har en annan betydelse här. Och anspelningarna på sekt var osmakligt.

Däremot kan jag hålla med om att buddha-statyn var ful och onödig (finns ju redan en Kharma-länk) så den fick gärna gå. Men av helt andra skäl.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 13:45
Ursprungligen av Adrian B:

När man läser den här tråden så blir man ju nästan lite mörkrädd över hur starkt folk reagerar på en sån liten sak. Kharma är ett system för att folk ska kunna visa sin uppskattning för välskrivna eller hjälpande inlägg, i grund och botten. Kom ihåg att det är inlägg man ger Kharma, inte personer. Förhoppnings kommer det att fungera så också, men skulle det missbrukas mycket för att mobbas, då får vi väl fundera på om det är värt att ha kvar. Men jag är helt för att testa det under en period, så kan man utvärdera det sen.

Sen att ordet är valt så att det anspelar lite på en religös term får väl ändå ses som rätt oskyldigt. Det betyder ju inte ens samma sak längre, det har en annan betydelse här.Och anspelningarna på sekt var osmakligt.

Däremot kan jag hålla med om att buddha-statyn var ful och onödig (finns ju redan en Kharma-länk) så den fick gärna gå. Men av helt andra skäl.

IMHO struntprat.

Kharma är knutet till person och får konsekvenser, nämligen om poängen sjunker under 10. Läs Björnströms introduktion.

Läs det här sen:
"Det betyder ju inte ens samma sak längre, det har en annan betydelse här."

Hallå, är det så man ska läsa dina inlägg! Alltid? Eller säger du till?

Senast redigerat 2004-02-06 14:10
Ursprungligen av condon:

IMHO struntprat.

Kharma är knutet till person och får konsekvenser, nämligen om poängen sjunker under 10. Läs Björnströms introduktion.

Jo fast du sätter forfarande poäng på inlägg, eller hur? Sen att Kharman följer med en person är förstås sant. Men lösningen är ju enkel: tillåt bara folk att höja andras Kharma, inte sänka den.

Ursprungligen av condon:

Läs det här sen:
"Det betyder ju inte ens samma sak längre, det har en annan betydelse här."

Hallå, är det så man ska läsa dina inlägg! Alltid? Eller säger du till?

Jag syftade på att Kharma på 99mac inte är samma sak som karma i religiös betydelse, utan en annan sak, inspirerat av det verkliga begreppet karma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 13:59
Ursprungligen av Adrian B:

När man läser den här tråden så blir man ju nästan lite mörkrädd över hur starkt folk reagerar på en sån liten sak. Kharma är ett system för att folk ska kunna visa sin uppskattning för välskrivna eller hjälpande inlägg, i grund och botten. Kom ihåg att det är inlägg man ger Kharma, inte personer.

Jag blir lite skraj när folk kan "ta ner" varandra (och uppmana andra till det) även om det är i ett oskyldigt Kharmasystem på ett forum. Om det i första hand ska handla om att premiera inlägg (och inte personer!), varför ha "sänkningen" som alternativ?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-06 14:09
Ursprungligen av Earth:

Jag blir lite skraj när folk kan "ta ner" varandra (och uppmana andra till det) även om det är i ett oskyldigt Kharmasystem på ett forum. Om det i första hand ska handla om att premiera inlägg (och inte personer!), varför ha "sänkningen" som alternativ?

För att vi alla skall tänka till lite innan vi skriver t.ex. "j***a dumhuvud" i ett inlägg. För att hålla hyfsat hög nivå på diskussionerna helt enkelt. Tycker inte vi ska krångla till det här mer än nödvändigt. Låt det testas ett tag så får vi utvärdera sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 14:58
Ursprungligen av Fantomen:

För att vi alla skall tänka till lite innan vi skriver t.ex. "j***a dumhuvud" i ett inlägg. För att hålla hyfsat hög nivå på diskussionerna helt enkelt.

De som håller den nivån bryr sig nog föga om Kharma upp eller ner och blir nog modererade rätt hårt. Det är som att säga att straff avskräcker brott...

edit: formulering

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 14:59

Jag registrerade mig på det här forumet för att ta del av råd, hjälp, information. Ganska snart upptäckte jag att det för en del medlemmar också var ett sätt att umgås, och det är väl inte så konstigt och helt OK dessutom, tycker jag.

Sen upptäcker man ju ganska snart hejaklackarna och svansen (ibland mobben). Men på det hela taget så går det rätt snyggt till. Man får hopen efter sig om man tycker fel men det är inte så mycket rent personliga påhopp. Men tjatigt kan det vara. Och ibland är humor en bristvara.

Till vad ska man då ha ett system för offentlig belöning och bestraffning knutet till varje medlem. Blir det mer sakligt? Bättre information? Mindre spekulation och mer fakta? Trivsammare? Roligare? Mer kreativt?

Jag vet ju mitt svar.

