Nätverkskrivare ger problem

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en HP laserskrivare kopplad till min linuxburk med cups. Det har tidigare fungerat men efter någon uppgradering (Panther kanske?) så fungerar det inte längre.

Om jag väljer Print så fryser sig programmet (vilket det än är) och badbollen snurrar på. Inga felmeddelanden, vare sig i OS X eller i linux. Detta händer på två olika OS X maskiner på mitt LAN. Om jag väljer en annan (icke existerande) skrivande som standardskrivare så kan jag komma in i Print-dialogen som sedan hänger sig när jag väljer min nätverksskrivare (som snällt dyker upp i listan förstås).

Jag har senaste versioner av cups installerade. Förslag?

Ciryon

Update I: Märkte just att den faktiskt kan komma in i Print-dialogen om jag väntar tio minuter. Nu står den dock och fryser på "Processing page: 1" när jag har klickat Print.

Update II: Nu står det minsann att den inte kan ansluta till min server. Om man väntar tillräckligt länge så får man felmeddelanden. Fantastiskt.

Jag tror dessutom jag vet vad felet är. Den försöker ansluta till min server genom dess externa IP, men det stoppar brandväggen. Ska kolla....

Update III; Jaha, nu fryser sig inte Print dialogen längre. Men den kan fortfarande inte skriva ut. Print dialogen säger att den inte kan ansluta och ska försöka igen om tio sekunder (vilket den inte verkar göra). I cups-loggen på OS X står det:

localhost - - [30/Jan/2004:16:28:18 +0100] "POST / HTTP/1.1" 200 236

Update IV: Har just lyckats skriva ut flera sidor. Det går bra när jag väljer skrivaren i listan "Shared printers", INTE om jag väljer skrivaren direkt i vanliga skrivarlistan. Kan vara bra att veta.

Ciryon

Senast redigerat 2004-01-30 16:47
1
Bevaka tråden