Men bekvämt är det. Det riktigt svåra för många av oss är ju att uttrycka uppskattning. Då är det bekvämt att trycka på en knapp. Visserligen ska man tala om varför, men det sker ju liksom i skymundan.

Å andra sidan skulle det bli litet jobbigt om trådarna fylldes med uppskattande tillrop. (Liten risk).För ibland kan man ju gilla ett inlägg utan att ha något övrigt att tillägga. Men det finns ju en möjlighet till personliga meddelanden.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 15:04

tomcat

Bra inlägg 14.40

Ursprungligen av Earth:

Jag blir lite skraj när folk kan "ta ner" varandra (och uppmana andra till det) även om det är i ett oskyldigt Kharmasystem på ett forum. Om det i första hand ska handla om att premiera inlägg (och inte personer!), varför ha "sänkningen" som alternativ?

Ja om vi väljer att bara tillåta höjning så slipper man problemen med att folk "tar ner" varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 16:11
Ursprungligen av Adrian B:

Ja om vi väljer att bara tillåta höjning så slipper man problemen med att folk "tar ner" varandra.

Tror verkligen det skulle göra mycket för både stämningen och Kharmasystemets funktion om man bara kunde premiera, visa uppskattning och ge positiv uppmuntran istf motsatsen. Och om det är därför det finns så...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-02-06 16:15
Ursprungligen av Adrian B:

Ja om vi väljer att bara tillåta höjning så slipper man problemen med att folk "tar ner" varandra.

Nä, men då blir det lätt så att en del får mycket karma och en del får ingen.
Att få negativ karma eller ingen karma kommer på ett ut tycker jag - "Ah, kolla karma 90. Tydligen en trevlig person. Men han där har fortfarande bara 10...hm."

Same shit - different name.

Personliga värdemätare hör inte hemma på ett seriöst forum!
På Lunajstojm kanske - på 99mac? Lägg av!

Om man nu måste hålla på och envisas med såna här tramsiga "mätare" alls så:
Omvandla istället karman till "guru".
En person som lyckas lösa andras problem (typ: hur kopplar jag in Macen till teven?) kan belönas med en "guru-poäng". Det känns som ett vettigare och rättvisare och framförallt, mer intressant alternativ, på den här typen av forum, tycker jag.

En fråga till alla: när ni läser ett inlägg, kollar ni även in vad användaren har för karma? Påverkar personens karma det ni läser?
Mej påverkar det iallafall. Personer med hög karma känns "pålitligare" på nåt sätt, tycker jag. Läser jag ett inlägg av nån med karma 1 blir jag genast skeptisk; "Hmm...vad har hon/han skrivit?"

Är det ett sånt forum 99mac ska vara? Det tycker INTE jag.

Ursprungligen av tomcat:

Nä, men då blir det lätt så att en del får mycket karma och en del får ingen.
Att få negativ karma eller ingen karma kommer på ett ut tycker jag - "Ah, kolla karma 90. Tydligen en trevlig person. Men han där har fortfarande bara 10...hm."

Same shit - different name.

Näe, det skulle vara stor skillnad. Om säg 90 procent av medlemmarna har 10 i Kharma och några ha högre så sticker det ut oerhört om någon då har 9 i Kharma eller längre. Att ha 10 är inget att skämmas för, de flesta har ju ändå det, men har man under tio så... Därför skulle ett system där man bara kan höja fungera bättre.

Ursprungligen av Adrian B:

Därför skulle ett system där man bara kan höja fungera bättre.

Eller åtminstone ett system där de som har makt att ge många poäng bara kan ge en eller två minus. Det är ju kul att den som varit med länge och diskuterat flitigt kan höja någon med 7 poäng eller så, men att bli sänkt med 7 för ett enda inlägg tycker jag är lite väl hårt. Personligen skulle jag aldrig vilja sänka någons kharma om det gav ett så kraftigt resultat.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-02-07 20:18

Har jag missat något. Kan man inte se vem som man fått poäng av?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 20:21
Ursprungligen av Sten_n:

Har jag missat något. Kan man inte se vem som man fått poäng av?

nix.... eller så har jag bara inte hittat vart.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-02-07 20:26

Jag är för att man testar detta.

Den enda responsen på mina frågor var en sänkning av poängen "lol",
med kommentaren

Citat:

Tänkte det kunde vara bra

Ge järnet först till 0.

Men inga svar.
Trodde detta var ett diskussionsforum, ingen tävling i Kharma-poäng.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 21:23
Ursprungligen av Adrian B:

Därför skulle ett system där man bara kan höja fungera bättre.

Det är det jag säger! Tror den här tråden snabbt skulle hamna långt bak i fältet om det vore på det viset.

För att leva som man lär "gör jag upp" med dem jag har meningsskiljaktigheter med i diskussion och lämnar sänkandet av poäng därhän. Och lämnar istället upp till moderatorerna att stänga de trådar som spårar ur och ger dem pluspoäng för bra beslut med schyssta motivationer! Tänk positivt... Det var väl det Kharman var avsedd att göra som jag förstår det.

Bevaka tråden